Annons

Tips på hur man kan bygga en enkel diffusor

Produkter
(logga in för att koppla)

kmsellin

Aktiv medlem
Har skaffat mig en Ikelite mini-c som skall fungera som backup fokusljus.
Tycker dock ljuskäglan ger för mycket spot ljus.
Tips på av vad man kan bygga en enkel diffusor. Fått tips om bland annat smörpapper på insidan av lampan...nån som provat?
 

dragon

Aktiv medlem
Jag körde med plasten från en vit plastdunk som jag klipte till och monterade på utsidan av min lampa. Funkade ganska bra.
 

DocuWild

Avslutat medlemskap
Plastdunk på utsidan är nog bättre då du kan ta av den under vattnet (kom ihåg snöre på den bara så den inte gör en fri uppstigning ;)

Finns många olika plaster med olika tjocklekar och genomsläpp så det lönar sig att leta lite efter rätt.

Tänk också på att du kanske inte vill använda en flaska pga. att bottnen kommer att vara tjockare på vissa delar. Så en fyrkantig dunk som du skär hål i på mitten och stoppar in blixten är nog det bästa.

Lycka till,
Henrik
 

Petsan

Aktiv medlem
Ursäkta OT, men är det någon som funderat på någon slags anordning för att göra blixtljuset mjukare (för att slippa slagskuggor, hårda kontraster etc)? Förutom dubbla aggregat, vill säga... Har sett macro / CU-foto med reflektor men ingen som gett sig på "källan till problemet", blixten.

/Peter
 
Hej,

Jag dök med en kille i Januari (Mark Snyder) som bygd sina diffusers som domar. såhär alltså -> )

Detta för att få bort den distinkta kanten på blixtkäglan och få lite mer förlåtande vinkelinställning. (Självfallet behöver man samtidigt lite mer kräm i ljuset för att lyckas.

Han hade tagit halvgenomskinligt plexi och lagt det på en )-formad mall i ugnen. Sen limmat den böjda plattan på en bit rör av samma material och slutligen slipad bort kanterna.

Kan vara värt ett försök...
 

Petsan

Aktiv medlem
Ja, nåt åt det hållet tänkte jag mig. Får gå in på hans sida och kika om det finns några bilder fotade på detta sätt. Min främsta fundering är om det blir alltför bökigt att använda vid starka strömmar...

/Peter

P.S.

Hmmm... var inne på hemsidan idag. Det verkar som om ljuset faktiskt blir lite VÄL flackt vid CU/macro. Men det kanske öppnar för lite djärvare plixtplacering... Möjligheten att modellera med ljuset vid macro blir något begränsat tack vare större ljusspridning och ljuset spillar på bakgrunden, så komposition och "negative space" blir viktigare att tänka på. Läs detta, Mark Snyder! ;-D

D.S.
 
Senast ändrad:
Hej,

Jag vet att han även säljer dem (relativt dyrt), så misstänker att han inte har några utförliga beskrivningar på hemsidan.
 

kmsellin

Aktiv medlem
Bakpapper

Tja,

Kul med bra fart i forumet!
Jag köpte en Ikelite mini C som backup inför min sista dykresa. Tur var det för min superdyra Fixlight gick sönder än en gång....kasst..

Provade först med rött klistermärke på glaset till ikeliten för att få mer diffust ljus. Gillade inte det..

Hade då tidigare hört något om bakplåtspapper. Det tål ju värme så man kan sätta det på insidan av glaset. Resultatet blev skit bra!! Visst jag tappade lite ljus styrka men det räcker ändå fullt godkänt till!

Resultatet blev så pass bra att kompisen min som har en köpt dyr diffusor till samma lampa omedelbart gjorde samma ingrepp.

Rekommenderas!
 
ANNONS