Annons

SolidFörsäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

Camotrollet

Medlem
Hejsan,

Har fått erbjudande om att försäkra mitt kamerahus (EOS400D) och objektiv (Tamron SP AF 28-70) hos Solid Försäkringar. Något ni rekommenderar? Fördelen är ju självrisken, men då finns väl risken att Solid tycker man ska använda hemförsäkringen om den täcker så då spelar de ju ingen roll att de lockar med låg självrisk...

Hur tänker ni?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nackdel: Du betalar en extra försäkring som du kanske aldrig nyttjar.

Fördel: Varar 3 år utan värdminskning
Fördel: Självrisk 199:- (iaf när jag tecknade en för min dator)
Fördel: Om 2,5 år kan du låna ut den till ett klantarsle som kan tappa den i marken!

/Stefan
 

jas39

Aktiv medlem
Under vilka omständigheter försäkringen faller ut ska stå i det finstilta.
Grundtipset är att först studera vad hemföräkringen täcker.
Tycker du att den inte täcker tillräckligt, kan bara du, med hjälp av en egen riskbedömning, avgöra om du ska försäkra kameran separat.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Köp hellre till en Allriskförsäkring till din hemförsäkring, den gäller upp till 40.000:- och gäller ju även andra prylar än kameran som du äger.

Jag har Folksam och betalar runt 350:- per år om jag minns rätt för allrisktillägget.

/kent
 

phk

Aktiv medlem
Bokeh skrev:
Köp hellre till en Allriskförsäkring till din hemförsäkring, den gäller upp till 40.000:- och gäller ju även andra prylar än kameran som du äger.

Jag har Folksam och betalar runt 350:- per år om jag minns rätt för allrisktillägget.

/kent
Nackdelen är väl då att du har en ganska rejäl värdeminskning på prylarna, vilket Solid inte räknar bort.

Med reservation för att jag är ute och cyklar, kan inte kolla upp mina egna papper för tillfället.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det stämmer bra, på en kamera är det 30 % värdeminskning per år.. Det betyder att Kamera värd 10.000 kr är värd 3430 kr efter 3 år.

Allrisk:
Går kameran sönder, förloras får du alltså tillbaka 1930 kr att köpa en ny kamera för.

Solid:
Du betalar 199 kr och får en ny modell värd 10.000. Dvs du får nästa modell!


Sen beror det på sannolikheten att du blir av/kameran går sönder odyl.
Är sannoliken låg så kan man nästgan skippa både alltisk och solid. Är den medel: Allrisk, hög: solid.


/Stefan
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Bokeh skrev:
Köp hellre till en Allriskförsäkring till din hemförsäkring, den gäller upp till 40.000:- och gäller ju även andra prylar än kameran som du äger.

Jag har Folksam och betalar runt 350:- per år om jag minns rätt för allrisktillägget.

/kent
och med en självrisk på....?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tyvärr är det mycket dyrt att sakförsäkra en kamera.
Billigast i längden är ett allrisktillägg till hemförsäkringen. Och eftersom man i princip ändå måste ha en allriskförsäkring så kostar den inget extra alls.

Sök i forumen och du kommer att finna flera alternativ, de flesta mycket dyra. Men du kanske behöver kameran i jobbet. Kanske hittar du ngt undantag.
 

RolandM

Aktiv medlem
Funderar på om 5-6% för en treårsperiod är en låg eller hög summa utan att veta i detalj vad försäkringen täcker inoch inte täcker in för skador och vilket aktsamhetskrav som finns.

Satt på skoj och summerade mina egna prylar (brödrost, DVD, TV, kamera, stereo, tvättmaskin, m fl) och vad jag har sparat på att inte skaffa specialförsäkringar i förhållande till de skador jag har haft.

Jag kom fram till att de skador jag har haft är ett jag lät en Sigmablixt bada en gång. Kostnaden att ersätta den blixten var avsevärt lägre än de 5% av inköpspriset som den sammanlagda försäkringen skulle ha kostat mig för alla prylar i hushållet.

Min filosofi är att ha katastrofförsäkringar med rejält tilltagna självrisker och samtidigt vara normalt aktsam om tingen, så blir det billigast i längden.

Jag har inte läst försäkringsvillkoren för kameror hos Solid, men om jag antar att den täcker in och ger ersättning vid stöld av synlig kamera ur en bil, täcker den knappast de skador som uppstår på bilen (krossade rutor, lackskador), vilket gör att det är lämpligare att bära med sig kameran än att ha den fullt synlig i bilen, vilket gör att försökringen i det läget blir onödig för stöld ur bil, eftersom kameran inte kommer förvaras i en bil.

Försäkringar med låga självrisker och förmånliga villkor har höga premier, eftersom de utnyttjas, d v s skador uppstår ofta hos försäkringskollektivet. (något ska man ha för försäkringen och då är det dags att tappa kameran i golvet med ett hoppsan...)
 

Freddie

Aktiv medlem
Brukar ingå bra försäkring när man betalar med kreditkort också - kan vara värt att kolla upp.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Solid täcker inte stöld, isåfall hade man lätt kunna få en kamera för halva priset.

Allrisk varierar från bolag till bolag. För kameror så varierar de mellan 30-40000 kr efter de dragit bort värdeminksningen.
Dessutom kan de variera var kameran skadas/förloras/blir stulen. Vissa har endast 15.000 de betalar ut om detta sker utanför det hem man försäkrat då maxbeloppet ligger på 30.000 kr.

/Stefan
 

Camotrollet

Medlem
Hmm.. Allrisk är det detsamma som "drulle"? I så fall har jag den redan. Nackdelen är som ni säger att de är en enorm värdeminskning på den samt en självrisk på 1500 (antagligen pga alla mobiltelefoner som tappas bort...).

Men, man får ju inte ut på två försäkringar och då är min fråga - kommer Solid att hänvisa till min hemförsäkring i första hand? I så fall kommer jag ju hur som helst inte åt att utnyttja den låga självrisken och värdeminskningen som de lockar med.. Å i så fall är det ju att slänga pengar i sjön.

Usch vad jag avskyr sånt här ;)
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Kamerahus åldras snabbt. Efter två år så har värdet sjunkit rejält.

Optik sjunker ju inte lika snabbt i värde.
Vet någon hur t.ex Folksam värderar objektiv vid stöld eller annan skada/förlust?

Ta t.ex ett Canon 5,6/400mm som kostar ca 9000 kr begagnat (privat lite billigare än hos handlare). Nytt ca 12500 kr.

Har man otur kan man ju bli av med en hel väska full med prylar. Kanske är gluggarna tillsammans betydligt värdefullare än kamerahuset.

Mvh J O
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Camotrollet skrev:
Hmm.. Allrisk är det detsamma som "drulle"? I så fall har jag den redan. Nackdelen är som ni säger att de är en enorm värdeminskning på den samt en självrisk på 1500 (antagligen pga alla mobiltelefoner som tappas bort...).

Men, man får ju inte ut på två försäkringar och då är min fråga - kommer Solid att hänvisa till min hemförsäkring i första hand? I så fall kommer jag ju hur som helst inte åt att utnyttja den låga självrisken och värdeminskningen som de lockar med.. Å i så fall är det ju att slänga pengar i sjön.

Usch vad jag avskyr sånt här ;)
Nej, det kommer de inte att göra.
du får ha hur många försäkringar som helst och får själv välja vilken försäkring som du valt.

/Stefan
 

martinh

Aktiv medlem
En kamera har inte någon fast värdeminskning. Åtminstonde inte hos något av de försäkringsbolag som jag har kommit i kontakt med. Istället är åtagandet att du ska få en motsvarande vara i ersättning.
 

mnordin

Ny medlem
Expert erbjuder garanti-förlängning (2,3 eller fyra år). Är det någon som har någon synpunkt eller erfarenhet av ett sådant upplägg?

// Magnus
 

Camotrollet

Medlem
Jag har fortfarande inte bestämt mig hur ja ska göra med försäkringen.. Fast jag har iaf insett att man själv bestämmer vilken försäkring som man ska nyttja..
 
ANNONS