Annons

Basic fotokurs

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickan74

Aktiv medlem
Jag vill gå en vanlig enkel fotokurs för att fort lära mig min kameras funktioner. Nån som pedagogiskt förklarar hur man ställer in saker och när man ska ha vilken typ av inställningar.

Ser så många foton jag vill ta...men klarar inte av det!

Vilken ska man gå? Folkhögskolan typ eller finns det andra kanske bättre ställen att vända sig?
 

AFJ

Aktiv medlem
Annika, en fotokurs är säkert bra men de mest grundläggande inställningarna och hanteringen tycker jag man kan lära sig själv genom att:

1) Läs artiklarna i fotoskolan här på fotosidan.

2) Läs kamerans manual.

3) Ut och fota, ta samma motiv med olika inställningar, t ex en blomma med bländare 4 och bländare 11, en förbipasserande bil med 1/30 sek och 1/200 sek osv. Ta sedan upp bilderna i datorn och studera resultatet. Se till att du har ett program som tydligt visar vilka inställningar du använt (brukar följa med kameran).

4) Läs manualen igen.

6) Fota mer!

7) Ställ specifika frågor här på fotosidan.


Mvh

Anders
 

Kalle_B

Aktiv medlem
jag håller med föregående talare.

Fotografering är både enkelt och svårt att lära sig. Tar flea år att bli hyfsad fotograf, men grunderna kan man lära sig på bara några dagar.

Man måste lära sig att bena ut dom olika delarna som fotograferingen består av. Lära si hur dessa fungerar och vilket syfte funktionen har. Sedan skall man lära sig samspelet mellan dessa. Det tekniska och funktionerna runt detta tar max några dagar, beroende på hur ingående du pillar i det.

Det svåra är hur du tillämpar dessa olika tekniker/funktioner för att få fram ett bra motiv.

Nästan ännu svårare är att se ett motiv och skapa någonting. Här kommer dina DNA in i bilden. Vissa kommer för alltid att vara "idioter" inom fotografering, andra är gudar.

Alla kan lära sig fotografera bra, men bara till en viss gräns. Sedan är det personens estetiska anlag som gör skillnaden. Vissa får traggla och lära sig under längre tid medans andra ser ett motiv direkt och kan få en stubbe att bli hur bra som helst. Orättvist, ja men så är det i livet.

Jag har länge påpekat att man skall tänka logiskt och ställa frågor till sig själv. Dyker ett problem upp så skall man inte gräva ner sig eller fråga andra eller ge upp. Man skall fråga sig själv!

Varför blir stubben bara svart?
Varför blir stubben bara vit?
varför är det suddigt där bak?

osv. detta gör att du får lösa problemet, tänka logiskt och bena ut problemet för att sedan komma på en lösning.

Så mitt tips är följande:

Plugga "teori" läs manualen.
Gör töntiga och tråkiga praktiska övningar, vissa helt banala, men gör dom endå.

Varje gång du får en bra bild som du hade tänt dig, skriv ner situationen, inställningarna osv

Alla problem som uppstår söke du svar på via manualen igen alt fotosidans fotoskola som du hittar här: http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Återgå till dina övningar och försök klura ut ditt problem.

som sista åtgärd kan du söka på ditt problem i forumets enorma arkiv.

Man måste inse att det tar lång tid att lära sig fotografera. Många här på FS tror att man bara kan läsa några Photoshop tips så är man en guru på 2 månader med sstemkamera, men det är inte bara patetiskt tänkande utan även att lura sig själv.

Jag har plåtat i över 15 år, har aldrig ägt en kompaktkamera, varken själv eller inom familjen. Min försa kamera fick ajg av pappa när jag var runt 14-15 år, då fick jag en helmanuell canon från 70 talet, Ingen autofokus eller något sådant.

Det vara bara o plåta, vaska fram resultatet, gråta, svära, köpa ny film och prova igen. Frågade pappa endel och han gav mig lite svar, men innan han var klar var jag sedan länge ute och provade igen.

trots min brist på digital hjälp och allt anant så lärde jag mig grunderna men även efter 15 år så anser jag mig vara en avancerad nybörjare.
Det jag vill få sagt är att det ser så enkelt ut på en bild och man vill kopiera/härma men ofta ligger det ofantligt mycket arbete bakom en sådan bild. Både genom ljussättning, erfarenhet, riggning, efterarbete och flera flera års kunskaper bakom och som nybörjare kommer man aldrig någonsin kunna göra en liknande skapelse kontinuerligt på egenhand om man inte övar och satsar hela sit liv på det.

Med sådan insikt och förståelse så kan man lungt gå ut och göra det man kan och vill, utveckla sig och ha skitskoj. En dag kanske du är skitduktig och arbetar med detta, eller så är du "bara" en avancerad nybörjare som jag och trivs utmärkt med det :) Lycka till!

Ps: Fotoskolor är överreklamerat, Try and error är billigare, snabbare och roligare.
 

Nickan74

Aktiv medlem
Tack för era långa och peppande inlägg. Kanske finns inga genvägar...jag bara kände att jag behöver en "jump-start" då alla begrepp snurrar runt i skallen...och man inte vill ställa hur dumma frågor som helst här.

Jag tycker jag läst min manual noga...men tydligen inte noga nog då jag inte hittar svar på mina frågor om var jag ställer in saker.

Ännu en irriterande sak är att jag faktiskt en gång kunnat grunderna när jag använde pappas analoga systemkamera i tonåren...men nu är allt borta.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej!

Jag håller helt med Anders, Kalle och andra om att det är oerhört mycket du kan lära och träna på alldeles på egen hand.

(Varning: nostalgisk återblick) Jag lärde mig själv grunderna i foto under tonåren, med en manuell gammal Canon F1. Fotade saker, antecknade vad jag gjort och hur och väntade sedan spänt på resultatet. Oerhört lärorikt. (Här slutar nostalgisk återblick :)

Men det var inte bättre förr. Jag kan känna en avundsjuka mot de som lär sig foto idag, med digitalkamera. Dels kan man prova hej vilt utan att det kostar något extra (mer än tid och möjligen hårddiskutrymme). Dels slipper man den otåliga väntan på resultatet då man ofta delvis hann glömma riktigt vad idén bakom en viss bild var. Digitalt är kul! :)

Jag har idag fotat i närmare 25 år, det är numera mitt yrke på deltid. Men det är tyvärr först nu de senaste åren som jag insett vad jag nog borde gjort för länge, länge sedan: gå fotokurser!

Hittills har det mest blivit kurser kring det jag fotograferar som hobby, inte sådant jag gör i jobbet. Fotokurser är kul! Det är oerhört lärorikt att stå bredvid andra och se vad och hur de gör. Se vart de ställer sig, vilka vinklar de väljer, se och diskutera vad de vill få med i sina bilder och varför. Lyssna på läraren som försöker förklara hur han/hon tänker, vad de har för trick och genvägar, hur de jobbar, vad de tycker är viktigt.

Jag tänker fortsätta gå minst en, gärna två, fotokurser om året. Man lär sig alltid något och dessutom är det helt enkelt stimulerande och uppmuntrande. I alla fall för mig, andra kanske mest blir otåliga av att behöva göra saker i flock. Alla är vi olika.

Så jag håller helt med övriga här om att man kan lära sig oerhört mycket själv. Men jag tycker alla skall prova minst en fotokurs. Det blir ofta en knuff framåt för fotograferandet.

Det finns ju allt från kvällskurser (Medborgarskolan osv) till helgkurser som man ofta kan hitta här på Fotosidan. Prova! :)
 

Nickan74

Aktiv medlem
Tack för en jättebra länk! Jag behöver nog se en del avsnitt fler gånger...när det kommer till de manuella inställningarna känner jag mig extremt trögfattad!
Men jag lärde mig iaf VAR och HUR jag ställer in olika saker...nu ska jag bara fatta NÄR jag ska göra det med...och VARFÖR med.

Kul att man får så många svar här på forumet...man känner sig välkommen!

Jag är nu inspirerad till att börja exprementera med olika inställningar...men kanske går jag en kurs med....
 

moori

Aktiv medlem
Nickan74 skrev:
Jag vill gå en vanlig enkel fotokurs för att fort lära mig min kameras funktioner. Nån som pedagogiskt förklarar hur man ställer in saker och när man ska ha vilken typ av inställningar.

Ser så många foton jag vill ta...men klarar inte av det!

Vilken ska man gå? Folkhögskolan typ eller finns det andra kanske bättre ställen att vända sig?
Hejsan Annika,
jag har just gjort klar en nybörjarkurs i foto som du kanske också kan finna intressant.
Du hittar den på http://fotokurs.fotonord.se

/Andreas
 

hecka

Ny medlem
robert hammar

Hej

Jag har gått två kurser för Robert Hammar. Är jätte nöjd. Skulle föreslå dig att gå " Ta kontroll över din kamera".
JAg kan lova dig att du blir nöjd.

Jessica
 
ANNONS