Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Ett inlägg att bara diskutera 10D i. Det är den väl värd...? :)

Vad säger man om att i princip hela chassit är i magnesium?
se här Lycka! Är det lika som EOS3?
Det och väsentligt förbättrad AF gör att jag inte tvekar en sekund.
AdobeRGB är inte heller fel.
Jag tror desvärre vi måste lära oss leva med APS-sensorstorlekar ett tag.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Ser inget fel med sensorstorleken, man får köpa ett lite vidare vidvinkel så är det problemet ur världen.

Telet ger ju ett utsnitt, så i många fall gynnas man där.

Upplösningen verkar hålla för många, större filer kostar mycket minne och det är dyrt.

Så varför överge ett relativtr vinnade koncept mellan bildtorlek och utsnitt. Cmosplattans storlek är tillräcligt stor för att få relativt lite brus.

Såg inget om tätning av kameran mot fukt och damm, bara att det är metall i kåpan.

Ser dock ingen anledning att byta bort D60:n med så små reella skillnader.

Roine

PS
Skall bli intressant o se Nikons svar på D10:an
PS
 

carpelux

Aktiv medlem
roinek skrev:
Hej

Ser inget fel med sensorstorleken, man får köpa ett lite vidare vidvinkel så är det problemet ur världen.

PS
Jag tycker att ett generellt problem med små sensorer är att skärpedjupet blir så stort. Det blir svårt att frilägga motivet med en "snygg oskärpa" på bakgrunden.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det vore fint om Canon, likt Nikon kunde släppa ett kompakt 12-20 zoom eller nåt avsett för kameran. Då vore vidvinkelproblemet ur världen. Lite synd att mitt fina 20/2.8 inte kan utnyttjas fullt ut på kameran, men min gamla filmkamera går ju än...
 

EdwardH

Aktiv medlem
Ok. Fine. Jag vill ha en. Nu.

Bättre AF och så verkar sökaren vara LITE mer åt vänster, vilket jag tycker är skitbra iom att jag är så van vid min Olympus 2100.

Den perfekta kameran. Frågan är bara hur mycket de vill ha för den i Euros i Tyskland eller whatever.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Linmajon skrev:
Ett inlägg att bara diskutera 10D i. Det är den väl värd...? :)

Vad säger man om att i princip hela chassit är i magnesium?
se här Lycka! Är det lika som EOS3?
Det och väsentligt förbättrad AF gör att jag inte tvekar en sekund.
AdobeRGB är inte heller fel.
Jag tror desvärre vi måste lära oss leva med APS-sensorstorlekar ett tag.
ja..happ..blir till att köpa objektiv då :)
Eftersom jag gillar tele så är jag inte allt för ledsen för förlängningseffekten.
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
christp skrev:
Jag tycker att ett generellt problem med små sensorer är att skärpedjupet blir så stort. Det blir svårt att frilägga motivet med en "snygg oskärpa" på bakgrunden.
Det är inga som helst problem att få kort skärpedjup med en digital systemkamera.
Du får ju samma skärpedjup som med en vanlig systemkamera i och med att du använder samma objektiv.

Att skärpedjupet blir långt på digitalkompakter är ju för att optiken är så enormt vidvinklig. Ju vidare brännvidd desto större skärpedjup.
Det har inget med sensorn att göra. Dock så kräver en liten sensor en vidvinklig optik.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

På D30/60 är den ju relativt sett stor mot andra lite kompktare som har betydligt mindre sensor.

Jag har inte haft så stora problem med det.

Se bla denna testbild jag har på fotosidan:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=32249

Där är ju bländaren relativt sett liten också 6,3

Så där kan i alla fall inte jag klaga mot tex min EOS 30 som jag tidigare haft.

Roine


christp skrev:
Jag tycker att ett generellt problem med små sensorer är att skärpedjupet blir så stort. Det blir svårt att frilägga motivet med en "snygg oskärpa" på bakgrunden.
 

carpelux

Aktiv medlem
NiklasD100 skrev:
Det är inga som helst problem att få kort skärpedjup med en digital systemkamera.
Du får ju samma skärpedjup som med en vanlig systemkamera i och med att du använder samma objektiv.
Det har du rätt i, en tankevurpa från mig. Givetvis har ett objektiv med en viss bränvidd ett givet skärpedjup vid en given bländare. Att man sedan bara utnyttjar en del av objektivets "täckningsområde" gör ju att man får en "virtuell televerkan" men som sagt kan det ju inte påverka skärpdjupet.
Man lär så länge man lever :)
 

sagan

Avslutat medlemskap
roinek skrev:
Det är en pärla, men 300/2.8L är heller inte dumt.

Kim, Blir det att konvertera till D10 nu?

Roine
Inte 17 gillar jag tyngden..men man får se till fördelarna, inte minst kort skärpedjup som jag saknat..7i kommer jag inte sälja, perfekt kamera när man inte vill ha tunga grejerna med.
10D tyker jag motiverar ett köp (till skillnad mot D60) eftersom jag inte har några objektiv så kan jag välja märket fritt..verkar som det blir en Canon då ;-)
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Vi ses väl bland fåglarna i slutet av mars.

Då kan du ju testa lite.

Skall till Thaliand på lördag, i 17 dagar.

Då blir det 35-350L samt 28-80L som gäller.

Man skulle då kanske redan haft en 10D om den var tätat, nån som har pejl på detta?

Det som också är bra med 10D är att man lyckats ha samma tillbehör tre modeller i rad, batteri, batterigrepp, fjärrutlösare är ju samma!

1d, 1Ds har egna serier tillbehör, undrar om trenden håller i sig. För batterier och minnen drar ju också kostnader.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Har redan en 100-400L IS på G (begagnat) har läst massor om den, knivskarp och IS..och IS bara måste jag ha ;-)
 
Senast ändrad:

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Kim7i skrev:
1600 ser ut att vara fullt användbart dock,
och 800 riktigt, riktigt bra.
Ja så är det på min D100 oxå.
Men det är rätt stor skillnad på 1600 och 3200 när det gäller brus. För att inte tala om 6400 som finns på D100.
Men visst, 10D har ju mindre brus än D100 men jag har ändå svårt att tro att 3200 är någon höjdare... :)
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag blir nöjd om 1600-läget är användbart och inte en katastrof. Phils exempel ser OK ut. Oftast drar man ner storleken på bilden och då ser den än bättre ut.
10D verkar vara snudd på det jag drömt om, men i drömmen satt det en 8Mpix sensor i med bara 1.3x förstoringsfaktor.
Jag köper den ändå och är ganska övertygad att jag blir nöjd. 6.3Mpix räcker väldigt långt och hela vägen för mig tror jag.
 
ANNONS