Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem, fotografen eller objektivet som strular?

Produkter
(logga in för att koppla)

_V_

Aktiv medlem
Gav mig ut idag för att öva mig på rörliga bilder, blev smått frustrerad när jag inte fick till någon bra fokus på nära håll.
Jag/objektivet hänger inte med och skärpan hamnar alltid fel.
Ibland blir det en lucky shoot och det blir ngn bra bild.. Men jag vill ju gärna att förutsättningarna att få till en bra bild ska vara så stora som möjligt. Därför hör jag med er här.

Bilderna blir oftast så här:
http://i86.photobucket.com/albums/k90/yeahsucker/IMGP3095.jpg
http://i86.photobucket.com/albums/k90/yeahsucker/IMGP3084.jpg
Ibland blir det som sagt en lycky shoot (jag vet att ISO:n är för hög på bilden, men jag ville bara visa med skärpan)
http://i86.photobucket.com/albums/k90/yeahsucker/IMGP3078.jpg

Har ni någon erfarenhet av detta? Tips? Förslag? Allt mottages med värme :-D

Jag fotar med en Pentax K100D och objektivet som jag använt mig av är en Samsung Schneider Kreuznach D-Xenon 50-200/4-5,6
 

AFJ

Aktiv medlem
Om du skall fota motiv som rör sig i djupled, t ex en hund som springer emot dig, bör du använda dig av följande autofokus. På Canon heter det AI-servo. Vad det heter på Pentax vet jag inte, kanske "continous" eller något liknande.

Bäst resultat brukar man få om man aktivera bara mitt-fokuspunkten och då sikta mot hundens ögon. Då minimeras risken att fokus låser på något annat.
 

_V_

Aktiv medlem
Hej och tack för ditt tips!

När jag har fotat har jag haft fokus på auto och på en punkt, det jag har märkt är att kameran inte hinner fokusera när motivet är nära, på avstånd går detta bra.
Jag antar att det är därför som fokus alltid hamnar på rumpan också.

Skall bläddra igenom manualen och se om jag hittar något..
 

_V_

Aktiv medlem
Jag hoppas verkligen att det är fel på mig och inställningarna, vore himmla dyrt i plånboken om det skulle vara något med objektivet ;-D
 

AFJ

Aktiv medlem
_V_ skrev:
Hej och tack för ditt tips!

När jag har fotat har jag haft fokus på auto och på en punkt, det jag har märkt är att kameran inte hinner fokusera när motivet är nära, på avstånd går detta bra.
Jag antar att det är därför som fokus alltid hamnar på rumpan också.

Skall bläddra igenom manualen och se om jag hittar något..

Auto-fokus är ju rätt, men det brukar finnas olika varianter av autofokus. På Canon heter det t ex "one-shot" som fungera så att när avtryckaren trycks ner så låses fokus. Om sedan motivet rör sig så blir det fel.

PÅ Canon finns det också "AI-Servo", när avtryckaren trycks ned så fokuserar objektivet kontinuerligt och följer motivet när det rör sig.

Säkert har du något liknande på din kamera också.

Att problemet blir större ju närmare motivet kommer är helt naturligt och det finns givetvis ett gräns för hur snabbt kamera/objektiv klarar att ställa om. Om du har en hund som springer mot dig så kommer det säkert att gå utmärkt att få fokus när den är långt bort, men om den kommer inom ett par meter kommer helt enkelt inte tekniken hinna med.

Sedan har objektivet också en närgräns, kommer motivet närmare än det blir det garanterat oskarpt.


Mvh
Anders
 

_V_

Aktiv medlem
AFJ skrev:
Auto-fokus är ju rätt, men det brukar finnas olika varianter av autofokus. På Canon heter det t ex "one-shot" som fungera så att när avtryckaren trycks ner så låses fokus. Om sedan motivet rör sig så blir det fel.

PÅ Canon finns det också "AI-Servo", när avtryckaren trycks ned så fokuserar objektivet kontinuerligt och följer motivet när det rör sig.

Säkert har du något liknande på din kamera också.

Att problemet blir större ju närmare motivet kommer är helt naturligt och det finns givetvis ett gräns för hur snabbt kamera/objektiv klarar att ställa om. Om du har en hund som springer mot dig så kommer det säkert att gå utmärkt att få fokus när den är långt bort, men om den kommer inom ett par meter kommer helt enkelt inte tekniken hinna med.

Sedan har objektivet också en närgräns, kommer motivet närmare än det blir det garanterat oskarpt.


Mvh
Anders
Vilket bra och utförligt svar!

Skall ha instruktionsboken som sängläsning ikväll :-D Jag ska även ha dina ord i åtanke när nästa tränings tillfälle kommer.
Tur att man kan fråga kunnigt folk när man själv känner sig rådlös.
 

AFJ

Aktiv medlem
_V_ skrev:

Skall ha instruktionsboken som sängläsning ikväll :-D
Bra, jag brukar själv läsa några sidor då och då. Trots att jag tycker jag har lärt mig min kamera ganska väl så är det alltid någon liten finess man missat.

Fördelen med att plåta digitalt är ju att det inte kostar något att experimentera. Husdjur är perfekta tränings-motiv. De klagar aldrig, ler vackert och gör nästan som man vill. Tänk om övriga familjemedlemmar var lika sanarbetsvilliga motiv! ;)

Lycka till!
 

Siste

Avslutat medlemskap
AFJ skrev:
Husdjur är perfekta tränings-motiv. De klagar aldrig, ler vackert och gör nästan som man vill.
Ha,ha,ha.....
Du har nog inte träffat vår katt, det är helt hopplöst att få några bra bilder på det lilla livet.
 

Siste

Avslutat medlemskap
Fina kattbilder! Är den uppstoppad? ;-) Omedgörlig svart-vit katt inomhus med blixt blir tyvärr inte lika bra, men jag har gott hopp om att det skall lösa sig när det blir sommar och lite bättre ljus
 

AFJ

Aktiv medlem
Siste skrev:
Fina kattbilder! Är den uppstoppad? ;-)
:)


Tack! Inte uppstoppad, däremot fullstoppad med god mat. Hans aktiviteter handlar mest om att transportera sig mellan matskålen, badrumsgolvets värmeslingor och mattes säng. Enda gången det blir lite fart i honom är när han jagar grannens småfåglar - ofta med viss framgång! :)


Mvh
Anders
 

walter-g

Aktiv medlem
_V_ skrev:
Jag hoppas verkligen att det är fel på mig och inställningarna, vore himmla dyrt i plånboken om det skulle vara något med objektivet ;-D
Nej nej,det är inget fel på grejerna.Du måste lära dej hur man använder kameran på rörliga motiv.Öva,,
 
ANNONS