Annons

konstig bländare

Produkter
(logga in för att koppla)
På min lins
"Tamron AF 17-50mm f2,8 SP XR Di-II LD Aspherical (IF)"
så står det ju att den ska ha bländare f2.8, men när jag knäpper så står det en annan bländare.
Har jag tänkt fel. Borde de inte alltid vara 2.8 i bländare, Objektiv som har variabel bländare står det ju typ 2.8-4.5 på ?
Kolla mina gotland bilder såfårnise.
 

törnan

Aktiv medlem
2.8 är största möjliga bländare sen kan du självfallet blända ner till 32 som är minsta möjliga bländaer för det objektivet.
 

Magnus W

Aktiv medlem
Siffran anger största bländare.
De objektiv där det står t ex 2.8-4.5 anger största bländare i vardera änden av zoomomfånget.
Så om du har ett 18-80 3.5-5.6 så har det största bländare 3.5 på 18mm, och största bländare 5.6 på 80mm.
Så gott som alla objektiv har variabel bländare. Kamerans exponeringsprogram väljer en lämplig bländare för varje exponering, och det kan på ditt 2.8-objektiv vara från 2.8 och uppåt.

-- MW
 

AAVERDAL

Aktiv medlem
2,8 är minsta bländare. (Största öppningen)
Du kan variera den beroende på vad du vill ha för slutartid och skärpedjup.

Edit: Oj oj, flera han svara snabbt
 

joppis

Aktiv medlem
fredrikgustafsson skrev:
På min lins
"Tamron AF 17-50mm f2,8 SP XR Di-II LD Aspherical (IF)"
så står det ju att den ska ha bländare f2.8, men när jag knäpper så står det en annan bländare.
Har jag tänkt fel. Borde de inte alltid vara 2.8 i bländare, Objektiv som har variabel bländare står det ju typ 2.8-4.5 på ?
Kolla mina gotland bilder såfårnise.
Hej,

Ser att du har en EOS 400D. Prova fotografera på "Av" och ställ in bländaren så den står på 2.8. Av står för bländarprioritet och då kommer den ändra slutartiden efter hur ljust motivet är. Kortfattat.
 

iBoat

Aktiv medlem
f2.8 anger största bländaröppning på ditt objektiv.
Om det står 2.8-4.5 betyder det att ljusstyrkan är 4.5 vid max inzoomning (ljussvagare allstå).
Dina bilder från Gotland är tagna runt bländare 7.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Eftersom du låter kameran bestämma vad den vill så är det inte konstigt alls...
Ta kontroll över kameran själv och välj f2.8 om du vill ha det, men börja med att lära dig grunderna hur en kamera fungerar, fotoskolan här på FS är en bra början.

/kent
 
ANNONS