Annons

Tips på negfärg för natur önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

Pentapix

Aktiv medlem
Naturneg

Kodaks NC/VC-filmer Šr i 1:a hand anpassade fšr hudtoner och dŠr Šr dem riktigt bra, lika dŒliga Šr de pŒ de flesta gršna motiv. Som tidigare inlŠgg sa: Reala. Har provat Kodaks Royal 100 nŒgra gŒnger och tycker den Šr hyfsad, dock lite vŠl mjuk kanske. Reala tycker jag ŒxŒ Šr bra/bŠst.
 

Niklas K

Medlem
Jag tycker INTE man skall använda Reala film. Den har "för få" färger i sig! Jag använder agfa ultra 50. Den ger kanonfärger. Men fotar man natur skall man fota med positiv film (Fuji Velvia). Har man en gång framkallat en sån rulle så gå man aldrig tillbaks till negativ film:)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Niklas K skrev:

Jag tycker INTE man skall använda Reala film. Den har "för få" färger i sig! Jag använder agfa ultra 50. Den ger kanonfärger. Men fotar man natur skall man fota med positiv film (Fuji Velvia). Har man en gång framkallat en sån rulle så gå man aldrig tillbaks till negativ film:)
Nåja, högmättat är nog inte lämpat till riktigt allt. Och "för få" är inte korrekt. Det är tvärtom de högmättade filmerna som har färre färger eftersom de offrar teckning i hög- och lågdagrar. Och frågan gällde negativ film varför jag har svårt att se Velvia som en seriös rekommendation.

Och Ultra 50 slutade väl tillverkas för nåt år sen?
 

niklassthlm

Aktiv medlem
Tack

Tack för alla tips till mig !!
Varför inte dia, jo "gratis" tillgång till färglabb har jag lyckats snika in mig på så förstoringar blir billigt för mig. + att det ju är så kul att förstora / kopiera färg tycker jag.
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
OM jag får säga min mening är nog dia att föredra i natur, blandat med vanlig neg. färg. De filmer jag använder är Provia och Superia (båda fuji). Superia är förresten utsedd till bästa negativa färgfilm av EISA.
 

lotelo

Aktiv medlem
Vilken negativ färgfilm kan man tänka sig är tåligast för felexponeringar? Jag ska låna ut en kamera med macrooptik till min gamla mormor när hon ska fjällvandra och hon är inte någon van fotograf, men intresserad av att lära. Dia är nog inte att rekommendera..
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Vilken film ger bäst papperskopior? Diapositiv eller negativ film?

Är det bättre att göra förstoringar från diafilm när man plåtar naturmotiv?
 

bengt luthman

Aktiv medlem
eftersom dia ger finare korn o bättre färger så borde den ju ge bättre papperskopior. men de är ju mkt bökigare om man inte har tillgång till eget labb.

reala 100 är en mkt bra film för de mesta.
 

Pongu

Aktiv medlem
Negativ film är konstruerad för papperskopior, dia för projicering. Välj film efter ändamål, men tänk på att negativ film har mycket större slarvmarginal, speciellt överexponering. Alla älskar Reala (utom Niklas Karlsson, men jag skulle ta det inlägget med en nypa salt). Färgerna är mättade utan att bli overkliga. Kontrasten är lagom hög för att bilderna ska upplevas som skarpa och brillianta när den kopioras på det hårda papper som används av alla amatörlabb. Kornet är mycket fint. Funkar till alla motiv från bröllop till natur. Vill man ha högre ASA och extremt mättade men ändå välnyanserade färger tycker jag att Kodak Portra 400 UC är lysande. En 400 film med extremt fint korn (som en 200-film) och med relativt låg kontrast i förhållande till färgmättnaden. Lite dyr bara. Jag tycker Superia-serien har för hög kontrast, men störs man inte av det har dessa fina färger, fint korn, är billiga och går att få tag på överallt.

/Pontus
 
ANNONS