Annons

enbensstativ

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag är på väg att skaffa ett enbensstativ, mest för användning på konserter. Hur långa tider kan jag räkna med att klara med ett sådant? Någon som har erfarenhet av det?
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Då vet man om....

....att man ALDRIG skall gå i mörka gränder med Helena..........

Niklas
"Rädd för Helena"
 

Liax

Aktiv medlem
Det varierar lite beroende på vilken glugg du använder, ett stort tungt teleobjektiv behöver tex snabbare tid än ett litet och lätt vidvinkelobjektiv, dessutom beror det ju på hur pass stadig du själv är.

Det enda tipset man kan ge är därför att du får prova dig fram själv, kör en testrulle där du använder dina olika objektiv helt enkelt!

Hälsn. Joakim
 

Bert O.

Ny medlem
Inte en aning men jag använder ett själv ganska ofta. Jag inbillar mig att det blir ganska stor skillnad med eller utan enbent stativ.
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Hmm... tja... Ett enbenstativ är ett enbenstativ. Dock brukar jag använda det ganska flitigt på t.ex. konserter och andra evenemang då jag måste använda tungt tele och ändå hamnar kring en sextiondels sekund. Vist hjälper det lite, men det gäller också att det man fortograferar håller sig stilla. Vid naturfotografering kan det nog vara till stor hjälp.
Men stativ är bökigt och tar lång tid att använda. Dessutom är det inte särskilt flexibelt. Ingenting slår frihand. Har mer och mer provat att fotografera utan att titta i sökaren. Har man en kamera med autofokus kan man få riktigt intressanta bilder...
 

Miramax

Aktiv medlem
Jag har en Nikon F4 med databakstycke som jag programmerar så att kameran tar en bild automatiskt med vissa tidsintervaller. Så det är bara att hänga kameran med vidvinkelobjektiv på axeln och ge sej ut på vandring.Jag är för närvarande uppe i 26703 exponeringar. Är det nån som vet hur jag kan finansiera bildframställningen.
Alla pengarna har gått åt till film.
AO
 
ANNONS