Annons

Seriebildtagning under vattnet

Produkter
(logga in för att koppla)

dragon

Aktiv medlem
Min D300 har precis anlänt och efter att ha sett Christian Skauge's kamera som kunde köra seriebildtagningar med blixt blev man ju lite prylsugen nu när det är dags att köpa UV-hus.

Men frågan jag ställer är: Hun användbart är det i praktiken. Jag inbillar mig att det är kalas för fiskporträtt, men fungerar det i praktiken?

Vilken utrustning behöver man i så fall? INON's Z-240 blixtar verkar kunna fixa detta. Hittar ingen info om att Sea&Sea-blixtarna klarar serier.

Och eftersom hus, blixtar och TTL-funktioner hänger ganska tight ihop skulle det vara intressat att höra era åsikter.

Tack på förhand.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Om det funkar med sekvenstagning och blixt beror på en del saker. Om kameran är långsam och blixtarna snabba är det ju lättare. Jag vet inte hur snabb din kamera eller dina blixtar är, men jag har testat med 400D och olika blixtar.

Med Sea&Sea YS350 ställt på svagaste manuella läget gick det att ta några bilder utan problem. Tyvärr är det nog svårare med nyare S&S-blixtar med mindre överdimensionerad elektronik, blixtrör och batterier.

Med Ikelites DS51 var det svårt. De blixtarna har ett inbyggt skydd mot överhettning och redan efter två blixtar i för snabb följd vägrade de slå. Nu testade jag det mot haj på åtminstone en halvmeters avstånd i de flesta fall, så blixtarna låg rätt nära full styrka (TTL, f6,3 100 ASA). Det borde funka bättre på nära håll och/eller i kallt vatten men det har jag inte testat så noga.

Jag har bara provat kort med de kraftigare YS125 från Ikelite och det verkar gå klart bättre. Om jag håller mig hyfsat nära och inte har för liten bländare är det inga problem att slå flera blixtar i sekunden. Jag har inte hårdtestat då jag inte haft anledning till det, men hittills har de inte protesterat eller gett fel exponering vid korta serier.

Jag tror fortfarande att de flesta tillverkarna av uv-blixtar varnar för just den typen av användning, så kanske inte ska berätta det när du reklamerar ditt brunna blixtrör...
 

kmsellin

Aktiv medlem
Kör på det du har..

Tja Joakim,

Det finns säker lägen då seriebildtagning med blixtrar är bra och användbart.

Men eftersom du redan har 2st YS90DX så skulle jag hellre lägga pengarna på att få fungerande TTL till D300'an. För mig känns det mer användbart.

Kör på S&S linjen till D300:an och lägga pengarna på Nikons TTL konverter istället. Visst, de flesta av de foton vi tar är med manuell styrning av blixtarna med jag tror ändå du skulle använda TTL'en mer än seriebildtagning.

Lycka till med ditt val!
 

Ingvar

Aktiv medlem
Re: Kör på det du har..

kmsellin skrev:
Kör på S&S linjen till D300:an och lägga pengarna på Nikons TTL konverter istället.
Blir litet nyfiken: Har Nikon en TTL-konverter? Mera information om det skulle vara intressant. Kanske i ny tråd? /Hälsningar Ingvar
 

kmsellin

Aktiv medlem
Dåligt formulerat av mig...

Det är givetvis Sea and Sea's TTL konverter för Nikon som jag syftar på.

Helt rätt förstått av Joakim.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Väcker en lite gammal tråd, då jag just varit i pool och testat prylar.

Jag tänkte på den här tråden och gjorde ett test när jag ändå var där. Jag ställde kameran på 1/200, f8 och serietagning. Jag använde två DS125-blixtar (med diffuser som tar ett bländarsteg) inställda på TTL. Jag fotade en "normalmörk" tygfigur på en meters avstånd. Efter 50 exponeringar började kameran tänka och blev långsam, men blixtarna hängde med i varenda bild och alla är perfekt exponerade.

Jag tog ett par korta serier på en simulerad fisk i fritt vatten. Det funkade över förväntan med både exponering och fokus. Jag tror att djurlivet i Filippinerna bör förbereda sig på discoljus nästa vecka...
 

dragon

Aktiv medlem
Haha...
Ja da kanske inte ideen var helt fel mao.
Skriva garna nagra rader hur det funkade i filippinerna.
 

DocuWild

Avslutat medlemskap
Heh och sen när filipinernas fiskar är lagom groggy av allt diskoljus, var beredd att plåta när hajen tar dom också ;)
 
ANNONS