Annons

Extern Batteripack

Produkter
(logga in för att koppla)

Roben

Aktiv medlem
Hej!

Visst funkar det att tjuvkoppla en batterislukande blixt med en extra kraftkälla?

...Som man kan ha i ett hölster under jackan kalla vinterdagar.

Någon som provat?

Rob
 

Bilagor

Nickee

Ny medlem
Jorå det borde funka
se till att du parallellkopplar batterierna bara annars så höjs spänninngen vilket kan vara skadlgit för blixten.
 

johanfalkman

Aktiv medlem
NEJ!!!!!!!!!!!

SERIE-KOPPLA!

Om man paralellkopplar så adderas spänningen.. 2st 1.5V batterier kommer att generera en spänning på 3V...

Väldigt grundläggande elkunskap...
 

tiger656

Aktiv medlem
Paralellkoppling = dubbel kapacitet,ofärändrad spänning
Seriekoppling = samma kapacitet, dubbel spänning
Rätta mig om jag har fel
/Sefan
 

KanonCanon

Aktiv medlem
Fel! Johan cyklar på rätt väg! :)

Paralellkoppling = dubbel spänning!
Seriekoppling = samma spänning men kraftigare ström
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tandemcykling

Här var det visst en till som inte behärskar grundskolans grundkurs i Fysik! Ajajaj Peter!
 

KanonCanon

Aktiv medlem
När jag gick i skolan så var det dubbel spänning med parallellkoppling. Nog för att det var en stund sedan jag gick där men jag tror inte att det är annorlunda idag? ;-)

Kanske har jag missuppfattat vad som ska kopplas med vad men, exempel:

Du har 2 batterier och ett motstånd. Du parallellkopplar batterierna och får dubbel spänning. Seriekopplar du batterierna får du ju samma spänning men kraftigare ström!
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Tyvärr Peter, det är tvärt om. Du kanske skulle hängt med mer på lektionerna ;)
Säg att du har 2 st batterier med spänningen 1,5V och styrkan 1800mAh.

En parallellkoppling av dessa ger 1,5V och 3600mAh.

En seriekoppling av dessa ger 3V och 1800mAh.

Tror du mig inte så testa själv med en voltmeter...
 

ohls

Aktiv medlem
Kanonkanån skrev:
När jag gick i skolan så var det dubbel spänning med parallellkoppling. Nog för att det var en stund sedan jag gick där men jag tror inte att det är annorlunda idag? ;-)

Kanske har jag missuppfattat vad som ska kopplas med vad men, exempel:

Du har 2 batterier och ett motstånd. Du parallellkopplar batterierna och får dubbel spänning. Seriekopplar du batterierna får du ju samma spänning men kraftigare ström!
Inte en chans! Mät själv så får du se serikopplar du två batterier på 1.5 får du 3, parkopplar du får 1.5.
 

Fr3gU

Medlem
Seriekoppling ger ökad spänning, oförändrad ström.
Parallell ger då vice versa.

Tänk då på att ström är Ampere och spänning är Volt.
 

KanonCanon

Aktiv medlem
he he

Mao så bör inte jag svara på några fysik frågor eller koppla ihop några ledningar i något hus. :)
 

Kanadabalsam

Aktiv medlem
Jag borrade hål i batterihållaren till vertikalgreppet på min 800si och lödde dit sladdar som jag kopplade till stora batterier. Det var innan jag skaffade laddningsbara. Fungerade bra då jag var ute i minus 20 grader. Ett videobatteri på 6V i en liten ryggväska skulle fungera fint tror jag. Blixten kunde man kanske ha på pannlampan :)
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
När man parallelkopplar batterier ändras inte spänningen, däremot kan man ta ut mer ström. Seriekopplar man batterier ökar spänningen, men den maximala strömmen man kan ta ut påverkas inte.

Sedan kan det vara bra att göra både och: om min blixt skall ha tex 2 stycken 1,5V batterier kan det vara smidigt om jag bygger en batterielåda som innehåller 4 batterier, kopplade med två bankar om två batterier var. Inom bankarna sitter batterierna seriekopplade och de två bankarna sitter parallelt med varandra. På det viset får jag rätt spänning och kan ta ut mer ström än jag skulle kunnat med blixtens vanliga batterilåda. Hur många batterier man skall seriekoppla för att få rätt spänning beror på blixten och på typen av batteri man använder. Hur många banker man väljer att ha parallelt med varandra är i stort en smaksak, med en viss praktisk hänsyn måste man ta: batterilådan kan ju inte få bli hur stor som helst.

I detta sammanhang är mer ström det samma som kortare ujppladdningstid för blixten. Och utrycket 'mer ström' kan tolkas som att man kan ta ut lika många ampere under längre tid eller fler ampere under lika lång tid.

Om någon undrar vem jag är som påstår detta kan jag berätta att jag har gått teknisk linje på gymnasiet (4 år, på sifferbetygens tid) och har arbetat med elektronik i åtta år.
 

J.R

Aktiv medlem
NiklasD100 skrev:
Tyvärr Peter, det är tvärt om. Du kanske skulle hängt med mer på lektionerna ;)
Säg att du har 2 st batterier med spänningen 1,5V och styrkan 1800mAh.

En parallellkoppling av dessa ger 1,5V och 3600mAh.

En seriekoppling av dessa ger 3V och 1800mAh.

Tror du mig inte så testa själv med en voltmeter...
Det är helt rätt, Niklas jag vet inte var dom andra grabbarna gått i någon skola.

Det är så att 4 batterier innebär 6v (seriekoplat) det är därför man lägger batterierna +,-,+,-,typ Nikon. Uppladdningsbara 1,2V vanliga 1,5V

Å andra sidan, jag försökte med en Canon EOS 100 det gick, men håller inte så långt. Det kräver 6V, och uppladningsbara batterier ger 4,8V. Lösningen är, en batteri på 6V 3,6 A från Global eller något annat märke. Kostar ca.210-250 skr. Håller låååååågt.
Gör så om du har Canon tag ut dom befintliga batterierna ur höljet, löd på 0,2mm tråd led ut via lyckan det finns just så stor plats, och anslut till batteriet. Obs polariteten skall vara rätt.

Någon som kan annat?
Det går lika bra med Nikon, och blixtar som drar mycket ström.
 

Roben

Aktiv medlem
Jamendåså.
Då är det inga problem med packen.

Bara att parallellkoppla på samma sätt som när man använder startkablar mellan två bilbatterier.
Fortfarande 12 volt.

Nu ska jag borra i min gamla CT45-blixt!

(Garantin gick ut -88)

Rob
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om man önskar mycket ström så kan ett litet motorcykelbatteri vara ett alternativ.
Jag har för mig att de är på 6V.
 
ANNONS