Annons

folkhögskola?

Produkter
(logga in för att koppla)

david_eng

Aktiv medlem
Funderar lite på att läsa lite foto till hösten.. Vad ska jag välja?
Har kollat lite folkhögskolor, Hola verkar bra! Någon som har nån erfarenhet av den, eller någon annan bra kurs/skola/linje etc.. Om det är någon speciell inriktning så är det nog dokumentärt som gäller..
tacksam för alla svar!
 
Om du är intresserad av dokumentärfotografering tror jag att Biskops-Arnö är ett mycket bra alternativ. Eleverna på skolan tycks hålla hög klass.
Jag ställde samma fråga till Anders Petersen (dokumentärfotografen) och han rekommenderade det.

Gå in på hemsidan och titta:
http://www.biskops-arn.se/


Min ena fotolärare har en bra länksida med en hel del utbildningar: www.index.has.it
In på den också.

/LInus
 

karion

Ny medlem
tips om fhsk m foto

det beror på vilken nivå du ligger på. biskopsarnö är jättebra, men det är svårt att komma in. speciellt för unga tjejer... men det är alltid värt att söka, det är positivt att söka flera gånger.

hola är nog rätt bra, men inte alls lika avancerad. dessutom väldigt isolerad!

forsa fhsk har en ok grundutbildning, deras nya lärare är väldigt duktig fotograf (speciellt i mörkrummet).

viebäck fhsk (som jag själv går just nu) är lite mer avancerad än både forsa och hola. ett helt annat tempo. här är det tyngdpunkt på dokumentärt, men under vårterminen är det mycket studioarbete också. tyvärr är skolan ägd av pingstkyrkan och den ligger rätt isolerat.

om man är lite flummigare och gillar mer konstnärliga bilder så är det gamlebys gestaltande fotografi eller östra greives fotolinje som gäller. gamleby har också en bra KY utbildning inom reklam- och industrifoto.

du kan ju kolla på www.folkhogskola.nu

/k.
 

karion

Ny medlem
det är typ dubbelt så många tjejer än killar som söker och de vill ha en blandad årskurs. helst 50/50 tjejer o killar i varierad ålder. min vän som går där sa att de inte kallade nån under 22 till provomgången. de flesta var kring 25. antar att de vill ha lite livserfarenhet.

så det är väl inte för att vara direkt diskriminerande. även om det känns lite orättvist mot endel.

/k.
 

Roller

Medlem
Diskriminering?

Utan att säga vad som är rätt eller fel, men min bild av fhsk är att man inriktar sig mot vuxenutbildning och därför hellre tar lite äldre sökanden.
 

david_eng

Aktiv medlem
har tittat lite på viebäck.. men det verkar vara lite mycket kyrka för min smak! I ansökningspappren frågar dom efter församling och så! Sen läste jag även att man var tvungen att gå på massa morgonandakter och sånt.. Är det svårare att komma in om man är ung? Då ser det tungt ut...
 
ANNONS