Annons

Manfrotto Kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan

Aktiv medlem
168

Jag valde en 168 (ej WOB). Den har en frihetsgrad till i och med att du kan panorera med den. Det kanske man använder mer för att komma i läge än att just panorera med stillbild.

Jag har ett Gitzo 1275 också. Lite annan lösning som jag kanske inte gillar helt, men mekaniken och kvaliten är bättre.

/Staffan
 

Ingo

Aktiv medlem
Har haft en 168 i några år nu tillsammans med ett 055 stativ, och bortsett från en del småsaker har det fungerat bra. Det är ingen Arca Swiss, men har väl inte direkt den prislappen heller... Har egentligen aldrig panorerat med kulan, men panoramalåset är bra att ha ibland, och troligtvis värt de extra kronorna

Vad jag retar mig på:

Eftersom låsmekanismen är spakar är det lite lurigt att finlira en inställnig. Det är lätt att rubba kameran lite när man skall låsa den. Särskilt irriternade vid t ex makro.

Kulleden har aldrig glidit ur sitt fäste, men däremot glider snabbplattan konstant när man "vänder" kameran på höjden oavsett hur hårt man drar åt. Har vridit sönder flera plattors korkbeläggnig i försök att få lite tyngre objektiv utan stativfäste att sitta. Numera sitter någon form av svart gummi/plast-beläggnig istället för korken och den har fungerat mycket bättre.

Hoppas det hjälpte

/Ingo
 
ANNONS