Annons

självutlösare strejkar

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Hej!

Rar hustru framför vit bakgrund. Två blixtar med paraply. Nikon D40 i läge M. Bl 14 tid 1/100. Trycker på knappen Fn för självutlösare, inget händer. Kameran meddelar att motivet är för mörkt.

Riktar en fotolampa mot den än så länge rara hustrun och funktionen självutlösare fungerar. Släcker lampan, funktionen kvarstår och bilden tas.

Till frågan: skall det vara så, eller kan man programera om så att självutlösare alltid kan användas i läge M även om det är mörkt.

Det här vill jag väldigt gärna ha svar på!

per
 

perstromgren

Aktiv medlem
digitell skrev:
Hej!

Rar hustru framför vit bakgrund. Två blixtar med paraply. Nikon D40 i läge M. Bl 14 tid 1/100. Trycker på knappen Fn för självutlösare, inget händer. Kameran meddelar att motivet är för mörkt.

Riktar en fotolampa mot den än så länge rara hustrun och funktionen självutlösare fungerar. Släcker lampan, funktionen kvarstår och bilden tas.
Är du säker på att kameran tycker att det är för mörkt? Det är inte problem med att den inte kan hitta fokus?

Jag har använt självutlösaren på min D50 för att ta nattbilder, och då klagade inte kameran på att det var för mörkt.

Om du har fokusbekymmer, så kanske lite extra belysning på motivet som kan underlätta fokusering vore av värde. Eller ställa om till manuell fokus. Bländare 11 lär väl ge skärpedjup så det räcker även för en slarvig manuell fokuserng.

Per.
 

digitell

Aktiv medlem
Tack Per för svar!

Kameran fokuserar ok med hjälpbelysning. Meddelar att objektivet är för mörkt.

Även jag kan ta nattbilder under förutsättning att den inbyggda blixten aktiveras.

Och som sagt, fokuseringen är inget broblem.

I morse talade jag med Nikon i Solna, och man förstod mitt problem. Efter en timme ansåg man att det var löst, innebärande att man i menyn måste gå över till manuell kokus.

Efter samtalet gjorde jag så, --- till ingen hjälp.

Jag har kommit fram till att blixten alltid måste aktiveras. Efter att självutlösaren startat kan man dock fälla ner blixten igen, utan att funktionenerna i övrigt störs.

Besökte nyss en fotoaffär och testade en annan D40. Ingen skillnad, mitt exemplar är tydligen inte trasigt.

per
 

perstromgren

Aktiv medlem
digitell skrev:
Tack Per för svar!

Kameran fokuserar ok med hjälpbelysning. Meddelar att objektivet är för mörkt.

Hur gör den det?

Kan man inte ta bilder om kameran anser att blixt behövs, ens med manuell inställning? Märkligt.

På min D50 kan man stänga av den inbyggda blixten på litet olika sätt, enklast med hjälp av P-läget. Hur gör din kamera då om det är mörkt? Vägrar över huvud taget? Eller vägrar den bara med själv-utlösare?

Per.
 

digitell

Aktiv medlem
Hej igen!

Fortfarande M - 160 - F16.....

Trycker på grön I - motivet för mörkt.

Trycker på utlösaren, hjälpljus tänds, fokuserar.
Trycker hårdare, bild tas. Fungerar helt OK.

Men det är inte detta som är mitt problem. Jag vill aktivera självutlösaren för att få vara tillsammans med frugan på en bild. Och det går inte efter att kameran signalerat att motivet är för mörkt.

Prova Per att ta "nattbild" med inställningar som jag angett och utan att aktivera blixten. Och med självutlösare. Det kanske går på Din kamera.

per
 

perstromgren

Aktiv medlem
digitell skrev:
Hej igen!

Fortfarande M - 160 - F16.....

Trycker på grön I - motivet för mörkt.

Trycker på utlösaren, hjälpljus tänds, fokuserar.
Trycker hårdare, bild tas. Fungerar helt OK.

Men det är inte detta som är mitt problem. Jag vill aktivera självutlösaren för att få vara tillsammans med frugan på en bild. Och det går inte efter att kameran signalerat att motivet är för mörkt.

Prova Per att ta "nattbild" med inställningar som jag angett och utan att aktivera blixten. Och med självutlösare. Det kanske går på Din kamera.

per
Jag har tyvärr inte tillgång till min D50 just nu; kanske någon annan har.

Men jag fattar inte hur kameran säger att det "för mörkt". Kan du berätta så att jag kan titta i handboken för D40:an som finns på nätet?

Per.

PS. En sak till: hur avfyrar du dina blixtar? Du skrev att du har "Två blixtar med paraply" i den inledande postningen. DS
 
Senast ändrad:

digitell

Aktiv medlem
Samma inställningar som tidigare. Riktar kameran mot något mörkt. Trycker på grön I. Får omedelbart signal MOTIVET FÖR MÖRKT.

Avfyra blixtar... Metz nikonanpassad blixt till höger ensluten med TTL-kabel SC17. Slavtändare på vänster blixt. Kombinationen fungerar helt till belåtenhet, det är självutlöseriet som vägrar att fungera, såvida jag inte aktiverar kamerans inbyggda blixt.

Tack för att Du visar Ditt intresse!

per
 

digitell

Aktiv medlem
Hej!

Jag har funderat vidare på ett problem som Perstromgren vänligen sökt hjälpa mig med.

Det som lurat mig är den i vissa fall frånvarande signalen FOTOGRAFI MED SJÄLVUTLÖSARE. Den visar sig troget då man använder AUTO, men vid användning av inställningar som angetts, och i ett mörkt rum, får man enbart signalen MOTIVET FÖR MÖRKT.

Trots det kan man fokusera och sedan trycka på Fn-knappen, och helt avgörande är då att det inte markeras ett S inom en fyrkant (singelbild) utan att man ser en klocka (10s). Och självutlöseriet fungerar.

Observera att man i M-läget och under förhållanden som angetts alltså inte får något "kvitto" i form av text. Önskas ett sådant måste man aktivera kamerans blixt.

Så fungerar det förmodligen.

per
 
Senast ändrad:

perstromgren

Aktiv medlem
digitell skrev:
Det som lurat mig är den i vissa fall frånvarande signalen FOTOGRAFI MED SJÄLVUTLÖSARE. Den visar sig troget då man använder AUTO, men vid användning av inställningar som angetts, och i ett mörkt rum, får man enbart signalen MOTIVET FÖR MÖRKT.

Trots det kan man fokusera och sedan trycka på Fn-knappen, och helt avgörande är då att det inte markeras ett S inom en fyrkant (singelbild) utan att man ser en klocka (10s). Och självutlöseriet fungerar.
Ska vi tolka detta så att självutlösaren faktiskt fungerar i M-läge, alltså, bara det att du lurats att tro att den inte gör det?

Jag undrar fortfarande vad signalen MOTIVET FÖR MÖRKT är, jag hittar den inte i handboken till D40. Hur ser signalen ut? Är det en ikon i sökaren?

Per.
 

perstromgren

Aktiv medlem
digitell skrev:
Så här ser signalen ut.

per
Aha, är det så det ser ut. Detta vbildas inte i handboken. Men det betyder inte att avtrycket är låst, eller hur?

Att "S" (singel-bildvatryck) blir en självutlösarsymbol är ju helt i sin ordning, det står på sid 32.

Då är allt OK då?

Per.
 

digitell

Aktiv medlem
Avtryckaren är inte låst.

Inte riktigt nöjd, saknar text enligt bild (1) i inställning M/100/F11 och självutl.

Tack för den här gången.

per
 

perstromgren

Aktiv medlem
Bra i alla fall att kameran fungerade som du tänkt dig, även om displayen lurade dig. Ett synnerligen typiskt fall av dåligt genomtänkta informationstexter, tyvärr.

Per.
 
ANNONS