Annons

Funderingar ang blixtljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

SunKi

Aktiv medlem
Hallå!

Har nyligen fått tag på studioblixtar, och också köpt mig en blixtljusmätare.. den billigaste som går att frambringa.. en Gold Eagle för 895:- från photax.se..
Den är väldigt enkel och är låst på ISO 100, så fotar man med annan iso så får man räkna om..

Specs om blixtmätaren finns här

Nu är det så att jag har lite huvudbry.. det finns alltså, en on-knapp där man sätter igång mätaren, ett uttag för synksladd, en resetknapp och en mätknapp...

Man mäter, och får en bländare.. plus 10:dels steg.. man kan alltså inte ställa in någon slutartid..
Vissa säger att man inte behöver det, eftersom blixtljuset är så mkt kortare än den kortaste synktiden så gör inte det befintliga ljuset tillräckligt mycket för att det ska spela roll vilken slutartid man använder..

Sedan säger vissa att man visst måste ställa in en slutartid, annars blir ju exponeringen helt fel...

Men det går ju inte att ställa in en slutartid i mätaren.. *konfunderad*

De som säger att man inte behöver det säger att man bara ska ställa in sin kamera på den kortaste blixtsynktiden helt enkelt så ska det blir rätt exponerat ändå..

Hjälp..

En liten bifråga.. någon som har koll på standarddiametern för paraplyhållare? har hört någon säga 8mm.. kan det stämma?


/Björn
 

rob

Aktiv medlem
Det är helt riktigt att du inte behöver ställa in slutartid på blixtmätaren, se bara till att ha kameran ställd på en tid som är synkad med blixten.
Vill du ha bakgrunden rätt exponerad, alltså dit inte blixten når, så kan du mäta med en vanlig ljusmätare (eller kamerans egen) vilken tid som ger rätt exponering av bakgrunden tillsammans med den bländare som blixtmätaren bestämt åt dej. // robban
 

SunKi

Aktiv medlem
Ok, alltså som jag misstänkte.. vore ju kalasdumt att göra en blixtljusmätare som saknade vitala funktioner.. ingen skulle ju vilja köpa en sådan :)

Jag kommer nog bara att hålla på i studio med korta avstånd mellan bakgrund och modeller.. så det är inget jag behöver tänka på.. tack för informationen iaf..
 
ANNONS