Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstfotogruppens riktlinjer

Produkter
(logga in för att koppla)

emtre

Aktiv medlem
Jag som gruppvärd kan inte definiera vad som är ’äkta’ konstfoto, det finns ingen sån definition. Det jag däremot kan göra är att försöka förklara hur resonemanget bakom Konstfotogruppens regler ser ut och därmed också vad som krävs för att få medlemskap i gruppen.

Historiskt sett har fotosidans konstfotogrupp försökt att definiera konstfoto. Man har testat att försöka beskriva vad som innefattas (att vissa bildstilar eller motivområden ingår) och sen genom att försöka säga vad som inte innefattas (att tex produktfoto, modellfoto inte ingår). Gränsdragningarna har hela tiden varit svåra att göra och en ständig källa till konflikter, oklarheter och ilskna diskussioner.
Man har också testat att säga att definitionen av konstfoto är det en fotograf väljer att lägga i konstfotopoolen, med andra ord att ’allt är konst’ eller att det inte finns någon definition. Diskussionerna minskade i det senare fallet, men det gjorde också att gruppens profil blev väldigt svårtydd och splittrad. Det blev lite som en andra bildkritikpool, öppen för nästan allt, snarare än en konstfotogrupp.

De nya reglerna försöker sig på ett nytt grepp; istället för att försöka definiera vad som är konstfoto så försöker den peka på vad som utmärker fotografer som jobbar med konstfoto:

”Gruppen är till för den som arbetar medvetet med fotografi som konstnärligt uttrycksmedel. Den är en plats att dela med sig av idéer, funderingar, färdiga projekt och pågående arbeten som del av ditt långsiktiga fotografiska konstnärskap.”

Alltså 1. ett medvetet arbetssätt, 2. en konstnärlig ambition/eget uttryck och 3. en långsiktighet. Vilket också blir vad jag letar efter när jag tittar på de sökandes bilder.

Förhoppningen är att det ska bli en grupp där vi ska kunna samla fotografiska konstnärer med vitt olika bildspråk/uttryck/inriktning men ändå få en bildpool som hänger ihop och känns engagerande.

/Maria
 

cumcoma

Ny medlem
konstfoto

Det var en bra förklaring, enligt mig.
Jag anser likt som många andra att man ska ha en tanke bakom bilden. Att bilden ska säga något.

Jag har ett fåtal bilder här på fotosidan som ni hemskt gärna får kolla in och säga vad ni tycker om.

mvh emilia
 

Happy Horse

Aktiv medlem
Lycka till Maria... Jag får alltid ilskna kommentarer när jag försöker sätta nån ram kring vad konstfoto är. Fina solnedgångar och söta barn räcker inte.

Det finns ett begrepp inom intitutionerna (i västvärlden) och det är följande:
- Konst är det som bryter mot stereotyper och idealer.
Konst och kultur står alltid i ett motsatsförhållande. Vad som är kultur ändras med tiden och därför ändras också vad som är konst. Bryt alla regler och gör något helt annat än ALLA andra, då närmar du dig...
Trender kommer och går, håller du dig inom trenden finns det nog chans till framgång men när det har gått så långt som till att vara populärt och därmed vanligt, ja då är det alldeles för sent. Då är det en del av kulturen.

Sen finns det olika smaker kring vad som är god konst och inte, det är subjektivt och inget man kan spika som rätt eller fel.

Kraven på Fotosidans konstfotopool ska dock inte vara samma som institutionerna förstås, bra försök är minst lika viktigt och det är däför Fotosidan fyller ett bra syfte - att utvecklas och få feedback.
Ha det gott!
//
Nina (gallerist)
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Det är nog bra att inte försöka sätta någon exakt definition vad konst är. Konstprofessor Ernst Billgren uttalade sig i radio i veckan och hade samma uppfattning: Det går inte att säga vad konst är. Men allt är inte konst. Han menade också att allt inte var meningen att förstås på ett speciellt sätt och att man inte skulle bry sig om man inte gjorde det, bara acceptera som det var. Däremot tyckte han att det ställdes krav på den som tittar på konsten och att konst är ett svårt gebit. Konstfotopoolens kriterier med medvetenhet, eget uttryck och långsiktighet är nog ganska bra. Det fungerar säkert även inom flera grupper när man ska försöka skilja "agnar från veten". Visst kan man ha någon eller några bilder som kan ses som konstbilder, men finns inte det egna uttrycket och medvetenhet i ett vidare perspektiv, utan bara i några enstaka bilder, kanske man inte har så mycket i konstfotogruppen att göra?
 
ANNONS