Annons

Tider vid framkallningen, stopp, fix & skölj?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Finns det olika tider för framkallning + stopp + fix + skölj?

Jag kommer idag att testa med Ilford Multigrade plastpapper. Tidigare när jag testat har jag för mig att jag kört följande tider med framkallare ID-11 (motsvarande D-76):

2 min framkallning
30 s stopp
2 min fix
5 min vattenbad/skölj


Någon som har andra tider att reka? Eller vad det är jag speciellt ska tänka på. Det har för min del på senare tid blivit många frågor, men jag vill kunna allt =)

Trevlig helg önskar Daniel som idag entusiastiskt ska in i mörkerrummet för att experimentera.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Du framkallar väl inte papper i ID-11??? Det är ju en filmframkallare.

Tiden varierar annars vid olika framkallare. Jag brukar använda 'Amaloco pappersframkallare neutralen' med Ilfords plastpapper och framkallar en minut. Bilden ser färdigfrakallad ut efter ungefär halva tiden. Stopp brukar jag bara låta papperet vända i, kanske 10 sekunder och sen 1 minut i snabbfix.

Det brukar stå på kemiförpackningarna vad de rekommenderar för tider. Och Ilford brukar vara föredömliga med att lämna ut data, så på www.ilford.com finns det nog en och annan PDF att dra hem med tider för olika framkallare.
 
Ooops, missade att det gällde papper, nedan gäller film:

Mitt tips är att undvika allt vad "snabb" heter.

Framkallningstiden varierar beroende på film, temperatur, ISO tal och agiteringsmetod.

Stoppet brukar 30-45 s vara lagom.

Jag fixar aldrig kortare än 10 min, särskilt inte om jag använt t-max. (en lila ton på negativet undviks därigenom på kodak t-max)

mvh Jörgen :)
 

oops

Aktiv medlem
Mer om filmframkallning och fix

En formodligen ratt sa enkel fraga for de som vet. Kan man fixera en SV film for lange?

Jag framkallar FP4 och HP5 i DD-X och anvander Ilfords Rapidfix. De anger 2-4 minuter for fixet. Dock ateranvander jag ofta fixet och behover da oka fixtiden. For att vara saker pa att jag fixerar tillrackligt brukar jag spara tva sma bitar fran den oframkallade filmen. Nar jag borjar fixeringen lagger jag i den forsta filmbiten och vantar tills den ar helt genomskinlig lagger da i den andra och vantar pa att den blir helt genomskinlig. Detta forfarande borde ju garantera att den riktiga filmen ar fardig i fixet.(?)

Fragan ar dock kan negget forsamras om man fixerar for lange?

Fredde
 

steinick

Aktiv medlem
Re: Mer om filmframkallning och fix

fredrik_holmen skrev:
Fragan ar dock kan negget forsamras om man fixerar for lange?
Ja, du bör inte överfixera, särskilt inte om du använder snabbfix (ammoniumtiosulfat). Vid överfixering kommer även bildsilvret att påverkas (fixet ska ju normalt bara ta hand om de oexponerade silverhalogeniderna).

Konventionella filmer fixeras dubbelt så lång tid som det tar för filmsnutten att klarna. När klarningstiden är dubbelt så lång som med färskt fix kasseras fixet.

Moderna filmer, Kodak T-Max och Ilford Delta, kräver längre fixeringstid: 5-6 min med snabbfix rekommenderas.
 

Holtin

Aktiv medlem
Detta svar gäller originalfrågan, papperstider !

Jag har inte samma kemi som du, åtmindstånde inte framkallare eftersom det är den enda du nämner. Jag använder Acuprint, -stop och -fix. Men jag inbillar mig att det är främst pappret som bestämmer tiderna....

Jag använder Ilfords RC IV papper själv och jag har tider som ligger kring 1 minut framkallning, 15-20 sekunders stopp och 45-50 sekunder fix, därefter 2 minuters skölj....

Mina bilder blir bra men det ska väl tilläggas att jag är nybörjare och det kan ju visa sig att mina bilder bleknar bort om 15 månader......

Eller också inte..
 
ANNONS