Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Jag har just börjat leka med Photoshop och genast dyker ett problem upp. Det enda vettiga alternativet som finns när jag ska spara bilder är i just photoshop men då kan det bara öppnas där. Sedan kan det inte kopieras. Vanligtvis brukar jag spara i JPEG men det alternativet finns inte. På det här sättet kan jag inte maila eller lägga in bilder någonstans. Vad gör jag?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Visst kan du spara i jpeg. Se bara till att bilden inte har mer än ett lager så dyker alternativet upp.

Har du en hyggligt ny version finns det en superb funktion som heter "Spara för webben" där du interaktivt kan ändra kompressionsnivån och se försämringen på skärmen och säga stopp när du nått din kompromiss mellan storlek och kvalitet. Med "Save for web" behöver du inte platta ut bildlagren innan du sparar heller.
 

Eva R

Aktiv medlem
Jag har nummer 7. Efter min fråga upptäckte jag att jag får en mängd alternativ, däribland jpeg, om jag konverterar från 16 till 8 bitar. Spara för weben gav enbart gif.
 

Biber

Aktiv medlem
I PS 7 är det iaf bara att välja Save eller Save as eller Save for Web, jpg finns på alla oavsett om man har flera lager eller inte
 

Snömannen

Aktiv medlem
Värt att tänka på...
Om du sparar en bild i Jpeg och sedan bearbetar i Jpeg-format, så komprimeras bilden varje gång du sparar. Alltså inte varje gång du klickar på spara utan varje gång du öppnar den, sparar och sedan stänger.

Använder du maximal koprimering dröjer det inte så länge innan brildkvaliten försämras.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Snömannen skrev:
Värt att tänka på...
Om du sparar en bild i Jpeg och sedan bearbetar i Jpeg-format...
Liten kommentar:
Bilden bearbetas i photoshop alltid pixel för pixel och med ett visst bitdjup (oftast 24 bitar). När man sparar i .jpg klumpas många pixlar ihop plus en massa annat hokuspokus för att göra bildfilen mindre. Annars är det som snömannen skriver.
 

Eva R

Aktiv medlem
Patrik, jag är inte säker på att jag förstod. Menar du att bilden försämras varje gång jag öppnar den även om jag inte gör något mer? Vilket format ska man spara i?
 

Guffa

Aktiv medlem
Eva R skrev:
Patrik, jag är inte säker på att jag förstod. Menar du att bilden försämras varje gång jag öppnar den även om jag inte gör något mer? Vilket format ska man spara i?
Nej, bilden försämras varje gång du öppnar den och sparar den igen.

Vilket format man ska använda beror på hur man gör. Jag sparar mina scannade bilder i JPEG, men jag öppnar dem aldrig och sparar igen. Jag beskär och färgkorrigerar dem, och sparar en "master". Uifrån denna kan jag sedan göra bilder för t.ex. webben.

Ifall du vill ha ett format som inte försämras, kan du använda TIFF (LZH-komprimering, EJ JPEG-komprimering) eller PNG-24.
 

Snömannen

Aktiv medlem
Eva

När du sparar en Jpeg-bild komprimeras den, data om bilden som anses mindre behövlig kastas helt enkelt bort. Precis som Linmajon skrev så tar den pixlar som ligger nära varann med liknande färg och ger dem en och samma färg. På så sätt behöver filen bara innehålla data för en färg för dessa pixlar, istället 5 4, 6 olika eller vad det nu kan vara.

Har du sparat bilden som Jpeg och öppnar den igen för att åter spara den efter exemelvis en redigering så görs den där komprimeringen om. Då kan det bli ett ännu större område av pixlar som får samma färg. Efter ett par sådana omkoprimeringar märker du en kvalitetsskillnad, oavsett hur bra den var från början.

Bildformat som TIFF exempelvis kastar inte bort data på samma sätt, istället blir filerna stora jämfört med Jpeg. Arbetar du med olika lager och vill kunna göra ändringar på dessa i framtiden är det en god idé att spara ett original i PSD-format, d v s Photoshops eget format. En spådan bild kan du ta och "Spara som" och därefter välja valfritt format för att exempelvis kunna skicka bilderna eller lägga ut dem på internet.
 

Guffa

Aktiv medlem
Hur mycket en bild försämras i JPEG-komprimeringen, beror också på vad du gör med den.

Ifall man öppnar en JPEG-bild och sparar ner den utan förändringar, med samma komprimeringsgrad, så försvinner inte så mycket information. Anledningen är att när man öppnar bilden så interpoleras den information som tagits bort i den första komprimeringen. När man sedan sparar den igen, är det mest interpolerad information som tas bort i komprimeringen.

Jag har testat att öppna och spara en bild tio gånger, med högsta komprimeringen, och det går inte att direkt se skillnad på den som är sparad en gång, och den som är öppnad och återsparad tio gånger. Man måste subtrahera den ena ifrån den andra för att se att det har försvunnit lite information.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Använder man Photoshop för bildbehandling är det bäst att spara bilden i .psd. Vill du sen visa bilden på webben, skicka den till en kompis eller så, då tar du en kopia som du sparar i lämpligt format tex jpg, brorende på användningområde.
 

Lelle70

Aktiv medlem
Om du har en bild som är orörd i formatet jpeg skall du inte röra den!
Missförstå mig rätt. Kopiera bilden och gör dina förbättringar och spara den i Tiff.
Tiff saboterar inte bildfilen för varje gång du öppnar och gör något med bilden.
Ifrån denna kan du göra olika bilder som du vill ha dom, och sedan spara som jpeg.
Vill du, så sparar du dom för webben i den storlek du vill osv. Dina möjligheter är obegränsade så länge ditt original är orört!
Det kan du använda om du vill till att ta ut som foton (om bilden duger). Du behöver inte ens rätta filen(!), skärpning osv. kan dom fixa direkt i framkallningen.
Skitbra. Funkar klockrent hos Xpert på K-holmen iaf.
Jag själv bränner ner mina originalfiler på CD för att de inte skall bli misstag gjorda av mig.
Försiktig general som jag bränner alltid tre X av varje CD.
 

Biber

Aktiv medlem
"Photoshop can save layers in a TIFF file; however, if you open the file in another application, only the flattened image is visible. Photoshop can also save annotations, transparency, and multiresolution pyramid data in TIFF format"

Det kan ju vara lite jobbigt kanske.
 
ANNONS