Annons

Studiofrågor! -igen

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Gud vad ni måste vara trötta på mig nu, men det är frivilligt att läsa och svara.

Till mina frågor då...

Jag håller ju på att fixa en liten studio hemma i garaget;
Ger gråa väggar/golv sämre ljus?
Ger bruna väggar/golv färgstick eller sämre ljus?

Och en till.
Pappersbakgrunder, var får man tag på det billigast? Scandinavian har ju för 700 spänn men det känns som lite för mycket.

Tacksam för hjälp och svar som vanligt!
/cj
 

Johan K

Aktiv medlem
Köp ett Kodak gråkort. Sedan väljer du en kulör på färgen till väggarna som är samma nyans. OBS!matt färg. Ett brunt golv bör inte ge några direkta färgstick, däremot får inte golvet eller taket vara blankt detta kan ge oönskade reflexer.

Pappfonder kostar runt 700:- och begagnade finns nog inte att få ta i. Alternativet är en tygfond dessa går att få tag på i mellanåt. Annars kan du prova med att använda andra tygstycken eller presenningar, det brukar jag göra ibland.

// Johan //
 

Emil-G

Aktiv medlem
Carl Johan skrev:

Och en till.
Pappersbakgrunder, var får man tag på det billigast? Scandinavian har ju för 700 spänn men det känns som lite för mycket.

Tacksam för hjälp och svar som vanligt!
/cj [/B]
Kolla med YFO i Stockholm, här i Göteborg tog de ca 450:- för en pappersfond på 2,7x11m, finns i allehanda nyanser. Du får dock se till att ha bil att köra den med, jag tog min på spårvagnen och fick åka tre hållplatser för långt eftersom jag inte kom av med fonden!
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Färgen på väggarna i en studio kan ju vara lite problematiskt att bestämma sej för. T ex en helt svart studio är ju toppen om man vill ha järnkoll på ljussättningen, men det är ju extremt deprimerande att jobba i.
Medelgrått på väggarna ger ju ett genomsnitt, men jag har jobbat en del i en studio som var "medelgrå" och det blir ganska mörkt och tråkigt.
Det gäller ju att få en bra kontrast på ljuset i studion. Helt vitt blir ganska kontrastlöst för ljuset stutsar bara runt, och en för mörk kan ge för höga kontraster.
Mycket beror ju naturligtvis på hur man ljussätter och vad man plåtar.

Men... nu till mitt förslag...
Taket SKA vara VITT.
Väggarna målar du också vita.
Golvet kan ha vilken neutral färg som helst. (svart är snyggt, hade det i min förra studio. Men men man kommer bara att snubbla på sladdar och stativ som inte syns så bra mot det svarta golvet.) Nä, hellre nån ljusgrå golvfärg.
Väggar och tak målas med helt matt färg.
Sen tar du och hänger svart tyg från golv till tak på den vägg som är bakom dej och på den vägg som är till (t ex) vänster.
Nu har du ett rum som har vitt tak, två helt svarta väggar, två vita väggar och ett snyggt nymålat ljusgrått golv.
Detta funkar bra.

Om du inte vill lägga pengar på pappersfonder så bygg/måla en fondvägg (jättematt färg), om du kan leva med skarven mellan golv och vägg.

/Jacob vP
 

micke80

Aktiv medlem
Är precis på G att fixa till en studio och försöker läsa på hur väggar m.m. ska målas...
Har läst i en del diskussioner att taket ska vara vitt även om väggarna är t.ex. grå, varför( iof är det ju bra eftersom taket redan är vitt ;o))?

/Micke
 

marco

Aktiv medlem
Det optimala är en totalt svart studio med matta svarta väggar. Ur ljussätningssynpunkt då...

Så fort du har en vägg med någon som helst färg på så får du färgstick, mer eller mindre. Vitt, svart och gråa nyanser är bäst att hålla sig till för att slippa det eller så har man lite stil och plåtar i svartvit i alla fall ;)

Så fort du har en vägg som reflekterar ljus så får du ljus på andra ställen än de du har bestämt att det skall vara ljus på för att det reflekteras lite planlöst från vägg, tak och golv.

Det är i mitt tycke bättre att mörka ner allt totalt för att sedan med blixtar, softboxar, reflektorer etc modellera ljuset.

Storleken spelar givetvis en stor roll.

Har du åtta meter till tak och väggar så påverkar dom givetvis mindre än om du försöker plåta inne på dass.

oo
/Marco
 

mounte

Aktiv medlem
Rekomenderar så matt färg som bara är möjligt. Till exempel Flutex 5 alternativt Flutex 3 från flügger, tycker det är en trevlig färg. Flutex 3 finns även i en färdig sprutkvalitet så man slipper spä ut den om man ska spruta den. Se till att det är vit-vit inget annat, NCS 0500-N har hört folk som fått NCS 0502-Y vilken ger ett litet gult stick ... jobbigt!

Om man får fortsätta att propagera så kör "Tak 03" från Flügger till guess what: taket!
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Re: Re: Studiofrågor! -igen

Emil-G skrev:
Du får dock se till att ha bil att köra den med, jag tog min på spårvagnen och fick åka tre hållplatser för långt eftersom jag inte kom av med fonden!
Haha, dagens skratt!! Tack! :) Kan bara tänka mig stå där o brottas med en fond i vagnen!! haha medans alla glor!
 

AndJon

Aktiv medlem
väggfärg

Jag tror att det bästa skulle vara helt vitt helmatt (helst 2 skalenheter). S.k. "takfärg" är ofta helmatt och inte heller lika dyr som väggfärg.
 

danneman

Aktiv medlem
Ha ha

Det där var skoj! Jag konstruerar grejer till pappersmaskiner om dagarna.

52t märkning på traversen. Får nog prata med hyresvärden innan...

:))
 
ANNONS