Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt! bakre ridån

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
Har en fråga angående fotografering med blixt!

Har en Nikon D200 och en SB800. Nu vill jag använda den för att få "lite rörelseoskärpa med skärpa" genom att fota på den bakre ridån. Exempel: ett par som dansar typ som Eldrim hade på sina bröllopsbilder.
Hur gör jag?
Tid: ?
bländare?

Kamera inställning.
Kan ni visa någon bild som är tagen på den bakre ridån.

Tackar på förhand
/Thomas
 

fsp

Aktiv medlem
Du har nog fått det om bakfoten lite, man slår blixten på den bakre ridån om man fotar t.ex. en bil som kör mot dig. Som jag förstod ditt inlägg vill du ha lite snygga mingel-bilder och då spelar det ingen roll när blixten slår. Det du ska göra är att ha en slutartid på runt sekunden så att du fångar in det omgivande ljuset samtidigt som blixten gör själva objektet skarpt, det är lättare att ha blixten först eftersom du då har kontroll över kompositionen och du kan exponera när personen har en bra pose eller liknande. Om du har blixten på bakre ridån så kanske en dansande person står med ryggen mot kameran när blixten väl slår.

Edit: För att svara på din fråga om hur du faktiskt får blixten på bakre ridån så håller du inne knappen som du ställer blixtinställningarna med och snurrar på bakre inmatningshjulet tills det står Rear på displayen.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Titta i manualen till SB-800'an, allt du behöver veta står där, har du den inte, ladda hem från Nikon.

/kent
 
ANNONS