Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvit nytändning - "nybörjarhjälp" önskas!

Produkter
(logga in för att koppla)

pery

Aktiv medlem
Mellanformatsdiskussionen (felparkerad i digitalforumet) slog an en sträng någonstans i mitt inre. Sålunda for jag hem till farsan och morsan, gick upp på vinden och letade fram den gamla förstoringsapparaten samt rotade fram den gamla Yashica-Maten ur ett skåp.

Nu är det ungefär 20 år sedan jag höll på med sånt här så allt kommer man väl inte ihåg.

Finns det någon bra handledning i mörkrumsteknik för "nybörjare" någonstans på nätet? (Hittar inget under "lära" här på Fotosidan. Alla kan förstås allt redan...)

Ge tips på en slarvsäker och nybörjarvänlig kombination av film och framkallare! Plus-X och D76 finns ju än...

Förstoringsapparaten saknar filterlåda. Kan man lägga multikontrastfilter direkt uppe på kondensorn?

Något annat tips från alla duktiga här på Fotosidan?

Jag får vänta med fotograferandet till nästa helg. Någon som säljer 120-film på söndagar lär man väl inte hitta!

Per
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
pery skrev:
Finns det någon bra handledning i mörkrumsteknik för "nybörjare" någonstans på nätet? (Hittar inget under "lära" här på Fotosidan. Alla kan förstås allt redan...)
Sist jag kollade var det dåligt med mer fyllig info på nätet. Men biblioteket brukar vara en bra källa

pery skrev:
Ge tips på en slarvsäker och nybörjarvänlig kombination av film och framkallare! Plus-X och D76 finns ju än...
Varför inte? Annars är Ilford FP4 trevlig och funkar bra i D76. Jag kör mest med T-Max när jag kör sv/v (blir för sällan nuförtiden...), men känner väl själv att det skulle vara kul med en lite mindre kräsen film.

pery skrev:
Förstoringsapparaten saknar filterlåda. Kan man lägga multikontrastfilter direkt uppe på kondensorn?
Då brinner de nog upp :) Men det finns filter som är till för att placeras under optiken. Jag tror att de flesta handlare har såna satser.

Ha det så kul!
 

Nw2

Avslutat medlemskap
När jag började med svart-vit framkallning så gick jag in på :

http://home.swipnet.se/ottingius/main.html

Det är Fotograf Peter O från Göteborg som publicerat väldigt enkla och informativa artiklar om det mesta, bla Svart-Vit Framkallning mm mm

Bara med hjälp av dessa artiklar, har jag lyckats med mina s/v alster.

Lycka Till ///

NIKLAS
 

pery

Aktiv medlem
Första rullen framkallad!

Tack för tipsen!

Nu har jag framkallat min första svartvita rulle på 20 år. T-Max, den blev mycket riktigt lila men det gick bort tack vare andra tips här på fotosidan.

Nu återstår bara att fixa en plats för förstoringsapparaten.

(Den ligger fortfarande i sköljen så jag har inte tittat riktigt på den än!)

Per
 

pery

Aktiv medlem
Dagens värsta syftningsfel?

Nu fick jag till det. Det var givetvis filmen som låg i sköljen, inte förstoringsapparaten, även om den var rätt dammig efter alla år på vinden!

Per
 

Goldfish

Aktiv medlem
Re: Första rullen framkallad! - negativen lila???

"... den blev mycket riktigt lila men det gick bort tack vare andra tips här på fotosidan..."

Mina rullar har också blivit lila. hur påverkar det mina bilder vid kopieringen? Du skrev att du hade fått tips för att "få bort den lila tonen". Hur gjorde du? Vilka inlägg läste du?

Tacksam för hjälpen man kan få...
 

pery

Aktiv medlem
Så där ja!

Då har man slabbat i mörkrummet för första gången på 20 år!

Det är ju nästan omöjligt att bedöma en bild i mörkrumsljus. När kan man tända det vita ljuset? Måste bilden vara färdigfixerad, eller räcker det att den varit ner i stoppbadet? Jag tände efter en kort stund i fixet.

Bifogade bild är väl inget konstverk men på kopian kan man se detaljer i både det ljusa och det mörka! (Utom den ljusa himlen.)

Och farsans gamla Yashica-Mat, eller om det är förstoringsoptiken ger en skön mjukteckning. Det är väl så det heter när det är lite suddigt men ändå skarpt på något vis?

Per
 

Bilagor

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Så där ja!

pery skrev:
Det är ju nästan omöjligt att bedöma en bild i mörkrumsljus. När kan man tända det vita ljuset? Måste bilden vara färdigfixerad, eller räcker det att den varit ner i stoppbadet? Jag tände efter en kort stund i fixet.
Jag brukar tända direkt när jag har slängt ner kopian i fixet i alla fall.
 

strofse

Aktiv medlem
Jag har lyckats få en slags slöja över bilden om jag tänder ljuset för tidigt. Brukar vänta ca 30 sekunder för att va på den säkra sidan.
 
ANNONS