Annons

Högt ISO eller lång slutartid ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefanity

Aktiv medlem
Vilket är egentligen bäst för att få ultimata kvällsbilder ?
Ska jag köra med högt ISO eller med lång slutartid ?
Jag har en Canon Eos 30D ifall någon undrar.
 

Francis-G

Aktiv medlem
Lågt ISO och så lång slutartid som krävs! Ett stabilt stativ och fjärrutlösare eller timer krävs för bra kvällsbilder.

Exempel, stadslandskap på kvällen: ISO 100, f/8, 30 sek slutartid.

Med digitalkamera kan du enkelt ta provbilder tills du blir nöjd.

Lycka till!
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Beror ju självklart på om motivet rör sig eller är stilla.
Är det folk i rörelse i mörker så behövs högt ISO och så lång slutartid som möjligt.
 

Makten

Aktiv medlem
Det bör kunna finnas en brytpunkt där längre slutartid ger mer brus än hög känslighet. När den inträffar vete fan, men redan vid ett par minuters slutartid verkar det inte vara nån större skillnad mellan ISO 100-400. Alltså att den kortare slutartiden vid 400 ger ungefär samma brus som den längre vid 100. Sensorn blir ju varm vid långa tider och det skapas därför en annan typ av brus.
 

EriKarlsson

Aktiv medlem
Det beror helt på hur du vill ha din bild.

Högt ISO-tal ger mera bildbrus - vilket kan vara en läcker effekt med rätt efterbehandling i rätt sammanhang.
Lång slutartid ger rörelseoskärpa i allt som inte står blick stilla relativt kameran - vilket också kan vara en läcker effekt i rätt sammanhang.

Så fundera först på hur du vill ha din bild. Men knivskarp och brusfri går inte att kombinera i en enda nattbild av rörliga motiv. Tyvärr. Och som nämnts: Lång slutartid ger också bildbrus.

Personligen ställer jag min Canon 400D på ISO200 när jag fotar på natten. De längsta slutartider jag använt har varit på sisådär 20 minuter. Kameran gör rätt och rent tekniskt har resultatet blivit rätt bra. Lite brusigt men inte missprydande brusigt. Dock borde fotografen gå en kurs i bildkomposition. Alla försöken har hittills gett rätt tveksamt resultat. ;-)
 
ANNONS