Annons

Snabba tips till Lucia

Produkter
(logga in för att koppla)

Carpe Noctum

Aktiv medlem
Skulle behöva några bra tips för att fota luciatåg i veckan. Lär ju vara lite dålig belysning och blixt är väl knappast att tänka på, blir ju lite tråkiga bilder då. Vill ju ha lite stearinljuskänsla i dom.
Vad ska man tänka på ? Dra upp iso som sjutton bara elller ?
Kommentarer å tips mottages tacksamt.
 

Carpe Noctum

Aktiv medlem
tid

ok, tar man ett kort med iso 800, blir det bra om man printar ut det i lagom storlek till en ram, typ 30 cm brett ?
( typ stå hemma hos släktenkort....)
 

Minita

Aktiv medlem
Hänger på denna tråd i samma ämne.

Skall fotografera Lucia och några tärnor i studio. Hade tänkt att få till några bilder på var och en (ensamma) där omgivande ljuset är ganska mörkt och stämningsfullt och ett "riktat" ljus på ansiktet dock utan att bränna ut bilden. Vill försöka få lite naturlig ljuskänsla i bilden även om ljussättningen är från blixt/blixtar.

Skall jag enbart köra med ett lite svagare huvudljus eller bör man komplettera med reflexskärm/effektljus?

Har begränsade tillbehör till blixtarna. Bouncer, paraply, snoot och reflexskärmar. Kan skärma av studsande ljus med svart tyg.
 

Minita

Aktiv medlem
Nisse. Har du testat att använda högt ISO, ca 1/30 och blixten på slow sync 2:a ridån? Du bibehåller ganska mycket av det stämningsfulla ljuset och får lite fördel av det svaga blixtljuset.
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
Min plan är att skruva upp ISO så mycket som det behövs i kombination med min fasta 50mm f/1.4 och använda bländare 1.4-2. Får labba mej fram på plats, men det borde räcka.

Ljusstarka objektiv är sanslöst bra, de flesta tillverkare har fasta 50mm f/1.8 runt tusenlappen, väl investerade pengar.

mvh fredrik
 

Carpe Noctum

Aktiv medlem
Minita skrev:
Nisse. Har du testat att använda högt ISO, ca 1/30 och blixten på slow sync 2:a ridån? Du bibehåller ganska mycket av det stämningsfulla ljuset och får lite fördel av det svaga blixtljuset.
Ska testa med slow sync, får ju provskjuta lite hemma innan man far.
Tar väl i Raw så kan man ju fixa till dom rackarna senare om det inte blir bra.

Tack för tipsen !!!
 

Carpe Noctum

Aktiv medlem
nu så...

testat lite med slow sync, åsså drog jag upp iso till 800-1000. Bruset som blir lär nog inte synas på normalstora bilder heller. (hemma hos farmor)
Får väl ändra vitbalans allt eftersom eller när man kommit hem.

Tack för tipsen. Kom gärna med fler åsikter å synpunkter ni som är lite mer proffsiga än en annan..för det där med mörker är svårt tycker jag.
Man vill ju inte ha en jätteljus bild när det är lite mörkt heller..
 
ANNONS