Annons

UV- och Polaristionfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

itr

Aktiv medlem
Hej!

Undrar om det är bra eller dålig att använda
UV- och Polaristionfilter samtidig?

Påverkar det kvalitet ?
 

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Vad jag vet så gör inte UV så stor nytta när man använder andra filter utan skall enbart användas separat. Och när det gäller Pol-filter så borde dessa vara ett bra UV skydd i sig pga dess funktion och de tonade glas de består av.

Eller är jag ute och cyklar i denna fråga?
 
Senast ändrad:

Jewster

Aktiv medlem
itr skrev:
Hej!

Undrar om det är bra eller dålig att använda
UV- och Polaristionfilter samtidig?

Påverkar det kvalitet ?
Så lite störande glas framför frontlinsen som möjligt kanske är att föredra om man är riktigt petig. Jag kör dock ofta som du. Orkar inte skruva av UV-t när Polfiltret ska på.
Dock skulle det vid riktigt vidvinkligt kunna vara så att staplade filter ger mer vinjettering. Själv upplevde kraftig vinjettering jag det vid full utzoomning (14mm 2x crop) när jag hade UV, Pol och Cokin P-filterhållaren på.
/jer.
 

Pippo

Aktiv medlem
Orkar inte heller skruva av UV-filtren när jag kör med polfilter. Har dock aldrig märkt av ngn vinjettering, men det kanske beror på att jag kört med riktigt tunna filter?
 

itr

Aktiv medlem
Okej nu är jag nybörjare...
vilka tillfälle använder ni Polaristionfilter ?

Är det bra o ha det på hela tiden?
vad jag vet så få man bort reflex och få blåare färg på himmel o hav .
 

Jewster

Aktiv medlem
itr skrev:
Okej nu är jag nybörjare...
vilka tillfälle använder ni Polaristionfilter ?

Är det bra o ha det på hela tiden?
vad jag vet så få man bort reflex och få blåare färg på himmel o hav .
Ha inte på polfiltret annat än när du behöver det, för det stjäl 1-2 steg ljus. Och du tvingas till längre slutartider eller större bländaröppningar än du behöver.
Och som du skriver blir det lite mer tryck i himlen med ett polfilter. Det kan ju i och för sig lätt fixas i efterhand om man så vill. Vad som däremot är svårare att räta till i efterhand är reflektioner i fönsterglas, vatten eller dylikt. Ett polfilter kan även reducera de små reflektionerna i lövverk vilket ger mustigare färg vid naturfoto. Det är detta som gör polfiltret så oumbärligt tycker jag.
För största effekt bör man fota i 90 graders vinkel mot solen. Alltså ha solen i linje med dina axlar, antingen rakt till vänster eller höger om dig, så märker du störst effekt med filtret.

/jer.
 

itr

Aktiv medlem
Jewster skrev:
Ha inte på polfiltret annat än när du behöver det, för det stjäl 1-2 steg ljus. Och du tvingas till längre slutartider eller större bländaröppningar än du behöver.
Och som du skriver blir det lite mer tryck i himlen med ett polfilter. Det kan ju i och för sig lätt fixas i efterhand om man så vill. Vad som däremot är svårare att räta till i efterhand är reflektioner i fönsterglas, vatten eller dylikt. Ett polfilter kan även reducera de små reflektionerna i lövverk vilket ger mustigare färg vid naturfoto. Det är detta som gör polfiltret så oumbärligt tycker jag.
För största effekt bör man fota i 90 graders vinkel mot solen. Alltså ha solen i linje med dina axlar, antingen rakt till vänster eller höger om dig, så märker du störst effekt med filtret.

/jer.

Tack för svaret...

Det var givande.. en liten fråga till..
På pol-filter så finns en pil som man kan snurrar på vad har den för funktion på den?


s.p
 

Zotamedu

Aktiv medlem
itr skrev:
Tack för svaret...

Det var givande.. en liten fråga till..
På pol-filter så finns en pil som man kan snurrar på vad har den för funktion på den?


s.p
Här kommer en kort fysiklektion. När ljus träffar ett ämne så reflekteras en del och bryts en del (absorptionen ignorerar vi). Hur mycket som reflekteras beror på infallsvinkeln och brytningsindexet hos ämnet. När ljuset reflekteras blir en del av det planpolariserat. Även här beror det på vinkeln och brytningsindex (det är därför ett polfilter inte tar bort reflektioner från metal ty det inte har ett brytningsindex). För mer information sög på Brewster vinkeln. Det är detta planpolariserade ljus som man filtrerar bort med ett polfilter. Det är även därför man måste kunna vrida på det för vilken vinkel det planpolariserade ljuset har beror helt på hur hur det har reflekterats. Det där borde svara på din fråga om jag förstod den rätt.
 

Deadmeat

Aktiv medlem
Tänk dig en ljusvåg som en julgran uppfrån. Du har grenar åt alla håll. Precis likadant svänger ljuset. Ljusets vågor svänger alltså i alla riktningar.

Ljusvågen framifrån:

\ | /
- * -
/ | \

Det en polarisering gör, är att enbart släppa igenom ljus i ett plan. Dvs, du kör julgranen genom ett brevinkast.

Dvs, det ljus som kommer igenom filtret svänger endast i ett plan:

- * -

eller t.ex:

|
*
|

Beroende på pilens riktning på ditt filter :)
 

Zotamedu

Aktiv medlem
Deadmeat skrev:
Tänk dig en ljusvåg som en julgran uppfrån. Du har grenar åt alla håll. Precis likadant svänger ljuset. Ljusets vågor svänger alltså i alla riktningar.

Ljusvågen framifrån:

\ | /
- * -
/ | \

Det en polarisering gör, är att enbart släppa igenom ljus i ett plan. Dvs, du kör julgranen genom ett brevinkast.

Dvs, det ljus som kommer igenom filtret svänger endast i ett plan:

- * -

eller t.ex:

|
*
|

Beroende på pilens riktning på ditt filter :)
Det där var mycket bättre förklarat. Skyller på att jag är chalmerist och inte pedagog :p
 
ANNONS