Annons

Gyllene-slutartids-regeln...

Produkter
(logga in för att koppla)

fabbe72

Aktiv medlem
Hej!

Har inte själv nåt bekymmer med detta själv då jag är stadig på handen och kan fota väldigt skarpa bilder med konstiga slutartider...

Men... Med dessa nya sköna halvformatare... Hur ska man eg tänka när det gäller regeln "brännvidden i slutartid"?
 

guz

Aktiv medlem
Gyllene regel..

Det jag har hört om småbildsformatet är att man kan hålla "ett delat på brännvidden" skarpt.

Dvs. du bör köra på minst 1/50s om brännvidden är 50mm

//Gustav
 

Bjarne

Aktiv medlem
Ja, men med dSLRer måste man multiplicera brännvidden med brännviddsfaktorn (t.ex. 1.6x för de flesta Canon) för att det skall bli rätt. För fullformatare behövs förstås ingen kompensation.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Bjarne skrev:
Ja, men med dSLRer måste man multiplicera brännvidden med brännviddsfaktorn (t.ex. 1.6x för de flesta Canon) för att det skall bli rätt. För fullformatare behövs förstås ingen kompensation.
Jag skulle tro att denna regel har större felmarginal än 50% -- beroende på att olika fotografer är olika stadiga och samma fotograf varierar i stadighet -- så man kan nog tryggt fortsätta använda samma regel.

Gör som jag, experimentera fram din egen gräns (*)! Det kostar ju inget, nuförtiden.

Per.

*) Jag upptäckte att jag ska hålla mig ett steg kortare tid på fri hand än regeln säger, eftersom jag är lite darrig.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Idag har den gyllene regeln förlorat mycket av sin forna glans, då det finns så många fler faktorer som påverkar än förr.

Sensorstorleken påverkar åt ena hållet och bildstabilisering åt andra, så det är nog bättre att ta fram en egen regel för den utrustning man själv använder. Dessutom kan man idag också variera känsligheten vilket gör att man har fler val av exponeringar än vad man hade med analoga kameror.
 

JonasII

Aktiv medlem
Bjarne skrev:
Ja, men med dSLRer måste man multiplicera brännvidden med brännviddsfaktorn (t.ex. 1.6x för de flesta Canon) för att det skall bli rätt. För fullformatare behövs förstås ingen kompensation.
Stämmer det verkligen? Croping-faktorn är ju bara ett resultat av "beskärning" pga en mindre sensor, så rörelseoskärpan borde väl bli identisk med den hos en fullsensor.
 

Curium

Aktiv medlem
Re: Gyllene regel..

guz skrev:
Det jag har hört om småbildsformatet är att man kan hålla "ett delat på brännvidden" skarpt.

Dvs. du bör köra på minst 1/50s om brännvidden är 50mm

//Gustav
Kan man verkligen ta 1/10s med 10mm? Låter lite skakigt i mina öron...
 

marooned

Aktiv medlem
Tänk på pixlarna istället för crop-faktorn.

En gammal 3 mpix canon D30 klarar mer skakning än senaste 1Ds med 16 mpix. Detta pga att pixeltätheten inte är lika stor och en förflyttning av kameran inte minskar upplösningen i bilden lika drastiskt.

Om man tycker att pixeltätheten är svår att behärska, använd utskriftsregeln: 1/slutartiden bör duga till A5, halvera tiden för A4 och halvera igen för A3.
 

Bjarne

Aktiv medlem
Re: Re: Gyllene regel..

Curium skrev:
Kan man verkligen ta 1/10s med 10mm? Låter lite skakigt i mina öron...
Jo, men samtidigt måste man "förstora" upp bilden mer eftersom den fångats på en mindre sensor, vilket gör att man måste kompensera för det.
 

Curium

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Gyllene regel..

Bjarne skrev:
Jo, men samtidigt måste man "förstora" upp bilden mer eftersom den fångats på en mindre sensor, vilket gör att man måste kompensera för det.
Jag fotograferar analogt, ingen crop-faktor här inte.

Sedan finns det ju extrema vidvinklar till fullformatssensorer och jag är osäker på om jag skulle lyckas ta en skarp bild med mitt 28mm objektiv om slutartiden var 1/28s. Men jag vet, har inte velat slösa film på det. Ni som har digitalt och kan prova gratis, hur suddigt blir det eller funkar det faktiskt?
 

mannbro

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Gyllene regel..

Curium skrev:
Jag fotograferar analogt, ingen crop-faktor här inte.

Sedan finns det ju extrema vidvinklar till fullformatssensorer och jag är osäker på om jag skulle lyckas ta en skarp bild med mitt 28mm objektiv om slutartiden var 1/28s. Men jag vet, har inte velat slösa film på det. Ni som har digitalt och kan prova gratis, hur suddigt blir det eller funkar det faktiskt?
1/6 sek på 18mm med 1,5 crop (alltså motsvarande 27mm):

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/907314.htm?set=lp

Inte helt knivskarpt i 100% pixelstorlek, men då är ju slutartiden 4 ggr så lång som tumregeln säger...
 

JonasII

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Gyllene regel..

Bjarne skrev:
Jo, men samtidigt måste man "förstora" upp bilden mer eftersom den fångats på en mindre sensor, vilket gör att man måste kompensera för det.
Nu hänger jag inte med. Bilden blir ju exakt den samma på en stor och liten sensor, bara det att en "ram" är bortskuren från den mindre. Upplösningsmässigt är det ju ingen skillnad på den bild som de båda sensorerna delar?
 

mannbro

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Gyllene regel..

JonasII skrev:
Nu hänger jag inte med. Bilden blir ju exakt den samma på en stor och liten sensor, bara det att en "ram" är bortskuren från den mindre. Upplösningsmässigt är det ju ingen skillnad på den bild som de båda sensorerna delar?
Ja, men för att få samma utsnitt som med en fullframe-kamera måste du också "zooma ut" 1,5ggr så mycket. Då blir det du fotar 1/1,5 av fullstorleksbilden. Denna bild måste sedan förstoras upp 1,5 gånger mer än fullframe-bilden för en utskrift i ett visst format, varvid skakningsoskärpan förstoras i samma grad.

Samma sak gäller naturligtvis om du beskär en fullframe-bild till DX-format och sedan förstorar upp den till samma storlek.

Hänger du med?
 

JonasII

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Gyllene regel..

mannbro skrev:
Ja, men för att få samma utsnitt som med en fullframe-kamera måste du också "zooma ut" 1,5ggr så mycket. Då blir det du fotar 1/1,5 av fullstorleksbilden. Denna bild måste sedan förstoras upp 1,5 gånger mer än fullframe-bilden för en utskrift i ett visst format, varvid skakningsoskärpan förstoras i samma grad.

Samma sak gäller naturligtvis om du beskär en fullframe-bild till DX-format och sedan förstorar upp den till samma storlek.

Hänger du med?

Nej. Säg att du står 10 meter från ett träd och tar en bild av det med vardera sensorn (och samma glugg). Sedan tittar du på bilderna i datorn eller skriver ut dem i fullstorlek. Då kan du lägga den mindre bilden (lilla sensorn) i mitten av den stora bilden (stora sensorn) så den passar perfekt. Samma upplösning på den bildyta de delar, men den stora sensorn "får med mer runt om".
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jonas, tänk efter!

Cropfaktorn funkar på samma sätt som om du har fotat med en längre brännvid! Om du betänker att en kompaktkamera har teleobjektiv som motsvarar 400 mm men objektivet brännvid är kanske 60 mm. Tror du att du håller den still på 1/60 s utan bildstabilisator. Eller att du håller motsvarande normal still på 1/7 sek (normalbrännvid kan ligga på 7 mm. Allt beror på sensorns storlek!
 

perstromgren

Aktiv medlem
Hur funkar regeln på en mellanformats- eller storformatskamera? Man kanske inte handhåller en 9x12cm-kamera, förstås. Men rent akademiskt, borde regeln fungera så att säga åt andra hållet då?

Per.
 

arneri

Avslutat medlemskap
perstromgren skrev:
Hur funkar regeln på en mellanformats- eller storformatskamera? Man kanske inte handhåller en 9x12cm-kamera, förstås. Men rent akademiskt, borde regeln fungera så att säga åt andra hållet då?

Per.
Tänk bildvinkel istället för sensorstorlek. Ju snävare bilvinkel desto svårare blir det att träffa rätt.
 
ANNONS