Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponera eller lägre ISO?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Ur brussynpunkt, vad kan tänkas bli bäst?

Alternativ 1: ISO 1600 +0-
Alternativ 2: ISO 3200 +1 steg

Förutsatt att samma bländare används blir slutartiderna densamma, det är det troliga resultatet jag undrar över..

Den överexponerade bilden skulle jag då reducera exponeringen med just ett steg. Jag hade tänkt att köra lite tester, men det är inget jag hinner fördjupa mig i just nu. Skulle bara vilja höra era tankar först.

:)
 

Dajo

Aktiv medlem
Flaggskepp skrev:
Ur brussynpunkt, vad kan tänkas bli bäst?

Alternativ 1: ISO 1600 +0-
Alternativ 2: ISO 3200 +1 steg

Förutsatt att samma bländare används blir slutartiderna densamma, det är det troliga resultatet jag undrar över..

Den överexponerade bilden skulle jag då reducera exponeringen med just ett steg. Jag hade tänkt att köra lite tester, men det är inget jag hinner fördjupa mig i just nu. Skulle bara vilja höra era tankar först.

:)
Exponeringen går INTE att ändra i efterhand.
Däremot kan du göra en bild mörkare elelr ljusare...

Ur brussynpunkt är en korrekt exponerad bild nästan viktigare än ett stegs skillnad i ISO.
 

Flaggskepp

Aktiv medlem
Jag fotar i RAW, vilket har större dynamiskt omfång. Tanken med en lättare överexponering är att bilden går att justera neråt med ett steg i konverteraren. Där är det väl just EV man korrigerar också, om jag nu inte missminner mig?

En bild som görs mörkare blir väl nästan garanterat av med en del befintligt brus och så länge bilden inte blir utfrätt kan man väl återskapa bilden såsom den hade sett ut i +0- fast nu med mindre brus?

Det är mest frågeställningen vad som är bäst. ISO 1600 eller 3200 utifrån dom förutsättningar jag gett som jag är nyfiken över.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Nu använder du extremerna, men en överexponerad ISO 1600 (+1) är ungefär snarlik med en underexponerad ISO400 (-1).

Näst sista inlägget i denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=55120&highlight=%F6verexponerad

Men det är korrekt uppfattat. Mer signal i de mörka partierna ger mindre brus. Men oftast handlar det om att exponera lite över, utan att använda en högre ISO-inställning. Det som dock är viktigt är att inte underexponera, så att man får justera upp i efterhand.
 

Flaggskepp

Aktiv medlem
Jo jag förstår att det är lite extrema exempel ;)

Jag ogillar att gå över ISO400 så det är inget riktigt praktiskt exempel, men jag ska göra ett mindre test när jag kommer hem igen, bara för att.. :p

Det verkar liksom inte vara en helt okej frågeställning, hehe :)
 
ANNONS