Annons

Ikelite vs Sea&Sea

Produkter
(logga in för att koppla)

dragon

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en DSLR (Nikon D80) som jag planerar ta med mig under vattnet. Står inför svår ångest vad jag ska satsa på för prylar.

Vad är det för för/nackdelar med t.ex Ikelite-hus och Sea&Sea?

Med Ikelite kan jag få iTTL-stöd om jag köper Ikelite-blixtar.

Med Sea&Sea's TTL adapter kan jag få iTTL med mina befintliga Sea&Sea blixtar.

Vad finns det i övrigt för alternativ?
 

riki

Medlem
Hej!
Har själv ett Sea&Sea hus till min D70. I början hade jag problem med att kommandoratten till bländaren inte fungerade särskillt bra. Efter en vända med huset till Sea&Sea i Japan så är det fixat och det fungerar bra. Annars finns det nog inte några nakdelar med det.
Sea&Sea huset till D80 ser väldigt smidigt ut.
 

Lophius

Medlem
ikelite

Hej
Jag använder ett Ikelite fodral till D70. Jag är väl hyfsat nöjd, men tycker att fodralet kunde ha varit lite bättre utformat ergonomiskt sätt. Det är svårt att ändra inställningarna i samband med att du tar flera bilder i tät följd tycker jag. Jag använde ett Aquatica till en Nikon F801 tidigare. Det var mycket enklare att snabbt ändra bländaren mellan bilderna på det fodralet, tycker jag.
Jag har aldrig provat Sea&Sea så jag kan inte råda om det är bättre utformat, men de bildet jag har sätt tycker jag ger ett smidigare intryck.
/Rikard
 

dyk_pedda

Aktiv medlem
Jag kan bara hålla med Jonas. Ta en titt på Nexus husen. Små och smidiga med bra ergonomi.

Några andra du bör ta en titt på är Sealux. Jag fick låna en gästs D80 med tillhörande Sealux hus och var riktigt imponerad. Min chef använder ett Sealux till sin D200. www.sealux.de

När det gäller Ikelite så har jag ägt två av deras hus. Det första var till en D70 och nu har jag ett till min D200 som jag inte är nöjd med. Portlåsen känns inte stabila när man har 8" domen på.

Det blir lite dyrare med Sealux och Nexus men det är helt klart värt de extra pengarna.
 
ANNONS