Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Softbox till den inbyggda blixten

Produkter
(logga in för att koppla)

muster

Aktiv medlem
Jag är säkert inte den första som gör detta men jag hittade inget om det här så jag skriver ett inlägg. Har du andra ideér på hur man kan göra så tar jag tacksamt emot dem!

Jag får alltid så utfrätta ansikten när jag tar bilder med blixt med min Minolta Dimage 7. Jag har därför gjort en lite "softbox" till den som gör att ljuset från blixten inte blir så starkt.

Jag tog locket från en matlåda som hade rätt "färg" dvs, lagom genomskinlig. Därefter så mätte jag runt min blixt och klippte ur ovan- och undersidan, "väggen" framför blixten samt två väggar ur plastlocket. Sen var det bara att limma ihop paketet.
Jag använde först superlim och sedan plastlim, som man värmer upp, som fogar i kanterna för att få lite elastisitet.

Jag la även på ett tjockt lager plastlim på "väggen" framför blixten för att softa den ännu mer. (beror på hur genomskinlig plasten är)

När det är klart är det bara att trä på boxen över blixten.

Det hela tog c:a 30 minuter och kostade 14.90 (+ snabblim).

Efter några snabba testskott så blir det helt klart en skillnad till det bättre. Blixten räcker ju naturligtvis inte lika långt men det ser jag inte som något problem.

Ska nog göra mig ett par uppsättningar med olika styrka (tänkte sätta bakplåtspapper i nån).

Hör gärna av er med hur resultatet blev om ni provar.

Mvh
Stefan
minafoton.com
 

Bilagor

Roben

Aktiv medlem
Trestjärnig Stiga

Hej.

Fungerar det med att skära upp en pingisboll och trä på den uppfällbara?

Har ingen boll här att testa med.
Räcker "spridningen"?

h
Rob

(Har hört att norska fotografer har försökt med en tennisboll men det måste väl vara en skröna)
 

sandos

Aktiv medlem
Finger fungerar ju, men dåligt (har en tendens att färga blixten väldigt röd) och dessutom kan det ju bli ganska varmt framför en blixt. Använde en gång fjärren tillhörande min G1 framför blixten, den fick ett permanent sår i plasten av det.
 

Sgt Hal [E.F.S]

Aktiv medlem
skumplast

Jag kör med skumplast, ca 8mm tjock som jag kan lägga på flera lager om jag vill ha mer eller mindre effekt. Den skumplasten jag använder fick jag av en tjej på ICA som packade upp vindruvor som var packeterade med just skumplasten.
 
ANNONS