Annons

Klädsel som bröllopsfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

marz

Medlem
Finns det nån kutym på hur en bröllopsfotograf bör vara klädd under ett bröllop? Personligen tycker jag det skulle kännas lite fånigt att vara klädd som en gäst. Dock lika dåligt att dyka upp i jeans.. Förslag?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
marz skrev:
Finns det nån kutym på hur en bröllopsfotograf bör vara klädd under ett bröllop? Personligen tycker jag det skulle kännas lite fånigt att vara klädd som en gäst. Dock lika dåligt att dyka upp i jeans.. Förslag?
Svarta jeans och vit skjorta funkar alltd, ser varken snobbigt eller slafsigt ut.
 

nysteanders

Aktiv medlem
Om det är ett mer formellt bröllop och jag inte kände bröllopsparet, utan är där som fotograf och inte gäst, så skulle nog jag välja något "mitt emellan".

Ett par snygga byxor som inte är jeans och skjorta+kavaj. Men jag skulle skippa slipsen. Det lär de andra ha misstänker jag.

Det är ju skönt om inte folk stirrar ut "den där fotografen" pga att man sticker ut allt för mycket.
 

Joker

Aktiv medlem
marz skrev:
Finns det nån kutym på hur en bröllopsfotograf bör vara klädd under ett bröllop? Personligen tycker jag det skulle kännas lite fånigt att vara klädd som en gäst. Dock lika dåligt att dyka upp i jeans.. Förslag?
Personligen hade jag anpassat mig till inbjudan.
 

Guffa

Aktiv medlem
Du ska natutligvis klä upp dig, precis som gästerna gör.

Skillnaden är att de klär sig för att gå på en viktig tillställning, du klär dig för att inte sticka ut i mängden.

Det ska alltså synas att du har klätt dig speciellt för detta, men det behöver nog inte vara mycket mer. Slips eller inte - ja det känner du väl själv om det känns för mycket eller inte. Det beror ju lite på hur du klär dig i vanliga fall.
 

Puh

Aktiv medlem
Folkdräkt

Ska fotografera ett bröllop där gästerna går klädda i folkdräkt... Jag tänker inte gå i folkdräkt, så det blir svårt att inte sticka ut från mängden... Det blir nog finbyxor och skjorta, det får räcka.

/Martin
 

pej

Aktiv medlem
Re: Folkdräkt

Puh skrev:
Ska fotografera ett bröllop där gästerna går klädda i folkdräkt... Jag tänker inte gå i folkdräkt, så det blir svårt att inte sticka ut från mängden... Det blir nog finbyxor och skjorta, det får räcka.
Enligt etiketten är folkdräkten en högtidsdräkt. Om du då ska anpassa dig till inbjudan så borde det också gå bra med frack eller militär uniform (eg. stor mässdräkt) för de räknas också som högtidsdräkter.

Nu tror jag inte att alla gästerna kommer i högtidsdräkt och då borde det också gå bra med en mörk kostym. Det lättaste är nog att fråga brudparet.
 
Senast ändrad:

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Om du inte är inbjuden som gäst/känner brudparet så är du ju där på ett jobb så ett par lite shystare byxor och skjorta funkar fint.
Är du bjuden gäst så kör du givetvis på samma som alla andra gäster.

Oavsett vad du har på dig så kommer du ändå att sticka ut från mängden när du ränner runt med kameran i högsta hugg hela tiden ;)
 

Puh

Aktiv medlem
Då var fotograferingen avklarad! Det gick ju bra med finbyxor+skjorta. Alla hade högtidskläder utom jag, men så var jag inbjuden som fotograf och inte som gäst så det funkade bra.

/Martin
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Hel och ren !

Kanske en skjorta under fotovästen, kör jag med.
Du får ej begränsas av dina kläder. D.v.s. du skall kunna ligga på marken eller stå på knä om det behövs.

För mig är det viktiga att bildena blir bra ej hur jag är klädd under själva fotograferingen.

mvh
Bröllopsfotografen
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Jag har fotograferat 31 bröllop och försöker alltid anpassa klädseln efter inbjudan.

Jag går ganska slarvigt klädd till vardags, tycker att det skulle vara respektlöst att dyka upp så.
Sedan får ju inte klädseln vara för otymplig för uppdraget.
Således ingen slips på mig!
 

D76

Aktiv medlem
Ang. slips...

Finns det inte någon historia om någon som fastnade med slipsen i slutaren, har för mig att det var vid någon premiärvisning av en Hasselbladare. Blev lite panikartat... :)
 

ohls

Aktiv medlem
Re: Ang. slips...

-MoE- skrev:
Finns det inte någon historia om någon som fastnade med slipsen i slutaren, har för mig att det var vid någon premiärvisning av en Hasselbladare. Blev lite panikartat... :)
Nej du nu har nog din farsa försökt lura i dig något!
 
ANNONS