Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådutlösare till F90X

Produkter
(logga in för att koppla)

lenell

Aktiv medlem
ja den länken kan inte jag öppna. Om det är något som har att göra med min dator så kanske nån kan hjälpa mig för det är inte första gången jag inte klara av att öppna länkarna. Kanske ska sägas att jag är mac ägare.
 

Malm

Aktiv medlem
Nu har jag provat och trådutlösaren fungerade perfekt på min F90x, den fungerar dock bäst om man vill åt långa exponeringar. Jag tänkte ge en kort beskrivining av hur det fungerar på svenska.

Jag bifogar en bild

Detta behöver ni:
2st ledningar (ganska tunna)
1st 1,5v AA-batteri

Skala 1cm i varje ände av sladdarna.
För in en sladd i vardera hål som är markerat med rött på bilden. Sedan så ska ni koppla den övre sladden till minuspolen på ert batteri. När ni sedan kopplar in den undre sladden till pluspolen på batteriet så kommer kamerans slutare att öppnas.

Det första som sker är att kameran autofocus försöker att fokusera så vid dåliga förhållanden är det att rekommendera att ni stänger av autofocusen så att expoeringen börjar omedelbart, när kretsen bryts så stängs slutaren.

Det går självklart att modifiera denna variant genom att göra sina egna anslutningsanordningar och komplettera med en riktig batterihållare med en switch för att förenkla bruket av utlösaren.

Kanske inte den snyggaste av lösningar men man sparar en hel del pengar.

/Anders
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS