Annons

Att använda närbildslins?

Produkter
(logga in för att koppla)

Proexposure

Aktiv medlem
Hej på er! Detta är mitt första inlägg här på fotosidan och hoppas att jag postat i rätt forumdel:). Jag har idag införskaffat en närbildslins till min kamera ( en canon A710is).
jag monterade på det med adaptern oc allt, startade upp kameran och skulle till att försöka testfota lite.
Meeen jag förstår inte vad linsen faktiskt gör. Då jag trodde att den gav en förstoring på 4gånger men märker absolut INGEN skillnad när man har på linsen. om man tittar med ögat in i linsen tycker jag att man ser tydlig skillnad.
Så jag vill helt enkelt ha hjälp med vad det faktiskt är jag köpt och hur man använder den.

Märket på linsen är HOYA och det står 4+ på den :)

Har försökt beskriva mitt problem så tydligt som möjligt men om jag har skrivit något oklart så skriv för jag vill gjärna ha hjälp med detta ! :)

//PH
 

Proexposure

Aktiv medlem
Hmm, tack siste men jag är såppasnybörjare så att jag förstår inte alla orden i den guiden.någno annan som kan ge ett mer ingående elelr frenklat svar än det som finns i den fina tråden siste länkade?:)
 

Olle

Aktiv medlem
Det en närbildslins gör är att du kan fota på kortare avstånd till motivet än om du inte har linsen monterad.

+4 betyder inte att linsen förstorar 4 ggr, utan att längsta avståndet, mätt från linsen, du kan ha till motivet är 1000/4 = 250 mm. Du kan förstås även fota motiv som är närmare än 250 mm. Hur mycket närmare kan jag inte säga. Du får prova dig fram.

Olle
 

Bosse Biceps

Aktiv medlem
Formeln m = D * f / 1000 ger avbildningsskalan.
A710is har f=210mm som mest om jag såg rätt.
Har du ett +4 filter är D=4.
Alltså m = 4 * 210 / 1000 = 0,84 i avbildningsskala.

Zooma in max om du vill ha max förstoring, ställ in fokus på oändligheten och flytta kameran tills du får fokus på motivet. Du får fokus på 1/4-del av avståndet jämfört med om du inte använder filtret.

Lycka till,
Mattias
 

Olle

Aktiv medlem