Annons

Clubbing/Rave/ konsertfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Tender

Aktiv medlem
Clubbing/Rave/konsertfotografering

Hej, är väldigt intresserad av att vilja jobba med någonslags vimmelfotografering.
Gillar rave och liknande fester samt konserter.
Nu undrar jag om ni har några tips på inställningar på kamera, utrustning och så, för bra bilder?
Eller om ni vet något annat att tänka på.

Just nu äger jag en Canon EOS 400D, 15-55 mm objektiv.
 

tiq

Aktiv medlem
rejv, finns sånt fortfarande?




iso 1600 eller mer

lång slutartid och blixt

sök på konsert och vimmelbilder så hittar du miljoner trådar.
 

jofawe

Aktiv medlem
jag är en av de mer framstående "rejv" fotograferna just för tillfället, varför vet jag inte men det sägs så iallafall!

Mitt tips:
Kör som du själv vill, det finns inga regler!

Jag brukar köra på iso 400 bl 2.8 och slutartid på .4 .. ugnefär!
Men jag har den alltid på manuell inställning så jag kan anpassa efter situationen.

Att fota rejv är inte som att fota en vanlig konsert då det är en dj som står oftast upphöjt från publiken.

Kika på min sida så ser du hur jag gjort..
 

Tender

Aktiv medlem
tiq skrev:
rejv, finns sånt fortfarande?




iso 1600 eller mer

lång slutartid och blixt

sök på konsert och vimmelbilder så hittar du miljoner trådar.
Njaa, rave i den form som va, finns väl inte.
Moderna rave, hålls väl då och då.


Med lång slutartid krävs stativ, och det är ju inte hipp att släpa runt på.

Ja blixt, men är ute efter de snygga effekterna.

Tack för tipsen ändå!

jofawe skrev:
jag är en av de mer framstående "rejv" fotograferna just för tillfället, varför vet jag inte men det sägs så iallafall!

Mitt tips:
Kör som du själv vill, det finns inga regler!

Jag brukar köra på iso 400 bl 2.8 och slutartid på .4 .. ugnefär!
Men jag har den alltid på manuell inställning så jag kan anpassa efter situationen.

Att fota rejv är inte som att fota en vanlig konsert då det är en dj som står oftast upphöjt från publiken.

Kika på min sida så ser du hur jag gjort..
hehe Ok, alltid en trevlig titel att ha.

Okej, tack!
Vad för objektiv funkar bäst ?
Om man är ute efter att typ fota allmänt, lite folk, ljuset, Dj o.s.v.

nej sant.
Jag har dock inga erfarenheter av att fota "rave" eller konserter, jag har inte fått tillfälle till det.
Med tanke på att det är 18 på de flesta "rave ställerna" så kommer jag ju heller inte in. Plus att det lär kännas dumt att gå in för att bara fota.

En bekant, som är lika gammal som mig, jobbar som vimmelfotograf på Laugh & Dance festerna.
Kanske skulle kunna följa med dit någon gång (?)
Dock känner jag henne inte så bra.

Tack för tipsen! :)
 

NPA

Aktiv medlem
Plåtar en hel del DJ:s och techno/minimal/house relaterade klubbar. Det gäller att variera temat hela tiden på bilderna. Ibland kan det bli riktigt bra med handhållet och slutartider på 1 sek eller mer. Det för fram ljuset och effekterna. Använder mycket blixt (oftast två trådlösa blixtar). När jag använder en blixt monterad direkt på kameran eller via kabel kör jag alltid synk på andra ridån och lite längre slutartider för att ge rörelse och färg kring motivet. När man plåtar DJ:n är ett bra tips att antingen ställa en trådlös blixt intill DJ båset och rikta denna mot DJ:n. Gå bort en bit och plåta t ex folkhavet med DJ:n skarp i bakgrunden.

En grymt duktig klubbfotograf är James Holm som till stora delar blev yrkesfotograf via sina klubbfoton. Kolla in hans sida: www.jamesholm.com
 
ANNONS