Annons

Canon EF 35/2

Produkter
(logga in för att koppla)

brosun

Medlem
Nu är det riktigt nära att jag beställer ett Canon EF 35mm/2 från Fotokungen för 2495 kr.jag vill ha ett objektiv som är hyfsat ljusstarkt som jag kan använda till att fota folk inomhus med, lite gatufotografering och lite landskap, jag har redan kit objektivet som följde med min 400d och ett canon 70-300 IS! stoppa mig eller sporra mig, ska jag ha något annat och då pratar vi samma prisklass eller finns det andra förslag, om inte annat så beställer jag i morgon.
 

spotmatic

Aktiv medlem
Canon ef 35/2

Jag köpte den optiken för en 5 - 6 veckor sedan, för en resa till Barcelona. Att användas på kvällarna.
Jag valde mellan Sigma 30/1,4 och ef 28/1,8 och 35:an.
Det som avgjorde valet för mej var. Testen på photozone.de och bilderna på pixel-peeper.com där jag tyckte ef 35/2 var bäst av dom.

När jag fotat texter i tidningar med optiken så kan man se att mittskärpan är mycket bra.
Mot kanten faller skärpan en hel del. Även vinjettering förekommer.Minskar dock en hel del vid nedbländning till 5,6. Inte så mycket som kitobjektivet.

Autofokusen är bra på min 350D. Lite högljud, märks mest när man håller på och testar och leker med kameran. Tycker inte att ljudet stör när jag fotar.

Vid vanliga tredimensionella bilder märker jag inget av sämre kantskärpa. Så jag tror att det beror på bildfältskrökning.
Vinjetteringen inte heller så farlig, utan jag lägger ofta till lite vinjettering i photoshop.

Läs även lite recensioner på fotosidan och t.ex fred miranda.com

Jag rekommenderar alltså optiken. Den sitter nästan alltid på kameran.

mvh Greger.
 

brosun

Medlem
Gammalt

När jag snokat runt lite så verkar ju det här objektivet ganska gammalt, det kanske är något nytt 35 mm på gång med USM! någon som vet??Å andra sidan så kanske det inte är något fel med ett äldre objektiv!
 

RG

Avslutat medlemskap
Re: Gammalt

brosun skrev:
När jag snokat runt lite så verkar ju det här objektivet ganska gammalt, det kanske är något nytt 35 mm på gång med USM! någon som vet??Å andra sidan så kanske det inte är något fel med ett äldre objektiv!
Canon ef 50 1,8 II är väl från 1990 och det är ju bra. Så för ett objektiv är gammalt betyder ju inte att det är dåligt.
 
ANNONS