Annons

Fotografisk utbildning, gymnasie.

Produkter
(logga in för att koppla)

NickoLarsson

Avslutat medlemskap
Hade en lite fundering angående media med fotografisk bild som inriktning på gymnasie nivå.

Jag undrar över vad får man lära sig när man går den linjen. Vad kan man bli efterår, är det bara porträtt/studio fotograf och press fotograf man kan bli eller man har kurser i rättare sagt.

vore trevligt om någon kunde svara.

//nicko
 

RG

Avslutat medlemskap
n1ck0 skrev:
Hade en lite fundering angående media med fotografisk bild som inriktning på gymnasie nivå.

Jag undrar över vad får man lära sig när man går den linjen. Vad kan man bli efterår, är det bara porträtt/studio fotograf och press fotograf man kan bli eller man har kurser i rättare sagt.

vore trevligt om någon kunde svara.

//nicko
Foto A är trist det är som att en lärare börjar förklara lågstadiematte "det här är objektivet snurra på det för att zooma" väldigt basic.
 

radiosinheaven

Ny medlem
Jag går media i gymnasiet. Hittills har vi bara läst foto A, och jag är riktigt besviken..Jag har inte läst mig något, men hoppas de blir ändring på det denna termin.
 

Fabian Fogelberg

Aktiv medlem
Fotoundervisningen på gymnasiet är jag också besviken på, läste Foto A. Lärde mig ingenting.

Mitt tips är att satsa på något program som du är intresserad av och plåta på fritiden istället så slipper du bli besviken. (Men en skola med fotografisk inriktning kan säkert vara bra, hör med lite folk som går/har gått på skolan så du får en liten uppfattning av vad de har lärt sig.)
 

RG

Avslutat medlemskap
Ett tips är att inte gå media och läsa foto på individuella valet för då har man iaf ett annat val än foto efter avslutat gymnasie.
 

Fabian Fogelberg

Aktiv medlem
Angående program så håller jag med Robin. Jag skulle rekommendera samhäll eller natur om man vill ha en utbildning som ger en stora valmöjligheter efter gymnasiet.
 

RG

Avslutat medlemskap
Det är ju inte så kul att upptäcka att tidningar och alla tycker att man tar dåliga bilder efter man tagit studenten efter media.
 

NickoLarsson

Avslutat medlemskap
okej, varför jag undra är för att jag tycker jätte mycket om att ta kort just nu och funderade på att hoppa av mitt nuvarande program för att gå media, just nu går jag teknik, då jag tycker det ger bra utbildning och stor möjlighet med jobb efteråt...
 

radiosinheaven

Ny medlem
Frågan är om det ger bra utbildning att gå media. Det beror väl på från skola till skola också.
Som Robin skrev att gå något annat än media och sen läsa foto på induvidella, borde du kanske överväga. (om det finns att välja) Då kan du ju forsätta läsa teknik, och ha sedan ha mer än ett val.
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Skillnad på media och media...

Det är stora skilnader från skola till skola så fokusera på att kolla upp hur media är just där du isf skulle gå, både vad gäller lärarnas ko mpetensgrad och upplägget på utbildningen.

Vad gäller kurser så är fotografi A en kuriosa kurs vad gäller kursplanen, på de bättre skolorna så löser man det genom att släppa ganska fria tyglar för de som vill rusa iväg och hålla på på egen hand och mest går kursen för att ha tillgång till mörkrum och kameror.
Om läraren är bra så är det ju inga problem för dig att plugga vad som ligger långt förbi fotografi B och då kan han hjälpa dig.

Media är oftast en bra utbildning, men det är en av de utbildningar som kräver lite av dig själv i den bemärkelsen att de som är minstkunniga och går ut där (fortfarande godkända dock) ligger ljusår efter dem som ligger i topp. Jämför du med tex natur så är skillnderna inte alls lika stora.

Du kommer inte kunna "bli någonting" på betygen du får från media, se bara till att få godkänt och fokusera resten på att lära dig istället för att samla poäng, om du ska jobba som fotograf så är det dina bilder och dina kontakter som kommer sälja in dig, inte dina betyg från gymnasiet.
 
foto a o b

jag går i trean på sam/natur och har läst foto a och har halva b kursen kvar typ..:p

för den lite mer erfarne amatören håller jag med om att a-kursen kan bli långrtåig, men på vår skola hade vi in väldigt bra lärare som individualiserade studierna så att ala utveklades.

I b-kursen får man lära sig grunderna i studiefotografering och lite mer avancerad retush av bilder, vi jobbar också med en del dockumentärfotografering parallelt.

är inte besviken på någon av kurserna!! har haft jevvlit kul kan jag säga!!!
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Re: foto a o b

Gustav hagstrand skrev:
är inte besviken på någon av kurserna!! har haft jevvlit kul kan jag säga!!!
Hm.. men sen är det ju skillnad på hur seriös man är med sitt "bild-skapande" :)

Jag har inte läst foto på tre olika skolor för att "ha kul!" utan för att jag vill kunna allt.

Man behöver inte gå i skola för att bli duktig, skolan kommer inte lära dig speciellt mycket. Det är ditt eget intresse som lär dig något.

Ägnar du somrarna åt att plöja fotoböcker, leta intressanta fotografer och drömmer dig bort bland slutartider iso-tal och vackra bilder, då kommer du jobba med fotografi på ett eller annat sätt.
 

NickoLarsson

Avslutat medlemskap
Vi kan inte välja foto b på min skola.

jag håller med dig Daniel, man kan inte gå i skola för att lära sig allt inom foto. Till exempel tror jag inte att det är många riktigt duktiga fotografer som har lärt sig sina kunskaper i skolan, utan dom har prövat sig fram och hittat sin stil och lärt sig hur man bedömer exempelvis omgivning, ljus etc om man är ute och fotograferar, sånt kan man inte gå i skolan för att läar sig.

//Nicko
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
n1ck0 skrev:
Vi kan inte välja foto b på min skola.

jag håller med dig Daniel, man kan inte gå i skola för att lära sig allt inom foto. Till exempel tror jag inte att det är många riktigt duktiga fotografer som har lärt sig sina kunskaper i skolan, utan dom har prövat sig fram och hittat sin stil och lärt sig hur man bedömer exempelvis omgivning, ljus etc om man är ute och fotograferar, sånt kan man inte gå i skolan för att läar sig.

//Nicko
De fotografiska utbildningar det är ont om är de tekniska utbildningarna. Det finns hur många som helst som kan lära dig hur du tar en "snygg bild" men försvinnade få som fortfarande lär ut grunderna, det finns tex "proffs fotografer" som tror att man utökar skärpedjupet genom att vinkla objektivet eller filmen i en bänkkamera!

Någon som har några tipps på en bra fotografisk (dvs inte en massa bildkomposition och annat estetiskt) utbildning?
Jag vet ingen men har inte letat så hårt å andra sidan.
 

Browniee

Avslutat medlemskap
Jag har läst foto a, nu börjar jag med foto b. Jag intensivläser, så jag blir klar med foto a-c på 3 terminer. Och på lektionerna så gör jag inget än att ta igen andra ämnen, fotokurserna är skitlätta.
 

RG

Avslutat medlemskap
Fabian.Gafvelin skrev:
Någon som har några tipps på en bra fotografisk (dvs inte en massa bildkomposition och annat estetiskt) utbildning?
Jag vet ingen men har inte letat så hårt å andra sidan.
Borde inte den kursen heta kameraytrustning A?
Varför lära sig om utrustning fota bra e väl bättre än att kunna alla nikkor med f/2,8 som släpptes mellan 1980 och 1995.
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Borde inte den kursen heta kameraytrustning A?
Varför lära sig om utrustning fota bra e väl bättre än att kunna alla nikkor med f/2,8 som släpptes mellan 1980 och 1995.
Precis tvärt emot vad jag menar, Jag menar någonting där du får en fast grund vad gelle kunskaper om optiska lagar tex.
Kunnandet om hur ljus i linser beter sig har inte utvecklats mycket de senaste 75 åren, törs nästan säga att 90% av de vi vet idag visste man redan på 1800-talet.

Utrustningen som råkar vara aktuell just nu det är bara det senaset sättet att dra nytta av den senaste teknologin när vi fotograferar, bra att veta nu men har ett kort bästföredatum!

Mekanik är ett liknande område, det mesta som går att uppfinna/komma på/utforska är redan gjort.
 
ANNONS