Annons

Bali-Wakatobi

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Funderar på att åka till Wakatobi och kombinera detta med några dykdagar på Bali. Kan någon ge tips på lämplig dykstation på Bali eller Lombok?
 

jonasforsgren

Aktiv medlem
Kanske du ställer frågan på fel webplats om du vill ha detaljerade svar?

Jag har bara dykt i Tulamben (Bali). Det var inte en bra dykshop men det var också 9 år sedan. Det finns massor av dykshoppar. Vraket var dock helt OK.

Bali och Lombok skilljer ju sig en del åt. Vad jag har hört (gammal info) så är Lombok bättre så jag hade satsat på det. Jag gillade inte alls Bali's stränder (Kota är HEMSK) däremot var bergen fina.

Vet inte hur du du tar dig till Wakatobi men du har ju inte så långt till Manado och Bunaken, där är det ruggigt fint! Det var där de hittade Kvastfeningar på 90-talet.

/Jonas
 
Senast ändrad:

Andreas Cedborg

Avslutat medlemskap
Hej,

jag var på wakatobi och östra bali för ca 9 månader sedan. På nord östra kan jag rekomenedra Tulamben ett par dyk på Liberty wreck och däromkring. Utanför Sydöstra bali så finns en manta cleaning station på Nusa Penida där jag under samma dyk säkert såg 50 mantas.

På wakatobi rekommederar jag nitrox eftersom det används mycket där och dyktiderna oftas är > 70minuter per dyk.
 

Andreas Cedborg

Avslutat medlemskap
Jajustdet, kanske skulle besvara din fråga också, Scuba Seraya hette stället vi dök från på nordöstra Bali. Bra ställe att bo på precis vid vattnet.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
jonasforsgren skrev:
Kanske du ställer frågan på fel webplats om du vill ha detaljerade svar?

Jag har bara dykt i Tulamben (Bali). Det var inte en bra dykshop men det var också 9 år sedan. Det finns massor av dykshoppar. Vraket var dock helt OK.

Bali och Lombok skilljer ju sig en del åt. Vad jag har hört (gammal info) så är Lombok bättre så jag hade satsat på det. Jag gillade inte alls Bali's stränder (Kota är HEMSK) däremot var bergen fina.

Vet inte hur du du tar dig till Wakatobi men du har ju inte så långt till Manado och Bunaken, där är det ruggigt fint! Det var där de hittade Kvastfeningar på 90-talet.

/Jonas
Tror att detta är rätt webbplats då jag vill ha svar från undervattensfotografer.

Har varit i Lembeh och Bunaken i höstas och blev imponerad av vad jag såg.
Wakatobi låter spännande men det går inte så bra med att kombinera med Sulawezi.
Till Wakatobi åker man med "privat"flyg från Bali.
 

Torfa

Aktiv medlem
Bali eller Lombok

Ska du bara ha några dagar tycker jag du skall välja Bali. Bali har i mitt tycke världsklass dykning. Själv kan jag liksom Andreas rekomendera Scuba Seraya, ligger ca 5 km från Tulamben. Fördel med dem är att du får båt dyk i Tulamben istället för ont i fötterna av att traska iväg till Liberty wreck + att Seraya beach har nästan allt du vill fota + nästan Harlequin garanti som jag fick för mig att du missade i Lembeh ;)

http://www.scubaseraya.com/

om du läsa mer....
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Re: Bali eller Lombok

Torfa skrev:
Ska du bara ha några dagar tycker jag du skall välja Bali. Bali har i mitt tycke världsklass dykning. Själv kan jag liksom Andreas rekomendera Scuba Seraya, ligger ca 5 km från Tulamben. Fördel med dem är att du får båt dyk i Tulamben istället för ont i fötterna av att traska iväg till Liberty wreck + att Seraya beach har nästan allt du vill fota + nästan Harlequin garanti som jag fick för mig att du missade i Lembeh ;)

http://www.scubaseraya.com/

om du läsa mer....
Tack.
Japp, du har rätt, jag missade den.
Men den finns nog på Wakatobi också.
 

Petsan

Aktiv medlem
Det finns nåt ställe på Bali där det är mycket goda chanser att se klumpfisk. Hade inte jag missat om jag varit i krokarna. Vet inte VAR, du får söka på nätet om ingen i forumet känner till det. Jag dök aldrig på Bali, var där på konferens för snart 10 år sedan. Men det finns ju bra dykning i krokarna...

/Peter

Erik Wijnbladh här på forumet var där nyligen. Han är dock på Galapagos, så vi får se hur aktiv han är på forumet de närmaste veckorna...
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Tack för alla svar.
Lite utanför ämnet:
Var förra helgen på en weekendresa till Lissabon.
Besökte naturligtvis deras stora akvarium.
Och det var stort! Enligt uppgift näst störst i världen.
Gissar på att det var runt 25 meter i diameter och 2 våningar högt, > 6 meter.
Dom hade bla 3 st klumpfiskar, den största var mer än 1,5 meter hög och den hade jag bara 0,5 meter ifrån mig. Där fanns hajar bla Sandtigerhaj och minst en Manta, nära 2 meter långa Havsabborrar mm mm. Även Pingviner dök ner till botten i akvariet.
Verkligen imponerande. Fotografering var tillåtet utan blixt. Hade ett för ljussvagt objektiv för att få något användbart.
 
Hej,

Jag var på Wakatobi och Bali i januari. På Wakatobi ingår ju allt, så där är det inte så mycket att tänka på. Bästa spottern, och en mycket berest dykare, är Guya (en italiensk instruktör) - så försök dyk med henne om möjligt.

På Bali köpte vi ett paket av AquaMarine (google). Deras grymmaste guide heter Ketut. Av en händelse var han på Wakatobi och dök medan vi var där. Det var hans första besök dit, ändå slog han alla deras guider på fingrarna vad beträffar att hitta saker.

Vi beställde ett specialprogram av AquaMarine med dyk på Puri Jati (PJ) som är ett GRYMT muck ställe. Sen dök vi en del runt Suriyati samt på en Manta spot en bra bit utanför östkusten. Där finns även en del fina klumpfiskdyk, men det är inte sässsong för tillfället.

Trevlig resa!

/Kristian
 
Glömde nämna att vi även dök på Tulamben. Även detta kanon. Vraket tidigt på morgonen samlar mycket stor fisk. Annars är det makro som vanligt. Och en valhaj på revet (fast det var mest tur).
 

Rollegubben

Medlem
Klumpfisk

Det är ganska stora chanser att se klumpfisk vid Nusa Penida på sensommaren och hösten. Vi hade tur som såg en i november 2004.

Ganska fin dykning där i övrigt också. Mycket bra makroliv runt om på Bali.
 
ANNONS