Annons

Spegelvända en 24 på en 200?

Produkter
(logga in för att koppla)

jolo

Aktiv medlem
Jag har kört en del med med en 50 spegelvänd mot en 200 och det ska ge 4:1. (200/50=4)
Finns det något som talar emot att sätta en 24a på och komma upp i 8,3:1?
Hade jag en skulle jag prova men jag är lite sugen på att leta rätt på en.
Någon som testat?
Kanske man når en gräns där det inte lönar sig längre?

mvh
Johan Lorin
 

tannler

Aktiv medlem
Jag har en zoom 100-200 med bra optiska prestanda. På den hag jag två omvändningsobjektiv, ett Yashica ML 50 och en Yashica ML 24 mm. 50 är inga problem att hantera, men 24 blir genast svårare.

Skärpedjupet blir jättekort, så inställningssläde är ett måste. Stillastående objekt likaså. En blomma på en fönsterbänk svajar i konvektionsströmmen från elementet, och blir oskarp. Annars är det en kul teknik, och ett billigt sätt att komma riktigt nära.

Leta efter gluggar med bländarring, Contax, Canon FD / FDn, Yashica, mfl. - det finns massor av skarpa glas, till en låg kostnad, att tillgå. Det går med AF-objektiv också, men det är lite pilligare.
 

Zotamedu

Aktiv medlem
tannler skrev:
Jag har en zoom 100-200 med bra optiska prestanda. På den hag jag två omvändningsobjektiv, ett Yashica ML 50 och en Yashica ML 24 mm. 50 är inga problem att hantera, men 24 blir genast svårare.

Skärpedjupet blir jättekort, så inställningssläde är ett måste. Stillastående objekt likaså. En blomma på en fönsterbänk svajar i konvektionsströmmen från elementet, och blir oskarp. Annars är det en kul teknik, och ett billigt sätt att komma riktigt nära.

Leta efter gluggar med bländarring, Contax, Canon FD / FDn, Yashica, mfl. - det finns massor av skarpa glas, till en låg kostnad, att tillgå. Det går med AF-objektiv också, men det är lite pilligare.
Förlåt om jag snor tråden lite men du verkar ha lite koll på det här. Jag har funderat på att börja leka med extrema närbilder och funderar på vad som funkar bäst. Måste man ha samma filterdiameter eller kan man ljuga ihop något med stepringar? Jag har bara ett 28 och ett 50 med 52mm gänga och det vore kul att få lite med förstoring genom att sätta på 28an på till exempel ett 90mm macro. Annars har mina 18-70 och 70-300 samma diameter vilket skulle väldigt extrem förstoring men det är 72mm filter. Är det möjligt att köpa två stepringar och montera dom på en 58mm ring som är det största jag hittat.
 

tannler

Aktiv medlem
Var har Du tittat efter omvändningsring?

Du har en Tamron 90 mm makro som är en bra början. Jag ska leta lite och se vad jag kan komma på för idéer.
 

Grimmer

Aktiv medlem
jag lekte lite hemma med ett Tamron 90 mellanringar telekonverter och en fast 57mm F1.4. Jag offrade ett skylighfilter som jag slog sönder och limmade gängan baklänges vid orginalgängan.
Först, sett från huset, satte jag mellanringarna, sen konvertern, Tamron 90 och sist min 57mm fast omvänd. Förstoringen blev ca 4-4,5 ggr innan jag kom för nära linsen. Sen provade jag att montera den på mitt 70-210mm tele på 210mm läget. Förstoringen blev ungefär densamma men resultatet helt odugligt.
Här är resultatet kombinerat med Tamron 90, beskuren endast i sidled:
 

Bilagor

RG

Avslutat medlemskap
Grimmer skrev:
jag lekte lite hemma med ett Tamron 90 mellanringar telekonverter och en fast 57mm F1.4. Jag offrade ett skylighfilter som jag slog sönder och limmade gängan baklänges vid orginalgängan.
Först, sett från huset, satte jag mellanringarna, sen konvertern, Tamron 90 och sist min 57mm fast omvänd. Förstoringen blev ca 4-4,5 ggr innan jag kom för nära linsen. Sen provade jag att montera den på mitt 70-210mm tele på 210mm läget. Förstoringen blev ungefär densamma men resultatet helt odugligt.
Här är resultatet kombinerat med Tamron 90, beskuren endast i sidled:
Vad är det?
 

Zotamedu

Aktiv medlem
Nu har kaffebrus en reverseringsring med 67mm gänga. Det är samma diameter som på mina 18-70 och 70-300. Problemet är att de båda är G objektiv dvs de saknar bländarring. Går de fortfarande att använda eller måste jag köpa stepringar så jag kan använda mina objektiv som faktiskt har bländarring?
 

Grimmer

Aktiv medlem
Zotamedu skrev:
Nu har kaffebrus en reverseringsring med 67mm gänga. Det är samma diameter som på mina 18-70 och 70-300. Problemet är att de båda är G objektiv dvs de saknar bländarring. Går de fortfarande att använda eller måste jag köpa stepringar så jag kan använda mina objektiv som faktiskt har bländarring?
Njae, främre objektivet måste vara fullt öppet och det är det inte om man inte tejpar bländararmen som sticker ut vid objektivfattningen. Har inte provat att tejpa själv så jag vet inte om det är bökigt.
 
I have played once very quickly with my EF 24/1.4 reversed on an EF 70-200/4 using several rings to get it together. As others noted before, the depth of field is very narrow. Also working distance is very very small, which made it challenging to light things properly. The magnification is spectacular, though chromatic abberations were very visible. Only the center of the picture was usable. But I plan to try it again some time.

The EF 24/1.4 improves dramatically by f/1.8, so it would be perhaps nice if it was possible to close the aperture to f/1.8 while the lens is reversed. I also wonder what effect the number of rings might have. I had to use 5 rings to get it together just because those were the sizes I had available.
 
ANNONS