Annons

Galapagosöarna

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Jag och flickvännen planerar en naturfotoexpedition till utvecklingslärans vagga, Galapagosöarna, under andra halvåret 2003. Finns det någon medlem som har varit där och har tips att dela med sig av?

Jag vet att det finns paketresor från Sverige arrangerade av bl. a. Temaresor och Kon-Tiki-resor. Tycker dock att det bör gå att fixa alla bokningar själv via Internet och därmed spara några tusenlappar. Vanliga "turistkryssningar" bland öarna brukar vara en vecka. Jag tänker mig att flyga till öarna via Quito och sedan kryssa runt i två veckor, för att få mer tid till seriös fotografering.

Tar tacksamt emot tips om t.ex.
- bra båtar i mellanklass (det finns fler än 100 båtar att välja bland!)
- seriösa researrangörer i Quito
- guldkorn bland öarna
- bästa tid att åka
- osv. osv.

Tacksam för alla tänkbara tips!
(Skriv dock inte att det går åt mycket film, för det förstår jag.)

En sak till...
Om någon till äventyrs skulle vara intresserad av att hänga med så skicka gärna ett mejl. Jag tänker inte ordna en gruppresa, men det vore ju kul om fler svenska fotografer bokade in sig på den båt som vi väljer. Det är lättare att få förståelse för ett fanatiskt fotointresse om man har lika hängivna medpassagerare... :)
 

nysteanders

Aktiv medlem
Hej Ulf,

Jag har tyvärr aldrig varit på Galapagos, så jag är rejält avundsjuk :eek:)

En site som alltid kan rekommenderas är Lonely Planet som har ganska mycket fakta även om Galapagos.

Lycka till och trevlig resa!

Ps. Vi andra ser fram emot Dina bilder sedan :eek:)
 

skelett

Aktiv medlem
Shit jag är avundsjuk! Älskar galapagosöarna! Har tyvärr tyvärr aldrig fått råd att åka dit. Bara tanken att simma med delfiner och pingviner samtidigt som man har leguaner och jättesköldpaddor i samma miljö är otrolig. Kommer ihåg att jag skrev ett skolarbete om öarna på 70 sidor! :)

Nej ärligt talat tycker jag öarna ska rensas på människor. Som överallt annars håller de på att ta över på öarna där det finns städer. Och tyvärr vill ju turisterna dit oxå...

Kan ju inte tipsa om nåt du frågar efter då jag inte rest dit men jag har för mej att turister vandrar i bestämda rutter med en guide och att man tvättar sej noga innan man bestiger öarna. Så jag är osäker på hur mycket du kommer kunna strosa runt själv... och inte heller blir jag så glad av tanken att ha en klumpig fotograf runtklampandes i en fragil och totalt fantastisk biotop som galapagosöarna.

Skulle du annars snubbla över ett ägg från en jättesköldpadda kan du alltid stoppa den i fickan åt mej... =D
 

acke

Avslutat medlemskap
skelett skrev:
Kan ju inte tipsa om nåt du frågar efter då jag inte rest dit men jag har för mej att turister vandrar i bestämda rutter med en guide och att man tvättar sej noga innan man bestiger öarna. Så jag är osäker på hur mycket du kommer kunna strosa runt själv... och inte heller blir jag så glad av tanken att ha en klumpig fotograf runtklampandes i en fragil och totalt fantastisk biotop som galapagosöarna.
Jo, två regler har jag läst om: Man får inte avvika från markerade stigar och man får inte vidröra djuren. Hoppas dock att guiderna har sånt tålamod att man kan stanna till längs stigarna och plåta i lugnt tempo.

Å du, jag lovar att vara försiktig med var jag sätter fötterna. Man vill ju inte riskera att trampa på blåfotade sulor. :)

Finns här ingen som har varit på Galapagos?
 

Pongu

Aktiv medlem
Gör en sökning på www.photo.net, det finns lite skrivet om Galapagos där. Jag åker när jag jobbat ihop pengarna! Snacka om intensiva fotomöjligheter. Hur beräknar du filmåtgången? 100st kanske? "Kom och ta mig långt härifrån, långt härifrån, långt härifrån..."

Det var dock rätt mysigt att tillbringa några timmar sittande på en jacka i en snötäckt sluttning, med teleobjektivet på stativet och vårsolen värmande i ryggen. Synd att hägrarna hade stuckit bara, det fanns mest gräsänder att tillgå, och dem har man ju sett förut... Men vackra är de ändå när de glittar i solen! Sverige är kanske inte så dumt ändå..? ;-)

/Pontus
 

acke

Avslutat medlemskap
Tack för tipset Pontus, jag hittade en del info där.

Inga fler tips om Galapagos? Har ingen av Fotosidans 16000 medlemmar varit där?
 

Jalong

Aktiv medlem
Ovan nämnda Ensamma Planetsajt har ett
forum med 75 000 medlemmar. Att lägga in en fråga där skulle kanske kunna ge napp?
 

acke

Avslutat medlemskap
Bra idé! Jag har dock gjort en hel del sökningar på resesajter, bl.a. Lonely Planet, och har inte hittat något av värde. Nivån på diskussionerna är ytlig och trovärdigheten känns tveksam.

Jag litar mer på Fotosidans kunniga medlemmar. :)
 

Jalong

Aktiv medlem
Har du hört med Läs och Res? Har träffat folk som fått hjälp med sina individuella resor av dem. De har visserligen inte Galápagos på programmet, men mycket Ecuador. Skadar ju inte att slänga iväg en förfrågan?


Läs och Res
 

brutusostling

Aktiv medlem
Hej,

jag var på Galapagos i februari 2002. Åkte via Äventyrsresor. Inget fel på det.
Billigast köper du annars kryssningen i Quito, litet osäkrare om platser men det verkar som det alltid finns några lediga båtar om man kan vänbta ett par tre dagar (det är billigt i Quito). Från "huvudstaden" kan man också hyfsat billigt ta sig ut.
Kruxet med gruppresorna och guidekravet är att du som fotograf säkert inom dig kommer att bli iorriterad över att du får för litet tid, och att guiderna/arrangörerna skiter i om de åker en timme innan det bra ljuset kommer etc. etc. Vissa guider förbjuder dig också att använda blixt på kameran (det gjorde den som Äventyrsresors båt hade -- vilket bygger på en fördom att blixten skadar djur och fåglar), vilket gör att dina bilder lätt blir alldeles för hårda i det hårda dagsljuset (solen står ju rakt upp vid ekvatorn). Hoppas på litet lätt molnighet. Bästa arrangören men inte billigast är Cheeseman Ecology Safari -- både pappan Doug Cheeseman och sonen Ted inte minst är hängivna fotografer och ser till att man får plåta i bästa ljuset. Något liknande finns inte maken till bland svenska eller andra arrangörer.
Vill du fråga mer, maila mikg gärna.
Hilsen
Brutus
 

acke

Avslutat medlemskap
Tack Brutus för bra tips! Jag återkommer med fler frågor per mejl.

Jag tar gärna emot tips från fler som har varit på Galapagos!
 

brutusostling

Aktiv medlem
En oklarhet bara i det jag skrev: Med "huvudstaden" menar jag på Galapagos alltså. Du kan ta dig dit och åka iväg med båtar. Ofta finns det restplatser över, men det kan variera med säsong.
 

pola

Aktiv medlem
acke skrev:
Kon-Tiki-resor.

Tycker dock att det bör gå att fixa alla bokningar själv via Internet och därmed spara några tusenlappar.

En sak till...
Om någon till äventyrs skulle vara intresserad av att hänga med så skicka gärna ett mejl. Jag tänker inte ordna en gruppresa, men det vore ju kul om fler svenska fotografer bokade in sig på den båt som vi väljer. Det är lättare att få förståelse för ett fanatiskt fotointresse om man har lika hängivna medpassagerare... :)
Om du ska åka med kon-tiki bör du har med en vattentätt kameraväska, flotten är nära vattnet...
(skämt)

visst borde det gå att boka själv!

Skulle gärna farit men har inte möjlighet...

Lycka till, glöm inte solkrämen...
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag kom hem från Galapagos för några dagar sedan. Detta resmål är verkligen ett eldorado för naturintresserade! Teleobjektivet kan man nästan lämna hemma, för alla djur är helt oskygga.

Återkommer så småningom med bilder. Måste bara köpa en scanner först.
 

Prolenus

Medlem
Hej!

Åkte runda A+B (8 dagar) med denna båten i december 2000:

http://www.yatefragata.com/

Mycket bra båt med god mat och härligt stort soldäck. Soldäcket är en utmärkt observationsplats då man spanar efter fåglar, valar, rockor mm medans båten åker.

Det fanns gott om Albatrossar i december också. Dock ej häckande.

Före jag åkte så läste jag in mig på alla djur och fåglar i boken "Wildlife of Galapagos (Collins Safari Guides)". Den är mycket bra och innehåller även blommor och växter. Jag kunde därmed lägga mer tid på fotograferingen än på att lyssna på guiden.

Jag använde blixt flera gånger utan att någon gnällde över det. Alla andra turister använde också blixt.

Man måste vara ganska snabb med att ta sina bilder eftersom man måste hålla ihop med sin grupp. Guiderna hotar med att om man kommer efter så straffas hela gruppen genom att inte få fortsätta sin tur. Jag kom efter 50 meter två gånger men det var inte något problem mer än att en lönnfet tysk turist i gruppen höll på att sprängas av ilska :) Guiden sa inget.
Det skall dock sägas att man har tillräckligt mycket tid på sig för att kunna ta med sig många fina bilder tillbaka hem till Sverige.

Ta med dig en engångs undervattenskamera så att du kan fota sjölejon, hajar och rockor då du snorklar. En reservkamera rekomenderas också om din kamera skulle gå sönder.

SNÅLA ABSOLUT INTE MED FILM! Den är en liten kostnad jämfört med priset för resan.

Galapagos är fantastiskt. Jag kommer säkert att åka dit en gång till i mitt liv.


Ha en bra resa!

/Mvh Johan Almevi
 

Pongu

Aktiv medlem
Absolut! Tack Jonas!

När jag åker dit, och det kommer varken att bli 2003 eller 2004, kommer jag att läsa om ditt svar och ha stor nytta av det!

/Pontus
 
ANNONS