Annons

Canon EOS 5D - Inställning Velvia 100F

Produkter
(logga in för att koppla)

NPA

Aktiv medlem
Har plåtat dia (24X36 och 60X70) tidigare. Har nu börjat köra digitalt sedan ett par månader. Tycker i viss utsträckning att jag fortfarande får bättre resultat med dia och scanner, än med EOS 5D:n som jag kör. Tror nog mest det beror på att jag inte kan alla inställningar.

Om jag är van vid att plåta med Velvia 100F och Velvia 50, hur ställer jag då bäst in min EOS 5D för att få ett liknande resultat (K-grader, VB SKIFT/VAR, m m)? Finns det några bra sida kring inställningar för 5D?
 

echorec

Aktiv medlem
Hej,

Har också en 5D och är extremt nöjd med den. Trots detta tror jag inte den kan mäta sig med väl inskannad Velvia i 120-format.

Är det färgerna, skärpan, dynamiken eller djupet/3D-känslan du tycker blir bättre med dia?

Om det bara är färgerna så ska du nog inte ändra några inställningar i kameran. Plåta i RAW och pilla med färgerna i efterhand. Tror vissa Raw-program har plugins för att efterlikna karaktären hos vissa filmtyper.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Ställ in Rawprogrammet så att det efterliknar Velviafilmen och spar inställningarna till tex Velvia.

/kent
 

paco

Aktiv medlem
Exposure 2 ger väldigt realistiskt korn, men efter att ha testat lite, så verkar Velviafilmerna mest handla om att ändra mättnad och kontrast. Lägger med en bild, bildstil Neutral, 5D med 28/2,8.

Jag har bara använt Velvia 50, som 120-film, så jag kan inte uttala mig om hur äkta 100F ser ut.

exposure 2

På bilden, Exposure2 100F på övre delen, pic style Neutral på nedre.
 

Bilagor

NPA

Aktiv medlem
Tack för svaren. Det jag mest är ute efter, framförallt då vid naturfoto, är färgerna och kontrasterna. Tycker ofta att de blir ganska "bleka" i 5D om man jämför med t ex en 24X36 Velvia 100F dia.

Arbetar med Rawshooter (gratis versionen som kom innan marknadsjätten Adobe även plockade bort denna möjlighet). Känner ni till någon plug-in, eller ett bättre program för att uppnå mina ändamål.
 

snap

Aktiv medlem
jag tycker du ska testa exposure den är riktigt bra låt den lägga på hela effekten blir oftast för mycket då men du ändrar bara opaciteten på det lagret så får du så mycket effekt som du vill ha.
Det som brukar vara bra med exposure är att den brukar hålla sig inom tryckbarheten.
Dom testade den i practical photographer o den fick bra omdöme.
Jag använder exposure vid vissa bilder oftast ställer jag bilden utan exposure men den är bra om man vill ha fram speciella effekter snabbt o enkelt tex om du vill ha korn i bilden.
Programmet är gratis att testa en månad så gör det du kommer inte ångra dig.
 

dude

Aktiv medlem
Det finns som vanligt många sätt att nå samma resultat.
Alien skin har gett ut ett plug in för photoshop (exposure) för att likna gamla filmer, jag testade version ett och tyckte det funkade sådär, nu ätr 2an ute du kan ladda ner den här för test.

http://www.alienskin.com/exposure/exposure_examples.html

Annars så gillar jag capture one som raw hanterare, du kan sätta upp till 16 olika nyanser och påverka dom som du vill i ljus nyans och mättnad (endast pro versionen så det finns inte i den V4 som är ute nu, ladda ner demon på 3,7,7 istället om du vill prova) då är det bra att ha ett 24 bitas Color checker ta en bild i rätt ljus med Provian analogt, skanna in värdena och gör en profil med dom kritiska färgerna digitalt för CP1, det går nog att göra en för photoshops raw konverterare också, jag är bara inkörd på CP1
 

Bilagor

ANNONS