Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blixt och ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
köpte en 430ex för ett tag sedan, men efter mycket misslyckade försök med den så börjar jag tappa lusten för det.


Blixtfoto är helt nytt för mig, jag läser manualer och tips, men förstår ändå inte hur jag ska göra för att få det rätt.

jag använder mig helst av skärpeljupskontroll (AV) när jag fotograferar, men kameran känner inte av att jag har någon blixt och beräknar efter den, istället har jag använt mig av manuella inställningar helt o hållet, men varje kort är lite av ett chanstagande och pytteliten känsla, och det är bara ibland som bilderna blir något att ha.

Är det någon inställning jag ska använda mig av på kameran eller blixten, kan jag ljusmäta genom kameran inför en situation och kameran använder sig av dom inställningarna till jag gör om en ny mätning?

När jag ändå frågar hej vilt...

1. AF-on knappen, ändamål och syfte?

2. knappen med en sjärnliknande symbol, samma sak där (misstänker att den har något med ljusmätningen, men hur arbetar jag med den praktiskt?)

använder mig främst av en Canon 40D och en 430 ex blixt.


Som jag skrev i en annan forumtråd: GOD JUL alla fotosidare! hoppas tomten kommer med många foto-inspirerade klappar!
 
ANNONS