Annons

Bröllopsfotografering - Avtal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Persson

Aktiv medlem
Jag har fått ett fotouppdrag i form av bröllopsfotografering. Jag undrar om det är någon som har någon form av "standardavtal" att dela med sig av?

Jag är ute efter en skrivelse som tillgodoser både fotografens/mina egna och kundens/bröllopsparets intressen, t ex ersättningsskyldighet om jag sumpar det hela resp friskrivelse vid "force majeure" (fotolabbet brinner upp o dyl). Andra saker som bör ingå är skydd mot kopiering mm.

MVH

Gunnar P
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Normalt om man anlitar en porträttfotograf så är fotografen ersättningsskyldig om den värsta olyckan är framme.

Fotografens försäkringsbolag står för hyra av kläder makeup håruppstättningar blommor .... tärnor ... best ma .... herregud va prylar det kan bli..

Om du fotar som kompis så tycker jag att man skall informera den man fotar om hur det ligger till. Vill de fortfarande ha dig som fotograf så har dem gjort sitt val.

Kopieringsskyddet är enkelt, du behåller negativen så klart!
 

marco

Aktiv medlem
Herregud, du skall absolut inte lova att betala ett öre även om du så skulle råka missa ha film i kameran. Det enda rimliga är att din kund slipper betala något. Helt orlimlig att du skulle skriva under och betala någon sorts skadestånd om du gör ett dåligt jobb. Jag skulle i alla fall personligen aldrig gå med på ett sånt avtal, det är helt livsfarligt...

Jag tycker inte du skall skydda dig mot kopiering. Det är inte speciellt kundvänligt. Om du nu gör ett jobb åt en kund. Ge dom rubbet och ta betalt därefter. Du har ingen möjlighet att se till att icke-kopierings-paragrafen efterlevs och du kommer att ha svårt att göra något åt det. Alltså är det bäst att inte ha med det i avtalet.

Grundregeln är att inte peta in något i avtalet som du inte med 100% säkerhet kan se till att det följs.

Mina 5-öre i frågan...
 

pisces

Aktiv medlem
hej hopp.. tänkte dela med mig av de punkter vi har med i våra avtal med brudparen...

- att brudparet godkänner att du har kopieringsrätten, vilket innebär att du är den de ska göra alla kopior igenom. beroende lite på vad du har för inställning till saken kan du ju antingen vara stenhård på den punkten eller ge dem negativen.. den delen styr du själv.. om du tycker att det är ok att de skickar bilderna till önskefoto så är det upp till dig.. däremot så har jag svårt att föreställa mig att de skulle göra något dylikt.. jag vet inte hur du har tänkt att sätta priser på förstoringar och sånt, men du kommer med liten sannolikhet upp i de priser en professionell porträttfotograf håller.. om du lämnar ut negativen så kommer de med stor sannolikhet att gå till någon jättebillig butik och få dåliga kopior till tackkort osv, och det kan ju kännas trist för din del..

- att ingen annan fotograferar när du gör det. nu vet inte jag hur ni planerat dan - ska du följa med hela dagen? .. när vi fotograferar brudpar har de betalt en massa pengar för det och därför känns det onödigt att de ska bli störda av en massa hobbyfotografer, PLUS att vi blir störda, PLUS att vi ogärna vill att parets kompisar, farbröder osv använder sig av våra poser och ljussättningar.. det är ju tänkt att vi ska tjäna pengar på det!

- vi tar ut en bokningsavgift, men jag vet inte hur pass du har möjlighet att göra det som privatperson.. du skulle möjligen kunna ta ut en summa i förskott för att kunna köpa in film och dylikt..

just för ögonblicket kommer jag inte på något mer, men det kan vara en eller ett par saker till vi har nedskrivet i kontraktet brudparen skriver på.. tanken med kontraktet är att brudparet ska godkänna dessa saker (som trots allt är hyfsat vett och etikett).. det kan vara bra att ha det nedskrivet MED deras underskrifter..

hoppas det går bra! :) lycka till, liksom!

/m
 

Yanile

Aktiv medlem
Blev lite nyfiken???

pisces skrev:
hej hopp.. tänkte dela med mig av de punkter vi har med i våra avtal med brudparen...



.. när vi fotograferar brudpar har de betalt en massa pengar för det och därför känns det onödigt att de ska bli störda av en massa hobbyfotografer, PLUS att vi blir störda, PLUS att vi ogärna vill att parets kompisar, farbröder osv använder sig av våra poser och ljussättningar.. det är ju tänkt att vi ska tjäna pengar på det!



/m
Jag undrar om det avtal ni tecknar med brudparet äger giltlighet även för de gäster som ni kallar hobbyfotografer? Hur kan ett avtal mellan er och brudparet förhindra en tredje part från att fotografera? Vad jag menar är att avtalet är ju tecknat mellan er och brudparet.. hobbyfotograferna kan ni ju omöjligtvis förbjuda från att ta bilder vid ett bröllop, eller? Jag förstår vad du menar men undrar om den delen av avtalet egentligen är juridiskt hållbar.
 

pisces

Aktiv medlem
du, DET har jag ingen aning om.. men lägger man fram det på det sättet så förstår de flesta brudpar (jag har inte träffat någon som tyckt att det är märkligt eller klagat över just den punkten - de flesta verkar inse att det är deras betalda tid med oss som blir lidande).. det ligger på något sätt i brudparets intresse att deras fotografering ska gå så smidigt och smärtfritt som möjligt, och såvitt jag har förstått så upplyser de sina gäster om att de inte bör fotografera under den här timmen (som det oftast är).. sedan så brukar det inte heller vara så att alla gäster är med, utan möjligen brudföljet eller den som kör paret till och från kyrkan och alla andra ställen, och de brukar (i min erfarenhet) oftast ha fått instruktioner om att hålla kamerorna borta just under den tid vi har tillsammans (hör ni vad flådigt det låter?)..

jag skulle nog säga att som fotograf får man ju onekligen försöka komma överens med brudparet och kompromissa åt båda hållen.. sen är det också stor skillnad på att fotografera VID ett bröllop - typ under vigseln, middagen osv, och att fotografera intensivt under en timmas tid som man får bra betalt för..

det är klart att det finns massor med frågor man kanske känner sig osäker på, speciellt om man är privatperson.. jobbar man med det på heltid så har man på något sätt mer tyngd bakom sig och kan ta till organisationer som SFF och Pyo och dylikt.. vissa saker är brukliga, andra är det inte.. de flesta fotografer håller en någorlunda liknande profil just på den fronten, men olika på andra sätt..

hehe.. jag känner att jag börjar närma mig uppsats-varning här.. kanske ska sluta innan folk får läsa ett inlägg som är flera mil långt..

hoppas att NÅT av det jag säger låter vettigt.. ;)

/m
 

pisces

Aktiv medlem
åh.. jag kom på en sak till... trots allt ÄR det ett kontrakt.. om jag inte missminner mig helt och hållet står det något i stil med 'brudparet godkänner även att..'..

poängen är på något sätt att de har skrivit under det här.. för faktum är att om man har ett gäng andra människor som står och smäller av sina blixtar bakom ryggen på sig, så är det väldigt irriterande.. som anlitad fotograf kan man hänvisa till att man förhindras att utöva sitt yrke och utföra ett arbete som de faktiskt, trots allt, betalar för.. om de skriver under ett papper så lägger man på något sätt över ansvaret på dem.. jag tror inte att det finns så många som VILL bli störda just då - alltså ser de till att de inte blir det..

tanken är väl att man på något sätt ska undvika en massa onödig diskussion och otrevlig stämning.. jag är fortfarande inte helt säker på att man EGENTLIGEN kan göra något åt det, juridiskt sett, men jag kan inte föreställa mig att någon med avsikt uppsöker problem och otrevlig stämning på sin bröllopsdag..

det känns som att jag skulle kunna skriva om det här hur länge som helst :)

/m
 

Yanile

Aktiv medlem
Okej!

Utömmande svar, det gillar jag. Jag förstår helt och hållet vad avtalets intention är. Och håller med dig om att de flesta brukar respektera dem som är föremål för högtiden, eller åtminstone borde göra det. Men det finns alltid någon som vill ha "personliga" minnen, utan ont uppsåt, och det måste ju i princip vara omöjligt att komma ifrån oavsett om man har ett avtal som reglerar det eller ej, eftersom de inte är en part i avtalet.Det kan ju varken brudparet eller fotografen ändra på, lika lite kan de förbjuda någon annan att fotografera, eller? Det är väl som med allt annat, sunt förnuft måste väl råda!

Mvh Johan

(som knappt varit på ett bröllop:)
 
Senast ändrad:

pisces

Aktiv medlem
det är nog svårt att förbjuda någon att fotografera.. men man kan onekligen förebygga att det ska hända, och jag tror personligen att man gör det bäst i samråd med brudparet, eftersom de står i direktkontakt med alla gäster..

det är naturligtvis en känslig fråga.. och svårt att övertyga någon som inte vill bli övertygad om ens egen sida av saken.. man får helt enkelt hoppas att alla parter är överens..

och du - så himla kuliga är inte bröllop - tycker jag :)

/m
 

Yanile

Aktiv medlem
Okej.

Tänkte på en helt annan sak, som aviker litegrand från den tidigare diskussionen. Hur upplever du att präster/vigselförrättare ställer sig till fotografering under själva vigselakten?

Ett av de få bröllop jag har varit på ställde prästen och brudparet upp på en "fejkad" ringväxling efteråt för att stilla behovet av "minnesbilder". Tror detta var en ganska bra lösning då dels själva akten lämnades ostörd, och bilderna på ringväxlingen troligtvis blev bättre då det gavs möjlighet att komma lite närmare osv..


Johan
 

pisces

Aktiv medlem
bra fråga.

vi fotograferar inte under vigselakterna.. jag har gjort det själv en gång, men där hade brudparet (min styvfar som själv är präst) pratat med prästen som redan innan själva akten påpekade för alla andra att jag skulle fotografera.. jag fick några bilder på när de växlade ringar och jag tror att det var uppskattat.. :) .. däremot är jag inte helt säker på vad prästen TYCKTE om saken..

jag skulle kunna föreställa mig att präster och vigselförättare kanske upplever det som att de blir störda i arbetet - precis som jag själv, om någon annan ska börja blixtra när jag jobbar.. eftersom vi inte fotograferar i kyrkan under vigseln normalt sett så har jag ingen större erfarenhet av det, faktiskt.. men det är nog något att fundera på om man planerar att fotografera bröllop och under själva vigseln..

/m
 
ANNONS