Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttfoto råd behövs.

Produkter
(logga in för att koppla)

petsa

Medlem
Hej!
Är nybörjare vad gäller fotografering och har tagit på mig att föreviga två sköna "damer" som ska göra egna julkort att skicka till nära och kära. Deras tanke är att klä upp sig i fina kläder och ta lite fina porträttfoton.
Jag försökte få dom att inse vikten av att ta vara på dagsljuset men i detta stressade samhället som vi lever i så kunde inte dom tajma in nån annan tid än kvällstid och därmed inomhus.
Förutsättningar: Nikon f65 o f80, färg och svartvitt, blixt ledtal? thats it.
Har ingen aning vad för slags kläder dom tänkt ha på sig, vad det är för miljö dom tänkt sig fotas i mer än att det är en av "fotomodellernas" arbetsplats. Känner mig väldigt dåligt förberedd och som vanligt är det jättebrått.
Tips och idéer mottages tacksamt.
 

Niklas K

Medlem
Du gör det inte lätt för oss... ;-)!
När jag tar porträtt brukar jag hänga upp en mörkblå eller vit tygbit i bakgrunde. Sen Använder jag en paraplyblixt som jag placerar bakom mig till höger. Ganska enkélt och blir ofta väldigt bra. Men skall inte göra det svårt för sig. Fotar du negativt så skall du mäta ljuset i skuggorna på modellerna och underexponera blixten 1-2 steg (så gör jag iaf)!

Lycka Till!
 
ANNONS