Annons

Olympus 1030

Produkter
(logga in för att koppla)

David Mård

Aktiv medlem
Vad tror ni att man kan tänkas förvänta sig av denna kamera under vatten? Modellen har ju inte släppts ännu (är precis på 'G' om jag förstått det rätt), men ni får gärna spekulera - alt. komma med erfarenheter från tidigare syskonmodeller.

Kommer att åka på snorklingssemester till Röda havet under påsken och skulle gärna vilja ha en kamera som det går att få fina undervattensbilder med.

Tänkte först köpa ett undervattenshus till systemkameran, men insåg att det blir alldeles för dyrt.

Såg sedan denna kamera och blev riktigt nyfiken, då den ser ut som en perfekt kamera att ha med sig när man är ute och flänger (stranden, skidbacken, under vatten osv.). Saknar iofs. manuella inställningar, men den har å andra sidan riktigt bra vidvinkel.

Håller kameran vad den lovar rent funktionsmässigt och hur långt räcker F.3,5 (5,1) under vatten?

Tacksam för alla tankar och åsikter!
 

Anders Winzell

Aktiv medlem
Beror på hur bra du vill ha det. Jag har en 720sw och efter det så köpte hela släkten 725sw och 770sw.

Tycker den tar ok bilder för att vara så otroligt smidig att alltid ha med. Sett snorkelbilder från 725 och 770 och dom är ok. Tror som vanligt att det hänger mest på fotografen...

(Finns åtminstone en person här på "Undervattensfotografi" som använder 770sw i skal).


Mvh Anders
 

David Mård

Aktiv medlem
Tack Anders för dina tankar! Utgår ifrån dessa att kameran lär hålla vad den lovar - skulle vara trist att räkna på att kunna använda den en vecka för att sedan finna sensorn uppäten efter en dag. Ljusstyrkan är annars det jag funderar mest över, men vid förra resan fick jag uppfattningen av att det borde gå att köra på bländare 5,6 eller åtminstone 4.

Bara att slå till och prova! :)

/ D
 

Fredrikande

Medlem
Nu vet jag inte om du redan köpt en sw, men jag kan dela med mig av mina erfarenheter av 725 SW. Jag har använt den för snorklingsbilder i Thailand, och det går att få bra resultat. Lätt att få rörelseoskärpa
och man får se upp för partiklar i vattnet. Det som hindrade mig mest var att jag bara hade ett batteri, och det dog efter kanske 50 bilder under ytan.

Nu har jag köpt ett extra batteri över E-bay, och det kan jag varmt rekommendera. Ett 1200mAh piratbatteri för 49:- inklusive frakt från Hongkong. Sök på LI-42B, för det är vad batterimodellen heter.
 
ANNONS