Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad att har ni för vitballans i studion

Produkter
(logga in för att koppla)

Santa771

Aktiv medlem
Hej
Hej har provat och ta lite bilder med studioblixtar i ett vanligt rum och tycker att det bli väldigt kalla bilder och undrar vad ni studio rävar använder för vitballans när ni fotor i studion?
 

Maxieboy

Aktiv medlem
5700K tycker jag ger behagliga bilder. Jag använder ofta AW = Auto White Balance eller blixtljus symbolen. Enklaste sättet är att använda ett gråkort vid fototillfället och sedan justera i efterhand i photoshop.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Kör själv aldrig RAW i studion (porträtt/modell-bilder).
Ser inte att fördelarna väger upp nackdelen (stoora filer).
Men ni får gärna övertyga mig att byta. Vitbalansen brukar ju sällan vara något problem med om man sätter kameran på blixt i vitbalans och ljuset har man ju full koll på..
 

Errko

Aktiv medlem
Vitbalansen skiljer sig på olika blixar, alltfrån 5000 till 6500. Det står väl på dina papper om blixtarna.

MVH Ralf
 

Santa771

Aktiv medlem
Jag ska kolla men det är elichrome blixtar jag använder. Kanske nån annan som vet. Mixtra ni mycket i ps med era bilder som ni tar i studio?
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Jag "mixtrar" med alla som jag redigerar! Kanske 5- 6 bilder per session. Om man inte mixtrar så blir det som någon Japan har bestämt. Jag vill visa bilderna som jag tycker att dom skall se ut.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Som Jesper redan sagt, vitbalansera mot ett gråkort, varför krångla till det när man inte behöver...

/kent
 

Errko

Aktiv medlem
Ja så sant skit i vitbalansen, huvudsaken att det ser bra ut på skärmen. Men om skärmen inte är kallibrerad så kan det ju bli illa, då kanske man förlitar sig på kelvin, eller gråkort. Har själv gjort ett eget gråkort som jag frammkallat på crimson, det är ju det som är huvudsaket att det ser bra ut på papper.

God jul hälsningar Ralf
 
ANNONS