Annons

Kompaktkameran 2008-2009?

Produkter
(logga in för att koppla)

herodes

Aktiv medlem
hej!
Tänkte försöka få till en liten diskussion kring utvecklingen av kompakterna där tillverkarna producerar nya modeller i rask takt.
Argumenten at köpa en 12mp kompakt i annonser är "bättre bild", "fånga mer detaljer" mm.
Man kan fråga sig vad "Svensson köparen"ska man med 12-14 mp utan att ta större än 11-15cm pappers kopior?
Samtidigt har fler och fler långzoomar tillkommit med zoomomfång på 400-500 mm och med rätt bra fungerande bildstabilisering osv.

Pris och storlek är inte längre som långt ifrån de billigare systemkamerorna.

Vad kan man tro om respektive tillverkares strategi? Hur långt vill/behöver Canon/Nikon gå med sina superzoomar, vill de lägga in raw format i dem?
Sony lär tänka på kvinnliga köpare med tanke på bl a vikten med sin efterföljare till Alpha 100.

Vad kan tänkas förbättras närmast?
- brushantering
- snabbhet?
- zoomhastighet
- fokusering
- raw
- dynamiskt omfång?

Jag tror att så länge tekniken/kunskapen finns kommer utvecklingen att gå vidare. Sedan kommer tillverkarna att låta oss förstå att vi behöver det man erbjuder oavsett om man bara tar vykortsstora pappersbilder. "Pixeltittarna" att synpunkter på kvalitén hela tiden.

Jag läste någonstans att globalt räknar med en topp på försäljningen av digitalkameror kring 2010 har jag för mig, men det tror jag inte. Se bara på mobiltelefonförsäljningen.

Ja, är det någon som tror sig vet vartåt utvecklingen går det närmaste året?
 

Bokeh

Aktiv medlem
Man får väl hoppas att tillverkarna tillslut begriper att vi vill ha kompaktkameror med bra bildkvalitet, optisk sökare, samt inställningar som på en dslr.

Det finns ingen kompaktkamera värd namnet idag bortsett från Leica M8, om man nu kan kalla den kompakt.

Det som behövs är större sensor i kamerorna, en APS-C sensor är vad som behövs, Sigma är väl på gång med en sådan, hoppas den blir en riktig hit, då kanske fler följer efter.

Ergonomiskt så finns ju Ricoh GRD, men bildkvaliteten är inte lika bra som huset, så man hoppas ju det någon gång i framtiden kommer en GRD liknande kamera med APS-C sensor och riktig optisk sökare som tillval, men det lär väl dröja, vi entusiaster är en väldigt liten skara i den stora massan, och Svensson nöjer sig med det som finns idag.

/kent
 
ANNONS