Annons

jag vill bli fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

kixan

Ny medlem
hej!
det finns så många duktiga fotografer här så jag hoppas att jag kan få lite tips. jag är 15 år och ska nu välja gymnasium. jag skulle gärna villja bli fotograf och därför skulle jag villja få lite tips om bra utbildningar. gärna i skåne eller danmark.

tack! Mvh Kicki
 

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Nu är ju inte jag någon expert på området och har själv inte gått någon som helst utbildning i fotografi, men kanske kan jag tipsa lite om olika vägar som man kan ta iallafall...!

Du ska precis börja gymnasiet säger du. Det självklara valet om du verkligen brinner för att fota är kanske mediaprogrammet, MEN ett annat alternativ, som kan vara väldigt bra att tänka på inför framtiden, är att läsa t.ex. samhällsprogrammet och istället läsa foto som individuellt val. Efter samhällsprogrammet har du lite bättre möjligheter om du vill söka vidare till högskola senare i livet oavsett om du vill syssla med foto eller byter bana helt. Detta eftersom du får en bredare grund att stå på än från mediaprogrammet.

Eftergymnasiala utbildningar i foto finns ju lite överallt, t.ex. folkhögskolor med fotolinjer och även fotohögskola (t.ex. i Göteborg).

Kanske kan du gå med i någon fotoklubb på hemorten?

Finns nog många vägar...det viktigaste av allt är ju självklart att fota och utvecklas så mycket man bara kan!

Lycka till önskar jag.
 

hornavan

Aktiv medlem
Att vilja bli fotograf betyder för mig att vilja leva på sitt fotograferande. Att få betalt för sina bilder.
Det finns säker en miljon olika sätt, men jag har hittat en väg som funkade för mig.

Jag har alltid sök mig till ställen där bilder tas. När jag var riktigt liten tillbringade jag mycket tid i min äldre broders ateljé. Jag var sex och sög upp allt. Jag fick en kamera och fotade allt. Min bror framkallade aldrig mina filmer. Jag blev sur, men tappade inte gnistan. På något sätt känns det idag som jag passerade en gräns. Jag blev godkänd eftersom jag inte gav upp när det sket sig, vilket det gjorde hela tiden.
I lumpen nedgraderade jag mig när jag insåg att officersutbildningen inte skulle leda mig mot mitt mål. Som malaj fick jag tillgång till hela artilleriets fotodetalj-- Det som jag lärde mig nåt av var att fota människorna i min omgivning och sälja bilderna (billigt). Min stolthet ( som jag inbillade mig att jag hade) malades ner i dammet där mina kompisar marcherade, medan jag fotade.
Jag lärde mig dock att om jag ville ha pengar (det ville jag) så var jag tvungen att ta de bilder som mina kunder var beredda att betala för.
Tekniskt kunnade var mer viktigt för mina fotokomisar än för mina kunder. Så har det rullat på.
Det som gjort att jag lever gott på mitt fotograferande är inte i första hand att jag är en fantastisk fotograf utan att jag fungerar som företagare. Jag fnyser inte åt jobb som ger pengar.
Det har gjort att jag klarar mig bra som fotograf i en kommun med 3000 innevånare och får göra fantastiska fotojobb som jag aldrig skulle drömma om om jag suttit på mina höga hästar och hävdat att jag enbart gör tex modefotografering.Det viktiga är att lära sig sälja och i andra hand att bli en duktig fotograf. Båda delarna krävs för att bli yrkesfotograf.
 

lottawe

Aktiv medlem
Det är inte lätt att leva på foto även om man är bra säljare, men jag håller med Johan om att det är en viktig egenskap iaf. Jag lyckas dock inte leva 100% på foto i en håla med 10.000 inv, trots att jag är duktig på att sälja samt förflytta mig då och då, så endast hälften av det jag säljer är foto.. (Allt fler företag skyggar för prislappen man behöver ta ut för foto och köper egen kamera som de nöjer sig med..)

Förvänta dig alltså inte att det är en lätt bransch du ger dig in i, men när du satsar.. Satsa då på gymnasium som räcker för högskola senare (om du skulle ångra fotografbanan) tycker jag. Och satsa samtidigt fritiden på foto och att bygga upp en portfolio. Kanske får du gå med någon fotograf då och då på helger eller lov för att lära också? Senare kan du söka ansedda foto- eller konstskolor om du inte redan fixat fotografjobbet ändå. Du har så mycket tid på dig fortfarande.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
ANNONS