Annons

Stulen bild, debitera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.X

Aktiv medlem
Det här ämnet har tagits upp frekvent och nu har jag drabbats. Tänker inte gå in på detaljer utan det ända jag behöver veta är hur man går till väga.

Problemet är att jag inte har ett företag ännu så någon faktura är ju uteslutet, har ni någon idé om hur jag skall kunna "debitera" tjuvarna?

/Christian
 

marco

Aktiv medlem
Det jag vet om att göra affärer så är det inte speciellt smart att skicka faktura/räkning till någon som inte beställt en tjänst/produkt av dig.

Det är ju helt rimligt att man inte skall kunna skicka fakturor till höger och vänster utan att motparten har gjort en beställning. Tänk om du själv skulle få en faktura från XYZ AB plötsligt? Den kan du riva! Företaget behöver inte betala, och kan inte tvingas heller, en sådan. Fogden skulle troligtvis aldrig driva in en sån skuld. Du kan ju inte bevisa att fakturan är legitim...

Kvarstår att använda vårt rättsväsende. Ett tvistemål i tingsrätten eller skiljenämd kan kanske vara en bra idé.
 

berga

Aktiv medlem
Jag tycker det är helt rimligt att skicka en faktura till någon som tagit en av dina produkter. Genom att använda sig av dina bilder så har företaget genom sin handling beställ bilden av dig.

Smidigare är dock att ge företaget en chans att först rätta till sig misstag. Skriv ett brev till ansvarig chef med en kopia till VD:n där du påtalar det olagliga i deras handlande. Upplys dem också om branschpraxis, det vill säga dubbla BLF:s listpris.

Be dem att ta bort bilden omedelbart, alternativ betala. Ge dem en vecka på sig att svara.

Leta efter trådar i ämnet på fotosidan. Där finns mer tips.
 

Mr.X

Aktiv medlem
Det är ju förjäkligt att det ska vara så svårt... Jag ska iaf snacka med dem skyldiga om det här och se om det inte kan lösa sig utan en eventuell rättstvist/polisanmälan. Samtidigt tänker jag inte låta dem komma undan, det skulle förstöra en del för branschen i sig troligen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Anders

Menar du att om bilden tas bort så skall de inte betala ngt alls?

De har uppenbart redan använt bilden ifråga.
/Mvh Erik
 

Mr.X

Aktiv medlem
Så, nu har jag pratat med dem igen.. har en känsla av att detta kommer att bli mycket l å n g d r a g e t.
 

Efwa

Aktiv medlem
Jasså? Vad sjutton sa dom? Gud vad arg jag kommer att bli när jag ser svaret (tror jag) ;-)

Stå på dig!



//Efwa, som blivit bestulen tre gånger, varav en gång var tjuven fräck nog att tycka att han gjorde reklam
 

matnyttige

Aktiv medlem
Inte ska de komma undan så lätt som att bara ta bort bilden. Dubbla rekommenderade priset ska man kräva dem på.
Får polisen tag i en biltjuv så säger väl knappast polisen "Lämna tillbaka bilen annars blir det finkan".
 

Mr.X

Aktiv medlem
Dem sa inte så mycket, bilden hade visats i en nätbilaga där en s.k redaktionell bild hade använts (min alltså). Det personen som sköter sidan nu ska göra är att kontakta den som är ansvarig för ekonomin.

Eftersom det gäller en sportbild och jag levererar bilder till en klubbhemsida så är bilden tagen därifrån vilket inte förenklar proceduren. Det pekas hit och dit om vem som är den skyldige vilket var väntat =) Summan som det handlar om, dubbla listpriset har redan tagits upp och all den sk1t som vi kallar byrokrati har fått luft under vingarna :D
 

berga

Aktiv medlem
Det finns ett djungelordspårk som säger: Fantomen är hård mot de hårda.

Min reaktion är lika. Är det proffs eller människor som utger sig för att vara proffs så skall man vara hård.

Är det Kalles Cykelaffär kan man tänka sig vara lite mer smidig. Om företaget i fråga kan tänka sig åtgärda misstaget.

Analogin med biltjuven är att om bilen hade nyckeln i och stod under en skylt gratis bil och det var uppenbart ett missförstånd så kommer tjuven säkert lindrigare undan än den som tar bilen i ett inlåst garage.
 

Mr.X

Aktiv medlem
Det var copyright på bilden, så jag antar att bilen var låst. Vi får se vad som händer...
 
Senast ändrad:

berga

Aktiv medlem
Det stod alltså i klartext att du hade copyrighten på bilden? Det innebär att de måste vara medvetna om att de tagit bilden olovandes.

Annars har vi alltid copyright på våra bilder utan att behöva göra något.
 

forstheim

Aktiv medlem
Om det var en bild på någon hemsida så ta en skärmdump av sidan. Då har du iallafall någonting att falla tillbaka på. Fast jag antar att det är för sent nu!?


Mvh
Jonas
 

mats lindfors

Aktiv medlem
Skicka en faktura om bilden är din!

Om ingen har betalt dig för att ta bilden så är det din och du kan ta betalt för användningen av den.

Skicka då en faktura och eventuellt en skärmdump till företaget. Man behöver inte ha en registrerad firma för att göra det. Men jag tror däremot att du inte kan lägga på moms. Betalar dom inte då så skicka betalningspåminnelser.

Har du tagit bilden under ett betalt uppdrag för klubben så blir det mer komplicerat. Då måste du prata med klubben först och komma överens med dom om hur ni skall göra. Dom kanske vill betala dig lite extra för pressbilder som kan användas fritt och därmed göra PR för klubben.

//mats
 

Mr.X

Aktiv medlem
Jag har redan en skärmdump, så det är inget problem iaf. Nu återstår dock att bevisa att dem tagit den utan ha blivit lovade av någon :)
 

Takayama

Aktiv medlem
Vittnen

Hej.

Be två (eller fler) icke jäviga personer skriva vittnesmål till skärmdumpen. Då har du fortfarande bra bevis även om din bild tas bort. Du har även personer som påvisar din skärmdumps äkthet.

Jag håller själv på med en liknande process. Jag blev kontaktad av ett företag. De hade hittat en av mina bilder och undrade om de fick använda den och vad det kostade. Jag meddelade priset (efter prisguiden som jag köpt från Svenska Fotografers Förbund) men hörde ej något mer från dem. Jag försökte kontaka dem flera ggr för att veta om intresset för bilden fanns kvar. Sedan upptäckde en kollega att företaget redan använde bilden i sin marknadsföring...

Lycka till!
/Daniel
 

Efwa

Aktiv medlem
Re: Vittnen

Lundh skrev:

Jag meddelade priset (efter prisguiden som jag köpt från Svenska Fotografers Förbund) men hörde ej något mer från dem. Sedan upptäckde en kollega att företaget redan använde bilden i sin marknadsföring...

Lycka till!
/Daniel
Jamen det är då själva fan!!!! Det är inte klokt vad folk beter sig....speciellt företag verkar det som. Starka företag med pengar verkar mest tveksamma att betala "så mycket".

Fick en förfrågan för ett tag sedan om att dom ville använda mina bilder, så jag gjorde en offert enligt samma lista som du, och skickade. Men den var tydligen för seriös för jag hade även utgångsdatum på offerten så dom blev väl rädda ;-)

Jag får för mig att stora, starka företag är dom som är mest snåla. Hmm, undrar om dom tycker att vi borde vara glada att dom vill ha våra bilder?

//Efwa, som väljer att hellre låta bli att sälja då
 

mats lindfors

Aktiv medlem
Ibland så har jag hittat mina bilder stulna men har aldrig haft problem med att få betalt för det. Företagen vet att dom har gjort fel och har tagit en chansning för att slippa betala, men det är väldigt fult gjort. I en del fall så har dom säkert lyckats också, det går ju tyvärr inte att upptäcka allt.

En oetablerad fotograf kan nog inte ta samma priser som vad kända bildbyråer gör och ha någon större framgång med det. Inte ens de mest kända fototgrafer håller sig alltid till prislitan utan kan gå ner i pris ganska ordentligt. Att ta rätt pris är inte helt lätt...

//mats
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Pengar

Ett "nöjesbolag" i Malmö som drivs av en fd "DJ", använder 10 av mina bilder på sin hemsida.

Jag skickade en faktura på 85 000 SEK till dem, och inte blev han glad ; )
Sa till honom att om han INTE tar ner mian bilder från sin hemsida så får han en till.
Vad tror ni de gjorde ? Skrev en ny faktira till dem och lämnade den första till kronofogden i dag . . . . . .

Vad vill jag med detta säga ? Jo följande: Jag skulle aldrig ta en "förlåt" som "tack" för att andra använder mina bilder, och tjänar pengar på dem, när jag själv inte får betalt.

Varför skall man utnyttjas av andra ?

NIKLAS, aldrig utnyttjad...jo, kanske bara lite av tjejer !!!!
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Men rätt skall ju vara rätt.
Det finns ju ingen som kan lova bort DIN rätt till bilden! Skulle nu någon på klubben ha lovat bort denna, så får väl de som publicerat bilden driva skadeanspråk mot honom på klubben.

Du har rätt till ersättning från dem som publicerat din bild. Du bör även utkräva kompensation för olovlig publicering.

Bildköparen måste kunna visa ett avtal där du har lovat dem publiceringsrätt för bilden utan arvode! Och så länge du inte har skrivit på sagda papper så har du rätten på din sida.

Skicka en faktura där du anger dels bildarvode, samt tilläggsarvode för olovlig publicering, bifoga vidimerad kopia på skärmdumpen som faktureringsunderlag.
Arvodet bör återspegla hur länge bilden varit publicerad (några dagar, en vecka, två veckor, en månad osv) samt även OM ditt namn publicerats under bilden eller inte.
Har ditt namn ej publicerats under bild bör du t ex enligt BLF öka arvodet med 100%.
Straffavgiften för intrånget på din copyright fakturerar du dem 10% av basbeloppet.
Dessa priser inkluderar ej moms.


Någon avrådde dig att fakturera men glömde att det är skillnad att skicka luftfakturor och att som i detta fall fakturera för något som redan "köpts".


Lycka till!

/Johan
 
Senast ändrad:
ANNONS