Annons

Att använda närbildslins?

Produkter
(logga in för att koppla)

Proexposure

Aktiv medlem
Hej på er! Detta är mitt första inlägg här på fotosidan och hoppas att jag postat i rätt forumdel:). Jag har idag införskaffat en närbildslins till min kamera ( en canon A710is).
jag monterade på det med adaptern oc allt, startade upp kameran och skulle till att försöka testfota lite.
Meeen jag förstår inte vad linsen faktiskt gör. Då jag trodde att den gav en förstoring på 4gånger men märker absolut INGEN skillnad när man har på linsen. om man tittar med ögat in i linsen tycker jag att man ser tydlig skillnad.
Så jag vill helt enkelt ha hjälp med vad det faktiskt är jag köpt och hur man använder den.

Märket på linsen är HOYA och det står 4+ på den :)

Har försökt beskriva mitt problem så tydligt som möjligt men om jag har skrivit något oklart så skriv för jag vill gjärna ha hjälp med detta ! :)

//PH
 

Proexposure

Aktiv medlem
Hmm, tack siste men jag är såppasnybörjare så att jag förstår inte alla orden i den guiden.någno annan som kan ge ett mer ingående elelr frenklat svar än det som finns i den fina tråden siste länkade?:)
 

Olle

Aktiv medlem
Det en närbildslins gör är att du kan fota på kortare avstånd till motivet än om du inte har linsen monterad.

+4 betyder inte att linsen förstorar 4 ggr, utan att längsta avståndet, mätt från linsen, du kan ha till motivet är 1000/4 = 250 mm. Du kan förstås även fota motiv som är närmare än 250 mm. Hur mycket närmare kan jag inte säga. Du får prova dig fram.

Olle
 

Bosse Biceps

Aktiv medlem
Formeln m = D * f / 1000 ger avbildningsskalan.
A710is har f=210mm som mest om jag såg rätt.
Har du ett +4 filter är D=4.
Alltså m = 4 * 210 / 1000 = 0,84 i avbildningsskala.

Zooma in max om du vill ha max förstoring, ställ in fokus på oändligheten och flytta kameran tills du får fokus på motivet. Du får fokus på 1/4-del av avståndet jämfört med om du inte använder filtret.

Lycka till,
Mattias
 

Olle

Aktiv medlem
Bosse Biceps skrev:
Formeln m = D * f / 1000 ger avbildningsskalan.
A710is har f=210mm som mest om jag såg rätt.
Har du ett +4 filter är D=4.
Alltså m = 4 * 210 / 1000 = 0,84 i avbildningsskala.
Nej, längsta brännvidd är inte 210 mm utan 34,8 mm. 210 mm är den brännvidd som hade behövts på en småbildskamera (film/sensorstorlek 24x36 mm) för att få samma bildvinkel (lika mycket tele) som på Philips kamera. Med f=34,8 får man med Mattias formel m=0,14.

Det innebär att motivet blir 0,14 ggr så stort på sensorn som det är i verkligheten. T ex en blomma som är 3 cm i diameter blir 0,14x3=0,42 cm på sensorn. Eftersom sensorn är mycket liten på en kompaktkamera kommer bilden att vara kraftigt uppförstorad när du tittar på den i datorn eller en papperskopia. Bilden kommer antagligen då att vara så mycket förstorad att blomman blir mer än 3 cm på bilden.

Obs att ovanstående formel gäller vid längsta fotoavståndet 250 mm. Vid kortare avstånd blir förstoringen större.

Vet inte om det här blev begripligt. Återkom gärna med vad som ev är oklart.

Olle
 

Olle

Aktiv medlem
Efter att ha tittat lite mer på specen för din kamera och sett att närgränsen är så kort som 1 cm, så är det tveksamt om du har så stor användning av en sån här närbildslins på din kamera. Du kommer ju mycket nära även utan närbildslins.

Olle
 

Bosse Biceps

Aktiv medlem
Olle skrev:
Efter att ha tittat lite mer på specen för din kamera och sett att närgränsen är så kort som 1 cm, så är det tveksamt om du har så stor användning av en sån här närbildslins på din kamera. Du kommer ju mycket nära även utan närbildslins.

Olle
Är det inte så att denna närgräns gäller endast för de kortaste brännvidderna? Det såg ut som att 55cm är närgränsen för längsta brännvidden?
Då har du fortfarande nytta av linsen.
Du borde få fokus ca 19cm från motivet.
 

RG

Avslutat medlemskap
Olle skrev:
Efter att ha tittat lite mer på specen för din kamera och sett att närgränsen är så kort som 1 cm, så är det tveksamt om du har så stor användning av en sån här närbildslins på din kamera. Du kommer ju mycket nära även utan närbildslins.

Olle
Allt flyger sin väg då har testat.
 

Bosse Biceps

Aktiv medlem
Olle skrev:
Nej, längsta brännvidd är inte 210 mm utan 34,8 mm. 210 mm är den brännvidd som hade behövts på en småbildskamera (film/sensorstorlek 24x36 mm) för att få samma bildvinkel (lika mycket tele) som på Philips kamera. Med f=34,8 får man med Mattias formel m=0,14.

Det innebär att motivet blir 0,14 ggr så stort på sensorn som det är i verkligheten. T ex en blomma som är 3 cm i diameter blir 0,14x3=0,42 cm på sensorn. Eftersom sensorn är mycket liten på en kompaktkamera kommer bilden att vara kraftigt uppförstorad när du tittar på den i datorn eller en papperskopia. Bilden kommer antagligen då att vara så mycket förstorad att blomman blir mer än 3 cm på bilden.

Obs att ovanstående formel gäller vid längsta fotoavståndet 250 mm. Vid kortare avstånd blir förstoringen större.

Vet inte om det här blev begripligt. Återkom gärna med vad som ev är oklart.

Olle
Det stämmer. Men egentligen är det bildvinkeln som är intressant. 0,14 gångers förstoring på din sensor motsvarar ~0,84 gångers förstoring på 35-mm film. Detta eftersom 0,42 cm är 72% av sensorns långsida (5,8 mm). 72% av 36mm är 2,6cm, vilket är lika med 0,84. Blomman som är 3 cm kommer alltså att uppta 72% av långsidan på ditt "framkallade" foto.

Det du kan ta med dig av formeln är att större dioptri ger större förstoring och större brännvidd ger större förstoring. Alltså zooma in max för att testa hur stor förstoring du kan få och se om du är nöjd med den!
 

Proexposure

Aktiv medlem
Hmm intressant läsning måste jag säga:)
nu måste detta testas, zooma in max och ställa focusen på oändlighet:) återkommer med resultat och ev en bild om det finns något kul att fota :)
 

RG

Avslutat medlemskap
Hur vart resultaten från den vill se, funderar själv på att köpa en sådan till min kamera.
 

Proexposure

Aktiv medlem
Okej, har inte hittat något roligt att fota än,regnar ute och inget kul här hemma men får väl kanske slänga upp något bara för att visa :)
 

Proexposure

Aktiv medlem
Såå, då har man äntligen fotat något enkelt men som ändå (örhoppningsvis) visar hur det är att fota med denna närbildslins:)
Har läst inläggsregler och sånt nu så att man verkligen får lägga upp bidler i ovasett forums del ! (säg vänligen till om jag gör något fel! :))
Tog 2 bilder på vattnet i kranen ( jag vet, väldigt vanligt simpelt osv, men ger ändå ganska cool effekt :))





Och en bild på några polkagrisar som hängt i granen (därför det är lite smuts på dom).



Om man drar upp polkagrisbilden i sina faktiska pixlar så ser man verkligen hur kort skärpedjup det är med den här linsen på :)

//PH
 

RG

Avslutat medlemskap
Proexposure skrev:
Såå, då har man äntligen fotat något enkelt men som ändå (örhoppningsvis) visar hur det är att fota med denna närbildslins:)
Har läst inläggsregler och sånt nu så att man verkligen får lägga upp bidler i ovasett forums del ! (säg vänligen till om jag gör något fel! :))
Tog 2 bilder på vattnet i kranen ( jag vet, väldigt vanligt simpelt osv, men ger ändå ganska cool effekt :))





Och en bild på några polkagrisar som hängt i granen (därför det är lite smuts på dom).



Om man drar upp polkagrisbilden i sina faktiska pixlar så ser man verkligen hur kort skärpedjup det är med den här linsen på :)

//PH
Bilderna var int direkt högupplösta.......
 

Proexposure

Aktiv medlem
Vad i ?! hmm, måste ha länkat fel på något sätt, invänta nya länkar!
Det är något skummt när jag laddar upp dom där för allt blir fel:S

NÅGON som har ett bra tips på uppladdnigsmöjlighet?
 
Senast ändrad:
ANNONS