Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bra bilder på mat

Produkter
(logga in för att koppla)

stavros24

Ny medlem
Hej är ganska ny på det där med att ta bilder.
Jag har en Canon 350D och vill gärna lära mig att ta bra bilder med den. Grejen är den att jag har fått ett litet projekt där jag ska göra en katalog med mat där och beskriva lite om mat rätterna.
Någon som kan ge bra tips på hur man kan ta bilder på mat bäst. Vilka inställningar min kamera ska ha och varför den ska ha dessa inställningar.

Mvh Stavros
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har inga fotografiska tipps att ge men jag läste någon fototidning för några månader sedan om en fotograf (engelska ??) som jobbade med just foto av mat. Min reaktion var att det uppenbarligen är knepigare än man tror!

Om jag vore du skulle jag börja med att köpa några mat-tidningar och försöka få lite inspiration därifrån. Kolla på bilderna där och ser ur är maten arrangerad, hur faller ljuset, bildvinklar osv.

Sedan skulle jag försöka ta några bilder hemma på onsdagsfalukorven och se hur det blir.

Därefter skulle jag med största sannolikhet ge upp och anlita en proffsfotograf! :)

Lycka till!

Mvh
Anders
 

skelett

Aktiv medlem
Fota mat har väldigt mycket mer med maten att göra. Det spelar ingen roll om du har utrustning för 350000 när du fotar dina överkokta snabbmakaroner =)
 

AKB

Aktiv medlem
Om man läser många mattidningar (vilket jag gör ;-) ) så ser man att trenden just nu, som på många andra ställen, är att ha ett ganska kort skärpedjup. Ljusa, fräscha färger är också ett säkert kort. När man läser gamla Allt Om Mat tex, så kan man se att trenden för några år sedan var längre skärpedjup och lite mustigare färger. Men det är ju aldrig fel att hitta sin egen stil!

Annars är det väl viktigt att maten verkligen ser god ut på bilden, att ha bra ljus (läste om en matfotograf som bara använda naturligt ljus av den anledningen) samt att "styla" maten och omgivningen på ett tilltalande sätt. Kanske använda modeller som håller i matfaten, tillagar osv för att använda som miljöbilder.

Lycka till!
 

mikaelleijon.se

Aktiv medlem
stavros24 skrev:
Hej är ganska ny på det där med att ta bilder.
Jag har en Canon 350D och vill gärna lära mig att ta bra bilder med den. Grejen är den att jag har fått ett litet projekt där jag ska göra en katalog med mat där och beskriva lite om mat rätterna.
Någon som kan ge bra tips på hur man kan ta bilder på mat bäst. Vilka inställningar min kamera ska ha och varför den ska ha dessa inställningar.

Mvh Stavros
Har för mig att Mikael Pertmann skrivit en del om matfotografering här på Fotosidan. Sök lite i forumet!

Mvh,
/Mikael
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Mat som fotograferas är ofta specialpreparerad.
Den går alltså inte att äta pga kemikalierna.

Fiskögon sjunker ihop efter X antal timmar.
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.
det viktigaste vid matplåtning är att man har ett genuint, estetiskt och brinnande intresse för matlagning.
Själva plåtningen kommer i andra hand.
Det går utmärkt att plåta mat som den är, alltså hårspray och sånt är eg. överflödigt.
Huvudsaken är att man kan laga mat - annars är det en bra idé att ha en duktig kock till hands.
Råvaror av absolut bästa kvalitet är ett måste!
När du plåtar använder du ett första kuvert till att sätta ljus och kameravinkel på. När allt är fixat och klart för foto tar du bort "testtallriken", och tar in det "riktiga" tallriken. Det är viktigt att man får bilden så fort som möjligt efter att maten lagts upp på tallriken.
Bra-att-ha-grejjer:
Stort mjukt allmänt motljus.
Mindre vassa hårda riktbara ljus.
Speglar, folie (silver eller guld)
Guld folie är bra för att "värma upp" färgtempen i skuggorna.
Varmluftspistol.
pensel
matolja/glycerin.
ja, lycke till!

/Jacob vP
 

RG

Avslutat medlemskap
Matfotografering är det värsta lurenderi som finns, köper en findus värdshus på ica ser hur fin maten kommer och se ut kommer hem värmer och dne ser ut som fan. Matfotografering är lurenderi.
 

walter-g

Aktiv medlem
ljus till tallriken

Här på fs:s annonsforum fanns tidigare idag ett perfekt hjälpmedel- lampor för objektfotografering,billigt också.Borde funka bra för matfotografering.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Man måste inte göra så stora åthävor. Här är ett exempelbild som jag tagit med D50+18-55 i vanlig köksbelysning. Ingen efterbehandling, jpeg direkt ur kameran.

Och ingen hårspray, rätten smakade utmärkt!

Per.
 

Bilagor

mikaelleijon.se

Aktiv medlem
stavros24 skrev:
Hej är ganska ny på det där med att ta bilder.
Jag har en Canon 350D och vill gärna lära mig att ta bra bilder med den. Grejen är den att jag har fått ett litet projekt där jag ska göra en katalog med mat där och beskriva lite om mat rätterna.
Någon som kan ge bra tips på hur man kan ta bilder på mat bäst. Vilka inställningar min kamera ska ha och varför den ska ha dessa inställningar.

Mvh Stavros
Här är ett par bilder jag plåtat. Enkel ljussättning med två blixtar. En framifrån o en bakifrån med bouncrar på. Den bakre ungefär dubbelt så stark. Ett par reflexskärmar (folie) användes också. Hade ett tilt/shift 90mm objektiv för att fixa perspektivet.

/Mikael
 

Bilagor

ANNONS