Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmkalibrering - Uvfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

kmsellin

Aktiv medlem
Är det fler än jag som sitter och redigerar bilder på en laptop. Man kan sedan tycka att allt ser perfekt ut.

Tar man sedan upp bilden på en annan dator på jobbet eller hos någon god vän så ser bilderna helt kass ut.

Främst tycker jag att det är kontrast skillnader samt skillande i ljushet. Färger brukar för mig klara sig bättre.

Hur kommer man ifrån detta på bästa sätt, och hur vet man igentligen vilken skärm som motsvarar den verkliga inställningen?

Tacksam för svar samt tips om gratis kalibrerings program!
 

Ingvar

Aktiv medlem
Hej! För det första: Många laptop-skärmar lämpar sig dåligt för seriöst bildredigeringsarbete. Jag brukar göra litet snabbfixar ute på fältet för att kunna visa bildspel under en dykresa, till exempel, men jag återvänder alltid till originalfilerna och börjar från början när jag kommer hem till min "riktiga" skärm. Om du bara har en laptop så köp en riktigt bra LCD-skärm eller en analog skärm för bildarbetet och plugga in den när du är hemma.

När det gäller kalibrering så installeras ett litet program som heter Adobe Gamma när du installerar Photoshop. Du hittar det i Kontrollpanelen om du kör Windows. Det funkar hyfsat för kalibrering och rättar till de västa avarterna. För riktig kalibrering räcker dock inte mjukvara. Du behöver hårdvara som mäter ljuset från skärmen. Men det går att komma hyfsat billigt undan, kika t ex på Pantone Huey: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12554&reviewID=13894#13894

Den kör jag med och det funkar perfekt! Drivrutinen är litet lurig, men när man fått det att funka ihop med sitt grafikkort så är det lätt som en plätt!

Lycka till! / Ingvar
 

Ingvar

Aktiv medlem
Glömde: Om du kalibrerar din laptop mot extern skärm så blir det givetvis fel när du kör med den inbyggda skärmen. Och att kalibrera laptop-skärmen med Huey är inte mycket lönt. Den är nog för dålig ändå.
 

kmsellin

Aktiv medlem
Tack för tipsen!

Har bara en laptop...tyvärr tog pengarna slut när jag köpte min UV-foto utr:)

Skämt och sido, får kanske ta lov och köpa en stationär dator för bildredigering.

Tips på prestanda för en sådan dator.
 

Ingvar

Aktiv medlem
Börja med en riktigt bra skärm till din laptop. Den kan du ju sedan använda till en ny dator senare. Själv kör jag med en HP 2335, men det var för att den följde med i mitt datorpaket. Väldigt skönt i alla fall med 1920 x 1200 punkter, fin svärta och bra omfång. Photoshop kommer till sin rätt på en sådan skärm. Men det finns säkert ännu bättre. Leta bland recensionerna här på FS. LaCie brukar folk i branchen ofta nämna:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8415
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8782
men jag har ingen egen erfarenhet av dem. Men det finns många bra skärmar att välja bland. Kom bara ihåg att det inte är spelprestanda, eftersläpning och sådant som man ofta ser i reklamen som gäller, utan just färg, tonomfång och svärta. Det finns skärmar som kan hantera äkta Adobe RGB. Många kör med sRGB. Som vanligt en djungel, men investering i bra skärm lönar sig mycket!
 

kmsellin

Aktiv medlem
Tips på LCD skärmar till laptop

Söker en bra men inte allt för dyr LCD skärm att kopplat till min laptop. Är en svårt att bestämma sig.

Den måste klara både VGA samt DVI ingång.
Söker en skärm som lämpar sig för bildredigering.

Inga fantasi priser, som sagt bra/godkänd, antar att det blir mycket bättre än laptopens skärm.

Tacksam för många tips!

/Mattias
 
ANNONS