Annons

Vigselringar, TIPS ÖNSKAS!

Produkter
(logga in för att koppla)

Franjo

Medlem
Hur fotograferar man ringar/vigselringar på bästa sätt?
Ljus, glugg, avstånd, bländare osv osv.
Tacksam för tips.
/Franjo
 

codrus

Avslutat medlemskap
Den här är tagen i befintligt ljus (inomhus tidig sommarkväll, glödlampa i taket) med Nikon Collpix 5200. Full automatik som gav mig 7.8 mm (motsvarar 35 mm), bländare 2.8, ISO 64, 1/40 sek. Det syns inte så bra när jag samplat ner bilden, men bruden speglas i ringen.

Jag var toastmaster på det här bröllopet och hade inte tid att fota mycket, men när bruden visade upp manikyren för en barndomsvän var jag glad att jag hade min pålitliga kompaktkamera med.
 

Bilagor

Anders74

Aktiv medlem
Vigselringar finns förresten om du kollar bland bilderna nästan precis 2/3 in i bildspelet jag länkade. Brudbuketten kan tänkas innehålla delar som fungerar som en miljö för ringarna.
 

Franjo

Medlem
Tack för fina bilder och svar.

Jag var lite otydlig då jag ville ha hjälp/tips...

Jag ska ta rena produktbilder på vigselringar. Alltså uppställda mot vit bakgrund/ljustält helt fria, antingen en och en eller två i samma bild.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
codrus skrev:
Den här är tagen i befintligt ljus (inomhus tidig sommarkväll, glödlampa i taket) med Nikon Collpix 5200. Full automatik som gav mig 7.8 mm (motsvarar 35 mm), bländare 2.8, ISO 64, 1/40 sek. Det syns inte så bra när jag samplat ner bilden, men bruden speglas i ringen.

Jag var toastmaster på det här bröllopet och hade inte tid att fota mycket, men när bruden visade upp manikyren för en barndomsvän var jag glad att jag hade min pålitliga kompaktkamera med.
Förfärlig bakgrund och tummen saknas.
Men som ögonblicksbild...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jonke O skrev:
Så här gjorde ja med en av bilderna.
Samt en variant när man ser brudparet i bakgrunden lite bättre.
Området i övre högra hörnet stjäl uppmärksamheten.
Det solbelysta fältet är för ljust, ögat dras dit. Den blå färgen minskar guldfärgens lyster.
Som ringbild tycker jag ringarna är för små, gå närmre.
Om paret också gått närmre så kunde du fått en ren vit/svart bakgrund.

Kvisten är fin och upplägget på ringarna.
Det är väl ngt du kan sno Mattias.
 

Franjo

Medlem
ERIK

Ja det är ett bra tips.
MEN, det är inte den typen av bilder som skall fram just nu.

Se bifogad bild.

Alltså ren produktvisning. Vad ska man tänka på för att få ett bra resultat?
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Re: ERIK

Franjo skrev:
Ja det är ett bra tips.
MEN, det är inte den typen av bilder som skall fram just nu.

Se bifogad bild.

Alltså ren produktvisning. Vad ska man tänka på för att få ett bra resultat?
Jag tycker ringen smälter ihop för mycket med bakgrunden. Eftersom att det är vitguld omkring så hade jag försökt få till en bakgrund som tar upp och lyfter gram guldfärgen och låter vitguldet gnistra självt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Svart sammet skapar en sober kontrast till silvrets glitter.

Men jag hade försökt hitta ngt i guld. Det borde ge en exklusiv känsla.


Om man fotar digitalt så är det väl bara att börja byta färger tills man är nöjd. Och göra några testprintar på det som lockar ögat mest.
 

Franjo

Medlem
ERIK

Tack Erik, jag får gå loss i studion och testa lite varianter. Vad anser du om kort skärpedjup när det är en ren produktvisning?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tror att man kan leka med korta skärpedjup och accessoarer för att få fram känslor i bilderna.
Det blir mer en reklam för en butik eller ett märke.

Men det är i mina ögon inte ringen, den rena produkten som visas.

Om det är ett beställningsjobb, har du pratat med beställaren?

En vis fotograf svarade en gg sin assistent på frågan varför han inte fotograferade produkten på "sitt" sätt utan bara lyder AD:n.
Varför skall jag ändra den dröm någon annan har.
 
ANNONS