Annons

Hur fokusera manuellt med 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag behöver kunna fokusera manuellt ibland med min 5D, men det blir aldrig bra.
Skärpan hamnar alltid ett par cm framför det som ser skarpt ut i sökaren.

Jag har köpt den extra matta mattskivan, jag har provat med/utan glasögon, jag har provat att justera dioptri-inställningen fram och tillbaka men inget hjälper.

AF spöar mig varje gång. Anledningen till mitt behov av MF är att jag ofta hamnar i dåligt ljus där inte AF funkar.
Därför satsade jag på 5D och FTM-objektiv.

Ska det vara så jävla svårt eller vad kan det vara för fel?
 

Makten

Aktiv medlem
Det låter som att mattskivan sitter på fel ställe. Det kan man justera med skimsning, åtminstone åt ena hållet. När du skriver "framför", menar hitom eller bortom? ;-)
 

Dez

Aktiv medlem
Jag har nu varit i kontakt med Canons support där jag fick prata med en hjälpsam kille som väl egentligen inte kunde så mycket om DSLR.
Hans enda förslag var att test att byta ut mattskivan till standard igen (vilket jag inte tror på eftersom det nog var lika förut).
Annars var det bara att skicka in kameran på reparation. Tre veckor IGEN..
 

Dez

Aktiv medlem
Problemet löst.

jag bytte tillbaka till standard mattskiva, då gick det betydligt bättre att fokusera.
Bytte tillbaka igen, och fokuserade fel.
Då såg jag att matta mattskivan inte satt rakt i hållaren, utan hängde ner på ena sidan, så jag petade till den så att den hamnade i läge.
Sedan gick det bra att manuellfokusera.

Nu är jag jämnbördig med AF i bra ljus och överlägsen i dåligt lyse, återstår bara att träna upp snabbheten;)
 
ANNONS