Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus Om-1 (igen..)

Produkter
(logga in för att koppla)

bmw

Medlem
Tack för synpunkterna på Olympus OM-1:an! Jag har nu testat en och kan konstatera att den är oerhört trevlig att fotografera med, och objektivet (Zuiko 1,8) verkar hålla väldigt hög klass! Med tanke på att det är en gammal modell som inte längre tillverkas, så undrar jag om någon kan tipsa mej om vart jag kan vända mej för att eventuellt hitta någon OM-1 eller OM-3T i bästa möjliga skick..? Vilka affärer kan tänkas ha av dessa? Har också läst att Contax kamerorna är super, samt Zeiss objektiven. Är det kanske en sådan jag borde söka istället, med tanke på tillgången på BRA hållna Olympusar. Återigen är jag tacksam för råd och rön på vägen mot köpet.
 

emo

Aktiv medlem
Är OM-1:eek:rna så himla bra? Jag har nämligen funderingar på att byta system till något mer "back to the roots". Har inte bestämt mig ännu men har kollat på Canons gamla flaggskepp F1 och liknande från Nikon. Nu när jag läser mycket om Olympus blir det ännu svårare.

Mvh Mattias
 

lukin

Aktiv medlem
Kolla på de utländska begagnatfirmorna som finns under länkar här på Fotosidan. I Sverige kan det vara svårt att hitta. OM-3T(i) är både ovanlig och dyr, men en väldigt häftig kamera. Om man inte nödvändigtvis vill ha en helmekanisk kamera kan OM-4(Ti) vara ett bättre val.

Till emo:

OM-1:eek:rna är himla trevliga. OM-systemet har alla finesser som Canon och Nikon hade under samma tidsperiod, men är MYCKET mindre och behändigare.
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Något som jag tycker är en stor fördel med ett olympussystem är storleken. Ta tex en om 1 med en 50mm normalglugg på. De´n tar inte mycket mer plats i fickan än en Richo gr1 eller nån annan "kompaktkamera" i den klassen. Utbytet av begagnade prylar finns i överflöd men det gäller ju även canon. Kolla på www.blocket.se jag såg att där var ett par kameror till salu.


Lycka till MVH Uffe
 

emo

Aktiv medlem
Har hittat en del grejer i min lokala fotobutik. Kommentarer?

OM-1 krom hus, B-skick, 2300;-
24/2,8 Auto W, B-skick, 1900;-
50/1,4 MC, B- , 1200;-
85/2 Auto-T, B-C, 2200;-
135/2,8 MC Auto-T, A-B, 1500;-
200/4 Auto-T, A-B, 1400;-

Fråga nummer två:

Beteckningarna (Auto-T, MC osv), vad betyder de? Så jag inte går och köper en massa gluggar som inte är kompatibla med huset.

Tacksam för svar

Mvh Mattias
 

lukin

Aktiv medlem

blomqvistm

Medlem
Ingen verkar gilla OM-2?

OM-1 är klart kul, men en mer allsidig variant är ju OM-2, om man inte har tid för helt manuell inställning.
Ok, 3:an och 4:an är ju ännu häftigare men också dyrare.
Får säga att jag är helt nöjd med min OM-2.
Farsan har också en som han köpte ny i slutet av 70-talet som han gillar skarpt. (ok, jag är väl lite färgad av honom :) )
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
OM2 är en skitbra kamera. Speciellt de senare med spotmätning. En sådan står på önskelistan till sommaren. Nackdelen med om2'an är väl att elektronikkretsarna kan paja och det finns inte nya att tillgå.
 

J. Patric

Aktiv medlem
OM-systemet har de senaste åren blivit kult och är föremål för samlare, så priserna har stigit markant. Japaner ringer till svenska begagnatbutiker och köper ibland upp hela lager.

Det kan vara idé att köpa OM-grejer från privatpersoner, även om man då inte har garanti.
 

lukin

Aktiv medlem
J. Patric skrev:
OM-systemet har de senaste åren blivit kult och är föremål för samlare, så priserna har stigit markant. Japaner ringer till svenska begagnatbutiker och köper ibland upp hela lager.
OM-systemet har också blivit föremål för så kallad "Zuikoholi". Ett tvångsmässigt beteende att köpa allt fler kameror, objektiv och bizarra tillbehör som i många fall ställt offren på ruinens brant. :)

Kul att det verkar finnas en samling människor som använder OM. Det är ju verkligen en skam att Olympus slutat tillverka dem, just när de håller på att nå kultstatus i klass med Leica (nåja).

Något som man kan rekommenderas är OM-mailinglistan, en engelskspråkig lista för brukare av Olympuskameror. Det är väldigt hög trafik, och inte ovanligt att diskussionerna sticker iväg och handlar om helt andra saker. Dock är det alltid trevligt. Mer kan man läsa på:

http://zuiko.sls.bc.ca/~swright/olympuslist.shtml

Kanske vore trevligt med ett intressegruppsforum för olympusutrustning här på Fotosidan om intresse finns?
 

blomqvistm

Medlem
lukin skrev:
OM-systemet har också blivit föremål för så kallad "Zuikoholi". Ett tvångsmässigt beteende att köpa allt fler kameror, objektiv och bizarra tillbehör som i många fall ställt offren på ruinens brant. :)

Ja, det syndromet kan man hitta oberoende av produkt.
Jag har inte skaffat särskilt mycket prylar (2 objektiv, lite filter och så där) till min OM-2:a. Däremot fick jag tag i en helt underbar rem i läder som det står OM-System på. Tydligt tidigt 80-tal!!!
 

emo

Aktiv medlem
Okej... Om jag nu blir såld på OM-systemet (ska pilla på lite grejer i morgon), vad är det jag ska tänka på? Mattias snackade något om batterierna. Ska jag lägga lite extra pengar på ett finare hus (typ OM4Ti) eller ska jag köpa en OM1:a eller OM2:a plus fler gluggar. I mitt nuvarande system har jag ju från 28mm till 300mm och vill väl helst ha liknande täckning...

Mvh Mattias
 

lukin

Aktiv medlem
Alla hus är fina, de har bara lite olika egenskaper. Enkelt kan det sammanfattas såhär.

OM-1(n): Helmekanisk slutare och har spegeluppfällning till skillnad från de andra. Största problemet är att de ska använda kvicksilverbatterier, använder man andra typer så visar mätaren fel och eventuellt kan mätaren gå sönder. Kvicksilverbatterier är förbjudna och tillverkas inte längre, men det finns några lösningar på problemet. Bland annat kan man få kameran modifierad.

OM-2(n): Elektroniskt styrd slutare. Manuell exponering samt tidsautomatik. Världens första SLR med TTL-styrning av blixten.

OM-2SP: Inte alls som OM-2(n) egentligen, mer lik en bantad OM-4 konstruktionsmässigt. Har alla funktioner som OM-2 samt spotmätning i manuella läget och programläge.

OM-3: Helmekanisk slutare och en mycket avancerad spotmätare som kan ta genomsnittsmätning av flera mätningar bland annat. TTL-styrning av blixt.

OM-4: Som OM-3 fast med elektroniskt styrd slutare och tidsautomatik.

OM-3 och OM-4 finns i Ti-version, som är en modernare, dyrare, version. Den största skillnaden är att de även stödjer Super FP-mode med vissa blixtar, det innebär att den kan synka på alla tider.

De tvåsiffriga modellerna är enklare varianter. De har tidsautomatik och manuell exponering (på OM-10 med en speciell adapter). Det manuella läget är dock ganska oergonomiskt (kameran föreslår en tid). OM-30 har "in-focus indicator" och OM-40 är den enda av dem med TTL-blixt och programautomatik. Finishen är lite sämre på dessa modeller än på de ensiffriga

OM-2000 är den fula ankungen. Tillverkad av Cosina. Jag vet inte så mycket om den.

Man kan egentligen inte välja fel, men man bör kanske inte välja nån av de tvåsifrriga om man vill satsa på OM-systemet på allvar. Har man råd och vill ha avancerad mätning köper man en OM-3 eller OM-4 (OM-3 är svindyr). Vill man att kameran alltid ska fungera oberoende av batterier och temperatur köper man en OM-1. Vill man ha TTL-blixt och tidsautomatik till rimligt pris köper man en OM-2.
 

henrik.e

Aktiv medlem
Jag har själv just köpt en begagnad OM-4:a som jag är helnöjd med. Jag vill egentligen bara tillägga att en del exemplar av de ursprungliga OM-4:eek:rna hade problem med att batteriet förbrukades alldeles för fort, vilket berodde på ett konstruktionsfel i elektroniken. Detta problem lär inte finnas på de nyare OM-4T och OM-4Ti och många äldre OM-4:eek:r som hade detta problem uppgraderades med ny elektronik. Det är därför långt ifrån alla OM-4:eek:r som har detta problem, så bara man kan kolla detta innan man köper så bör inte det avskräcka.
 
ANNONS